Inzerce

Diabetická dieta je základem léčby diabetu

13. listopadu 2015, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 2180x

Diabetická dieta patří mezi základní léčebné prostředky terapie diabetu. Správná dieta pomáhá optimalizovat hladinu glykemie, ale také lépe zvládat komplikace diabetu a další přidružené zdravotní problémy s diabetem často spojené. Správnou dietou a jejím dodržováním můžeme řadě komplikací účinně předcházet nebo jejich projevy výrazně oddálit.

foto: shutterstock.com

Rozlišujeme dva typy diabetu – diabetes 1. typu a diabetes 2. typu. Diabetici 1. typu se vyznačují absolutním nedostatkem inzulinu, díky čemuž dochází ke zvyšování hladiny glukózy (cukru) v krvi. Inzulin je u těchto pacientů nutné dodávat injekčně.

Čtěte také: Lékařské fórum: Prevencí cukrovky jsou i ořechy a káva

Diabetici 2. typu mají buď sníženou tvorbu inzulinu, nebo se vyznačují stavem, kdy jsou jejich tkáně na inzulin necitlivé. V obou případech dochází ke zvýšení hladiny glukózy v krvi, v případě druhém i ke zvýšení inzulinu, pak hovoříme o takzvané inzulinové rezistenci.

V dietní léčbě diabetu je třeba rozlišovat diabetiky 1. a 2. typu. Základní rozdíly v dietě mezi jednotlivými typy diabetu můžeme shrnout do několika bodů:

  • rozvržení jídel v průběhu dne
  • množství sacharidů ve stravě
  • energetická hodnota stravy

Dieta diabetika 1. typu

Cílem dietní léčby diabetika 1. typu je především ovlivnění hladiny krevního cukru (glukózy), a to jak nalačno, tak po jídle, dosažení či udržení hodnot krevních tuků, zajistit dostatek energie a oddálit, případně ovlivňovat diabetické komplikace.

U diabetika 1. typu je kladen velký důraz na pravidelnost stravování, které se řídí podle podávání inzulinu. Obvykle se doporučuje 6 denních dávek jídla. Energetická hodnota stravy by měla být přiměřená, aby se udržovala ideální tělesná hmotnost, přičemž diabetici 1. typu mají sklony spíše k podvýživě. Zcela zásadní je otázka příjmu sacharidů. Diabetici 1. typu mají určené množství sacharidů na den, u kterých je navíc důležité sledovat zdroj, a výhodné je sledovat i GI. Jedná se zejména o výrazné omezení cukru a potravin cukr obsahujících. Odměřenou dávku sacharidů by měly pokrývat nejlépe celozrnné pečivo, brambory, rýže natural, celozrnné těstoviny. Dále ovoce a zelenina (s preferencí zeleniny).

Složení jídelníčku by mělo vycházet ze zásad zdravé životosprávy, tzn., že by v něm neměly, kromě výše uvedených potravin, chybět mléčné výrobky (nejlépe zakysané), maso s preferencí libové drůbeže a ryb (ty mohou být i tučnější), kvalitní tuky rostlinného původu (rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené, např. margaríny). Nezanedbatelnou roli sehrává pitný režim, který je také potřeba do jídelníčku započítávat.

Čtěte také: Pět zdravých čajů pro diabetiky

Dieta diabetika 2. typu

Diabetes mellitus 2 typu nejčastěji postihuje osoby s nadváhou, proto je důležité dbát na přiměřený energetický příjem a správný výběr sacharidových potravin tak, aby došlo k optimální hmotnosti a doporučeným hladinám glykemií. Pro správný výběr potravin, je nutné vědět, co obsahují a vybírat si takové, které budou prospívat Vašemu zdraví. Potraviny obsahují živiny - sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerální látky. Vaše strava musí obsahovat všechny tyto látky ve vyváženém poměru.

Sacharidy – cukry

Rozdělují se na sacharidy jednoduché, které hladinu glykemie zvedají rychleji a sacharidy složené, které ovlivňují hladinu glykemie pomaleji.

Mezi jednoduché sacharidy patří:

• hroznový cukr – glukóza (Lipo, Glukopur, glukózové bonbony, glukózový gel)
• řepný cukr – sacharóza (cukr na slazení)
• mléčný cukr – laktóza (mléko a mléčné výrobky)
• ovocný cukr – fruktóza (ovoce, ovocné šťávy, med)

Potraviny, které obsahují jednoduché sacharidy, musíte konzumovat v přiměřeném množství a době, kdy máte nižší nebo přiměřenou hladinu glykemie. Při vysokých glykemiích tyto potraviny raději nekonzumujte.

Složené sacharidy se déle tráví, proto hladinu glykemie zvedají pomaleji. Nejrozšířenějším složeným sacharidem je škrob, který je hlavně v pekárenských výrobcích, ale také v bramborách, rýži, luštěninách apod. Pokud potravina obsahuje mimo škrobu i dostatek vlákniny (celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, rýže natural, luštěniny) hladina glykémie bude stoupat pomaleji než po potravinách, které vlákninu neobsahují. Vláknina je nestravitelná složka rostlinné potravy, která zpomaluje trávení, dává pocit sytosti, má příznivý vliv na hladinu glykemie, urychluje pohyb střev a má mnoho dalších příznivých vlivů na Vaše zdraví. Vláknina je obsažena především v celozrnných potravinách, luštěninách zelenině a ovoci.

Dávejte tedy přednost celozrnným potravinám, vyhýbejte se sladkostem, mléčné výrobky a ovoce konzumujte, když máte přiměřenou glykemii. Konzumujte denně zeleninu a zařaďte do jídelníčku luštěniny.

Tuky – lipidy

Mají nejvíce energie ze všech živin, proto se v dietách s nižším energetickým příjmem omezují. Nadměrné množství především živočišných tuků může zhoršovat zdravotní stav (sádlo, tučné maso, uzeniny, tučné mléčné výrobky, máslo apod.). Tuky, které se doporučují, jsou rostlinná másla a rostlinné oleje (olivový, kukuřičný, řepkový, slunečnicový). I když jsou rostlinné tuky prospěšné, musíte dbát na přiměřenou konzumaci. Konzumujte především rostlinné tuky v přiměřeném množství, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku a vybírejte libová masa, omezte nebo raději vynechte uzeniny a zařaďte do jídelníčku ryby.

Bílkoviny – proteiny

Jsou stavební látkou těla, avšak jejich nadměrná konzumace může zatěžovat funkci ledvin a zvyšovat riziko jejich onemocnění. Živočišné bílkoviny jsou obsaženy v mase, masných výrobcích, mléku, mléčných výrobcích, vejcích. Tyto potraviny obsahují také tuky, a proto nadměrná konzumace těchto potravin může vést k obezitě. Rostlinné bílkoviny, jsou například v luštěninách, obilninách a tyto potraviny tuky neobsahují. Vybírejte si libová masa, 2-3 krát v týdnu jezte rybu, zařaďte do jídelníčku luštěniny. Nekupujte tučné sýry a smetanové výrobky. Bílkovinné potraviny konzumujte v přiměřeném množství.

Vitamíny a nerostné látky

Pokud budete konzumovat v dostatečném množství zeleniny, ovoce, ořechy, celozrnné produkty a ryby není většinou nutný zvláštní příjem vitamínů a nerostných látek. Zařaďte denně do jídelníčku ovoce, zeleninu, luštěniny, malé množství ořechů a 2-3 porce ryby týdně.

Více než 90 % diabetiků 2. typu je obézních, proto je většinou třeba diabetickou dietu sestavit tak, aby měla redukční charakter. Úpravou tělesné hmotnosti se velice často upraví i glykemie. I u diabetiků 2. typu je třeba kontrolovat příjem sacharidů a zaměřit se na jejich výběr. Často však není nutné rozdělit stravu do 6 denních dávek, u obézních diabetiků je možné ponechat pouze 3 hlavní chody, obvykle se však doporučuje rozdělit stravu do 4–5 menších denních dávek.

Kromě příjmu sacharidů je třeba se u tohoto typu diabetu zaměřit na příjem tuků. Množství tuku je třeba snížit a věnovat se zejména jejich výběru. Ve stravě by měly převažovat tuky rostlinného původu (rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené, např. margaríny). Strava diabetika 2. typu opět musí vycházet ze stravy v rámci zdravé životosprávy. V prevenci diabetu 2. typu hraje určitou roli také genetická dispozice. Nicméně největší podíl zodpovědnosti je na každém, jak s touto dispozicí „naloží“. Úpravou životního stylu je možné i genetickou dispozici ovlivnit ve svůj prospěch.

Čtěte také: Cukrovka nemusí znamenat doživotní „sladkostní celibát“

Význam pohybové aktivity

Diabetickou dietu je vodné doplnit pravidelnou pohybovou aktivitou. Pravidelná pohybová aktivita má řadu pozitivních vlivů, které se v prevenci, ale i léčbě diabetu uplatňují:

  • pomáhá vyrovnat poměr mezi příjmem a výdejem energie, který je důležitý pro udržení optimální tělesné hmotnosti
  • snižuje inzulinovou rezistenci
  • snižuje krevní tlak
  • posiluje svaly včetně srdečního
  • pomáhá udržovat tělo v kondici
  • pomáhá regulovat hladinu cholesterolu v krvi, podílí se zejména na zvyšování „hodného“ HDL cholesterolu
  • podílí se na tvorbě imunity – posiluje imunitní systém
  • pomáhá odbourávat stres

Aby byl pohyb účinný, je třeba se mu věnovat pravidelně, nejlépe každý den alespoň 30 minut. Nemusí se však jednat o žádné velké sportovní výkony, i svižnější procházka, chůze po schodech místo jízdy výtahem či vystoupení z autobusu o zastávku dříve je skvělý způsob, jak míru pohybu zvýšit.

Držíte dietu, a přesto si chcete pochutnat? Lékaři ověřené recepty, vhodné pro nemocné, najdete na www.receptnazdravi.cz.
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Co děláte, když si myslíte, že máte poševní kvasinkovou infekci?
Zatím hlasovalo 141 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Pavla (negativa u dárcovství) 22. srpna 2016, 11:25:33

    Zdravotní personál nedaruje, protože vidí jak se s krví plýtvá, také proto že to… Diskutovat

  • Mata (Odchlípení sítnice (Amotio retinae)) 23. srpna 2016, 17:56:39

    Ahojte. Dost by ma zaujimalo ako sa dari zakladatelovi tejto diskusie. Ja som momentalne druhy den… Diskutovat

  • Natálka (Muže bolí hlava jinak než ženy) 23. srpna 2016, 10:13:04

    A o jakém hořčíku je tady řeč? Já jsem teď totiž dost viděla chválu na to magnesium… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.