Inzerce

Co je osteoporoza

4. května 2007, Doc. MUDr. Lubomír Kužela DrSc.   |   přečteno: 2764x

Osteoporóza je onemocnění, které se projevuje úbytkem kostní hmoty a poruchami její struktury. Tato choroba vede ke zvýšené lomivosti kostí, a tedy i ke zvýšenému riziku zlomenin a zdravotních komplikací z nich vyplývajících.

Co je to osteoporóza?

Osteoporóza je onemocnění, které se projevuje úbytkem kostní hmoty a poruchami její struktury. Tato choroba vede ke zvýšené lomivosti kostí, a tedy i ke zvýšenému riziku zlomenin a zdravotních komplikací z nich vyplývajících. Právě následné komplikace, např. zápal plic a trombózy, spojené s imobilizací pacientů při léčbě, mohou být nebezpečné.

Rozeznáváme dvě formy osteoporózy -- primární a sekundární. Primární osteoporóza nemá jednoznačně definovanou konkrétní příčinu. Patří sem osteoporóza spojená se stářím, kde se jedná o přirozený úbytek kostní hmoty v pokročilém věku, ale také postmenopauzální osteoporóza, která se vyvine asi u třetiny žen po menopauze.

Sekundární forma osteoporózy je způsobena zvýšeným vyplavováním vápníku z kostí, které je podmíněné konkrétní příčinou, např. určitým onemocněním, některými léky nebo špatnými nutričními návyky.

Na vzniku osteoporózy se tedy podílejí různé faktory; některé z nich neznáme nebo je přímo nemůžeme ovlivnit. Mezi ty, které ovlivnit můžeme, patří především správná výživa a pohyb.

Kdy vzniká osteoporóza?

Vznik osteoporózy má často svůj počátek již v období, kdy se s chorobou vlastně vůbec nepočítá. Z posledních poznatků totiž vyplývá, že rozhodující období mineralizace kostí (tj. ukládání vápníku spolu s fosforem do kostního "základu") probíhá v období růstu a dospívání. Maxima mineralizace se dosáhne asi ve 22 letech věku. Pak nastává období stacionární, trvající asi do 30 let, během kterého se množství vápníku v kostech již nezvětšuje, ale také nezmenšuje. Poté se již množství vápníku v kostech zcela zákonitě snižuje. Jde jen o to, zda tento pokles odpovídá průměru zdravých jedinců, nebo je výraznější. V druhém případě hrozí riziko zvýšené křehkosti kostí, a tím i nebezpečí zlomenin - projevují se důsledky osteoporózy jako choroby.

Z uvedeného vyplývá, že riziko osteoporózy lze nejvíce ovlivnit prevencí v mládí. Proto bychom měli věnovat velkou péči stravě svých dětí. Z hlediska optimálního vytvoření "kostního základu" by měla strava dětí a adolescentů obsahovat dostatek vhodných zdrojů vápníku a dalších látek, které jsou důležité pro ukládání vápníku do kostní hmoty. Děti by měly mít také dostatek rozmanitého pohybu na čerstvém vzduchu, který by přiměřeně zatěžoval pohybový aparát a také zvýšil zásobení jejich organismu vitaminem D.

Faktory zvyšující riziko vzniku osteoporózy

Především je třeba vědět, že v souvislosti se vznikem osteoporózy existují určité geneticky podmíněné dispozice. Pokud víme, že se u našich předků vyskytovaly ve vyšším věku časté zlomeniny, zejména krčku kosti kyčelní, nebo zhroucení páteře s následnou deformitou, je zřejmě zvýšená pravděpodobnost vzniku osteoporózy i v naší generaci.

Známý je rovněž vztah snižující se hormonální aktivity a urychlený rozvoj osteoporotických změn u žen v postmenopauze. Proto je nutné věnovat pozornost zejména ženám, u nichž došlo k předčasnému klimakteriu, např. po gynekologické operaci. Těmto ženám je prakticky nezbytné podávat hormonální přípravky, které zamezí rychlému úbytku kostní hmoty.

K faktorům, které zvyšují vylučování vápníku z organismu, patří také některé nevhodné návyky, např. nadměrné pití černé kávy (více než 4 šálky denně), pravidelné nepřiměřené pití alkoholu, kouření, strava s nadměrným obsahem bílkovin a nedostatek fyzické aktivity. Z uvedeného výčtu je patrné, že řada těchto návyků je součástí životního stylu mnohých z nás. Jmenované faktory zvyšují riziko vzniku osteoporózy nejen u žen, ale ve vyšším věkovém průměru i u mužů, takže ve věku 75 až 80 let je nebezpečí vzniku osteoporózy již prakticky stejné u obou pohlaví.

Faktory snižující riziko vzniku osteoporózy

K faktorům, které mohou do určité míry snížit riziko nadměrného vylučování vápníku z kostí, patří především výživa a vhodná pohybová zátěž. Naše strava by měla obsahovat dostatečné množství vápníku a dalších látek, které pozitivně ovlivňují jeho vstřebávání a ukládání do kostní hmoty. Nejvhodnějším a pro lidský organismus nejdostupnějším zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky. Z celé řady odborných studií vyplývá, že také sója působí příznivě díky obsahu fytoestrogenů.

Účinným prostředkem, který zabraňuje zbytečnému vylučování vápníku z kostí, je pravidelná fyzická zátěž. Je nutné zatěžovat nejen kosterní aparát, zejména páteř a kyčelní kosti, u kterých se osteoporotické změny objevují nejčastěji, ale také posilovat svalstvo. Nejvhodnější formou pohybu z hlediska prevence osteoporózy jsou pravidelné procházky, běh,nebo jízda na kole.

U žen s nedostatkem estrogenů (ženský pohlavní hormon), je účinné podávání malých dávek tohoto hormonu. To je však již věcí příslušného lékaře, aby tento léčebný postup ordinoval a pacientku také pravidelně kontroloval.

autor: Doc. MUDr. Lubomír Kužela DrSc., Nadace NutriVIT

Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Nové články emailem
Anketa
Co považujete za nejvhodnější způsob podpory posílení imunity dítěte?
Zatím hlasovalo 160 lidí.
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • andrejka (ústní sprcha nebo stačí kartáček?) 24. září 2017, 16:52:08

    ahoj, já mam s kazivostí zubu dost velké problémy, takže používám na čištění všechno… Diskutovat

  • Jolca (wellbutrin) 20. září 2017, 13:18:44

    Máša: Ty jsi na hranici podváhy a chceš ještě hubnout?? To si nech raději něco napsat proti… Diskutovat

  • Jarka (Chci zhubnout) 21. září 2017, 10:29:04

    Ke zhubnutí je dobré jak cvičit tak si i upravit stravu jinak to jde dost ztuha... Doporučuji… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.