Inzerce

Epilepsie a sport

14. února 2017, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 1184x

Můžeme si myslet, že člověk, který má epilepsii, by se měl vzdát sportovních aktivit, aby si neublížil nebo si nevyprovokoval záchvat. Je spousta aktivit, které nejsou pro člověka trpícího záchvaty vhodné, ale zbývá mnoho sportů, které je možné provozovat. Samozřejmě vždy závisí na konkrétním případu – typ a frekvence záchvatů, doba výskytu, kompenzace onemocnění, spouštěče – stres, vzrušení…

foto: shutterstock.com
ORDINACE.cz DOPORUČUJE
SKLADEM EXTERNĚ
84 Kč

Není třeba připomínat pozitivní vliv sportu na fyzickou a psychickou kondici každého z nás, u člověka s epilepsií nevyjímaje. V tomto případě je nutné se o vhodném sportu poradit se svým ošetřujícím neurologem. Konzultace je nezbytná, pokud nejste bez záchvatů, zvlášť obezřetný buďte při změně léčby. Pokud je ale člověk bez záchvatů, není nutné se sportu vyhýbat. Provokace záchvatů fyzickou aktivitou je totiž zcela výjimečná. Jen malé procento lidí s epilepsií má zvýšenou pohotovost k záchvatům kvůli sportování, a pokud ano, bývá připisována nadměrné fyzické zátěži. Výzkumy rovněž neprokázaly, že by lidé s epilepsií měli vyšší procento úrazů než lidé zdraví. Vhodné sportovní aktivity nezvyšují frekvenci záchvatů, spíše naopak. Větší opatrnosti je zapotřebí, pokud člověk sportovat začíná nebo se ke sportování vrací po čase nicnedělání. Adaptace na fyzickou zátěž by měla být postupná.

Druhy sportů a případná omezení:

Cyklistika, bruslení

Jízda na kole či bruslích může představovat pro člověka s epilepsií a pro ostatní účastníky silničního provozu, pokud dojde k záchvatu, značné nebezpečí. Jízda je riziková, pokud míváte záchvaty tonicko-klonických křečí (tzv. grand-maly), záchvaty psychomotorické a absence, ke ztrátě stability a pádu mohou vést i velmi krátké záchvaty myoklonické. Pokud nejste alespoň jeden rok bez těchto záchvatů, nebo pokud se tyto záchvaty nevyskytují výhradně ve spánku nebo krátce po probuzení, neměl byste jezdit v hustším provozu na hlavních komunikacích. Na kolo či brusle byste se měl vydat, pokud jste bez záchvatu alespoň tři měsíce.

Doporučení:

  • Nejezděte bez tréninku příliš náročné a dlouhé trasy.
  • Při jízdě z prudkých kopců nejezděte rychle, přibržďujte!
  • Nezbytností jsou helma a chrániče.
  • Kolo by mělo být dobře vybavené (odrazky, světla) a seřízené (brzdy atd.)!

Týmové a kontaktní sporty (volejbal, basketbal, fotbal, ragby, hokej… )

Tyto činnosti mají nesporné výhody, které plynou zvláště z toho, že jste v kolektivu. Riziko, že se při tomto sportu zraníte, je stejně vysoké jako u zdravých lidí.

Běh

Běhejte raději ve dvojici a délku trasy volte podle své kondice.

Aerobik

Vyhněte se příliš vysokému tempu cvičení vyvolajícímu hyperventilaci. Cvičte v kratších intervalech, dělejte přestávky.

Jízda na koni

  • Pokud míváte záchvaty s poruchou vědomí, zvláště záchvaty s pády, konzultujte Váš záměr s neurologem.
  • Je nutné, abyste měl doprovod, který půjde, či pojede vedle vás.
  • Nejezděte příliš rychle a používejte helmu!

Lyžování

  • Nejezděte prudké sjezdy, vyvarujte se vysoké rychlosti.
  • Jezděte po vyhrazených tratích.
  • Používejte helmu!

Tělocvična, fitness

Pokud trpíte záchvaty je dobré, aby byl přítomen další člověk, který na Vás dohlédne. Nepoužívejte těžké tyče a činky. Pokud děláte bench-pressy a jiné podobné cviky, je nutné jištění druhou osobou.

Turistika

Zvažte, zda můžete jít na delší trasu sami. Je zapotřebí mít rezervu léků pro případ, že se vám nepodaří vrátit se včas (léky by měly být v originálním balení).

Horská turistika

Je nutné se vyvarovat příliš vysoké nadmořské výšky. Do hor se vydejte, pokud jste delší dobu bez záchvatů (konzultujte raději předem s Vaším neurologem). Používejte jistící lano při přechodech míst, kde by hrozilo riziko závažného pádu. Přítomnost informovaného průvodce schopného poskytnout první pomoc je nutná. Počasí na horách je vrtkavé. Nezapomeňte si vzít teplé oblečení, pláštěnku, čelovku (mějte náhradní oblečení pro případ, že zmoknete). Vždy mějte kontakt na horskou službu, udělejte si přesný plán cesty, abyste měli přehled o tom, kde je horská chata či ubytovna, kde byste v případě potřeby mohli strávit noc. Nezapomeňte na pojištění.

Sauna, parní lázeň

Návštěva sauny je možná jen pokud jste delší dobu bez záchvatů a váš neurolog proti tomu nemá námitek. Je nutný doprovod.

Jóga

Jóga je zpravidla bezpečná a vhodná aktivita, protože zlepšuje koncentraci a uklidňuje.

Vodní sporty

Plavání

Přestože při plavání dochází k záchvatu jen výjimečně, nekoupejte se nikdy bez dozoru osoby, která je dobrým plavcem a ví, jak Vám má v případě záchvatu pomoci. Pokud přesto jdete plavat sám, informujte plavčíka nebo záchranáře. Volte raději menší bazén, který není přeplněný lidmi. Pokud nemáte časté záchvaty a chcete plavat ve volné vodě (jezero, moře, řeka), plavte jedině tam, kde voda sahá do výše ramen. Při vyšším riziku záchvatu použijte plovací vestou, která udrží nad hladinou i hlavu osoby v bezvědomí. Volte raději dobu, kdy nejsou velké vlny, a místa, kde nejezdí motorové lodě. Když jste někde, kde není plavčík či záchranář, neplavte hlouběji než do výše ramen vašeho společníka. Tento by od vás měl být vzdálen na dosah ruky. Pokud se necítíte dobře nebo je v bazénu mnoho lidí, odložte plavání na jindy.
Neriskujte!
Je dobré mít koupací čepici reflexní barvy, usnadníte tak plavčíkovi, který je o vás informován, dohled.

Plachtění, jachting, vodní lyžování, surfování, …

Tyto sporty provozujte pouze s plovací vestou a pod dohledem.

Potápění

Je zapotřebí si uvědomit, že tento sport není nikdy bez rizika, ani pro člověka zdravého. Pokud se opravdu toužíte potápět, je třeba pečlivě uvážit všechna rizika. A nejste v riziku sám – pokud se potápíte s instruktorem, je zapotřebí jej o Vašem zdravotním stavu informovat.

Tento sport patří mezi ty, které se lidem s epilepsií zakazují.

Sporty s vysokým rizikem závažného pádu

Existuje mnoho aktivit s vysokým rizikem závažného pádu – např. horolezectví, létání na rogalu,… Člověk s epilepsií by se jim měl zcela vyhnout.

Aktivity ve vysoké nadmořské výšce

Vysoká nadmořská výška (nad 3.500 m) způsobuje zadržování tekutin, což u někoho zvyšuje pohotovost k záchvatům. Výšky jsou pro epileptika vždy riskantní – je třeba zvážit přínosy a rizika horolezectví u každého individuálně, člověk by měl být bez záchvatů.

Nevhodné sportovní aktivity

Jedná se zejména o sporty, při nichž je zvýšené riziko:

- závažného pádu (cvičení na nářadí, šplhání, jízda na koni, letectví, motorismus, horolezectví, bungee-jumping, parašutismus, skoky na lyžích, rychlý a prudký sjezd, skoky do vody, rychlá jízda na kole z kopce, skákání na trampolíně)

- vyvolání záchvatu - zvláště v důsledku hyperventilace (rychlého dýchání) nebo nadměrného vyčerpání (např. běh na dlouhou trať, vrcholový sport)

- poranění mozku - box

- utonutí – raftování, potápění, skoky do vody

- zranění sebe popř. druhých osob – sporty, při kterých se používá nebezpečné náčiní (oštěp, kladivo, disk, koule, střelné, sečné a bodné zbraně – střelba, šerm)

Obecná doporučení:


  • Dbejte na dostatečný a pravidelný příjem tekutin a stravy. Na pití jsou vhodné bylinkové a ovocné čaje, voda bez bublinek.
  • Nezapomínejte na odpočinek – dělejte přestávky, nepřeceňujte své síly.
  • Pokud je to možné, nesportujte sám/sama, ale s osobou, která zná váš zdravotní stav a je schopna vám v případě záchvatu pomoci.
  • Používejte vhodnou výzbroj a výstroj, ochranné pomůcky.
  • Chraňte se před prudkým sluncem (čepice, klobouk, stín).
  • Pokud nosíte brýle, pořiďte si plastová skla nebo používejte kontaktní čočky.
  • Mějte při sobě kartičku epileptika a Medi-band. Údaje by měly obsahovat Vaše jméno, kontakt na příbuzné, ošetřujícího lékaře, informace o lécích, které užíváte – název, dávkování, síla.
  • Mějte u sebe Diazepam rectal pro případ záchvatu.

Pokud jedete do zahraničí, vybavte se dostatečnou zásobou léků v originálním balení a vezměte si s sebou zprávu s informacemi o Vašem zdravotním stavu přeloženou do jazyka země, kterou hodláte navštívit.

Pokud jste rodičem dítěte s epilepsií, snažte se umožnit svému dítěti (samozřejmě po poradě s ošetřujícím lékařem) sport a další aktivity. Pro děti je nesmírně důležité, aby se mohli vyrovnat svým zdravým kamarádům. Pokud budete příliš úzkostní a hyperprotektivní, dítě bude trpět pocity méněcennosti, bude nesamostatné, nenaučí se odhadnout míru rizika.

Zdroj: www.epistop.cz

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • JiB (Klasická léčba (chirurgická operace, ozařování, chemoterapie)) 21. července 2017, 23:57:03

    Drahá Mária PŠ,...moc vám rozumím.Naučit se žít bez něj...,ale jak? Rozpláču se při… Diskutovat

  • markéta (První návštěva u gynekologa) 22. července 2017, 22:58:34

    ahoj. je mi 16 a jeste jsem nemela sex ale pristi tyden jdu na první prohlídku a mam z toho… Diskutovat

  • Eliška (zacpany nos,, trva to dlouho) 20. července 2017, 19:38:38

    No, ono je hlavně důležité, jakého původu rýma je... To je nejdůležitější pro zavedení… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.