Brusinky mohou nejen odvrátit infekci močového ústrojí, ale jsou také účinné v prevenci zubního kazu. Uvádí se to ve studii, která vyjde v lednovém čísle odborného časopisu Caries Research.
Vědci zjistili, že brusinky svařené do želatiny zabraňují bakteriím usazovat se nejen v močovém měchýři, ale i mezi zbytky potravy na povrchu zubů. Chrání je tak nejen před zkažením, ale i před zubním kamenem.
Držíte dietu, a přesto si chcete pochutnat? Lékaři ověřené recepty, vhodné pro nemocné, najdete na www.receptnazdravi.cz.
Biolog Hyun Koo z Rochesterské univerzity udává, že nyní zbývá z brusinek oddělit látku, která má ochranný účinek a tu pak přidávat do zubních past a ústních vod.
Nepřiměřená konzumace brusinových nápojů i marmelád, které vždy obsahují velké množství cukru a jsou energeticky vydatné, může být pro zuby velmi škodlivá. Navíc brusinky obsahují přírodní kyselinu, která může ohrožovat i minerály v zubech. Takže všeho s mírou.
Výzkum, který dokazuje příznivý účinek brusinek na zuby, spočíval v sedmiměsíčním experimentu. Vědci použili umělý materiál s vlastnostmi zubní skloviny, který potáhli brusinkovou šťávou. Pak ho vystavili bakteriím a enzymům, jež způsobují kaz nebo zubní kámen. Šťáva umělou zubní sklovinu ochránila z 80 procent. V příštím výzkumu se odborníci pokusí extrahovat z brusinek příznivě působící látky a teprve potom začnou klinické testy na lidech.
Výzkum sponzoruje americký národní zdravotní ústav, neboť zubní kámen je po rýmě druhý nejčastější neduh Američanů.
Zdroj: ČTK
autor:





