Inzerce

Jak předejít infarktu myokardu?

29. září 2015, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 2658x

Infarktu myokardu, stejně jako jiným závažným chorobám, nelze 100% předejít. Vzhledem k častému výskytu infarktu a příbuzných chorob máme již ale po mnoho desetiletí velmi podrobně prostudováno a vysledováno, že některé stavy jsou významně častěji spojeny s jeho výskytem. Nazýváme je rizikovými faktory.

foto: shutterstock.com
ORDINACE.cz DOPORUČUJE

Některé z rizikových faktorů nemůžeme ovlivnit – věk, pohlaví, rodinné dispozice. Mnohé jiné však ovlivnit můžeme a významně tím snížit riziko vzniku nemoci. Ovlivnění může být jednak za pomoci lékařem předepsaných léků, tedy „farmakologické“, jednak prostou úpravou životosprávy.

Zatímco farmakologická léčba je vyhrazena menší části nemocných s již přítomným vysokým krevním tlakem, cukrovkou či extrémně zvýšenou hladinou krevních tuků, dodržování režimových opatření je zcela zásadní „pro každého“.

Mezi nejdůležitější režimová opatření patří:

  • stop kouření,
  • úprava stravovacích návyků,
  • redukce hmotnosti,
  • přiměřená fyzická aktivita,
  • omezení nadměrné konzumace alkoholu,
  • snaha zvládat stresové situace a jejich eliminace.

Kouření

Kouření cigaret je zcela nepochybným a zásadním rizikovým faktorem pro vznik infarktu myokardu, ale i řady dalších život ohrožujících chorob. Jedná se o nejzhoubnější návyk lidstva, který se podílí až na 50 % úmrtí na naší planetě. Riziko infarktu myokardu u kuřáků je minimálně dvojnásobné, ale u jedinců mladších 50 let je zvýšeno 5x a nezávisí přímo na množství vykouřených cigaret. Naproti tomu některé typy rakoviny plic souvisejí přesně s množstvím kuřáckých let a počtu vykouřených cigaret za den. Kdo vykouřil více než 200 000 cigaret za život má riziko zvýšeno až 20násobně.

K odnaučení kouření významně pomáhá poradenská péče ve specializovaných ambulancích. Jejich seznam lze spolu s mnoha užitečnými radami nalézt na www.odvykani-koureni.cz.

V současné době se považuje za prokázané, že jednoznačně škodí i kouření pasivní, dokládá to mimo jiné pokles počtu infarktů napříč zeměmi Evropské unie, ve kterých se přestalo kouřit v restauračních zařízeních.

Změny ve stravování

jídloVe stravě je obecně třeba snížit podíl živočišných tuků, zvýšit přísun čerstvé zeleniny a ovoce (doporučují se 3 porce zeleniny a 3 porce ovoce denně), zabránit nadměrnému příjmu kuchyňské soli (aktivně nepřisolovat, omezit příjem nekvalitních uzenin). Vyhnout bychom se měli smaženým potravinám, z příloh vynechat hranolky a knedlíky. Nejvhodnějším z mas jsou zejména ryby (kvalitní rybí pokrm by měl být v jídelníčku alespoň 2x týdně), případně drůbež. Naopak červená masa a vepřové pouze v umírněném množství.

Konzumace alkoholu

Příjem alkoholu patří k nejvíce diskutovaným otázkám prevence myokardu.
„Většina z nás s potěšením přijímá zprávy o tom, že zejména konzumace vína má protektivní vliv před kardiovaskulárními chorobami. Rozhodně se však nedá za potvrzené považovat, že „čím více – tím lépe“; spíše se držte doporučení, že prospívat může maximálně jedna sklenka u žen a dvě u mužů,“ upozorňuje doc. MUDr. Vilém Danzig, Ph.D., z II. interní kliniky kardiologie a angiologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK.

Redukce hmotnosti

U lidí s nadváhou a obezitou je zcela zásadní i omezení celkového kalorického příjmu. Velmi naléhavým důvodem ke snižování tělesné hmotnosti je objem pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen.

Fyzická aktivita

Tělesná hmotnost nezávisí jen na energetickém příjmu a složení potravy, ale i na výdeji energie fyzickou aktivitou. Doporučuje se provádět středně náročnou aerobní aktivitu alespoň 2,5 – 5 hodin týdně, intenzitu a druh zátěže je třeba volit individuálně i s přihlédnutím k vlastním preferencím. Ne každý má kladný vztah ke sportování, ale i běžné aktivity denního života jej mohou nahradit (rychlá chůze, chůze do schodů, tanec, práce na zahrádce…).

Eliminace stresu

Psychosociální stres je nejhůře měřitelným a nejdiskutabilnějším rizikovým faktorem. Deprese, anxieta (nadměrný strach), ale i životní osamělost a obecně nízký socioekonomický status jsou považovány za významnější rizikový faktor předčasného vzniku infarktu než velké pracovní zatížení v rodinném životě spokojeného podnikatele. Zbytečně vyvolávat stresové a konfliktní situace a vyhledávat je určitě zdraví prospěšné není. Nadměrnou psychickou zátěž je vhodné kompenzovat dostatkem odpočinku, zejména aktivního.

Přečtěte si také

Infarkt myokardu: příznaky a první pomoc

Jak bolí srdce

Pravidlo v boji proti infarktu: Změňte tuk!

 

 

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce http://www.stopstigma.cz
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Zpocenaruka007 (poceni rukou) 17. ledna 2017, 10:01:03

    Potí se mi ruce při tanecnich. Partner to cítí i přes rukavice. Je to velmi trapneeee! Diskutovat

  • anonym (Panická úzkost) 20. ledna 2017, 18:29:40

    nevím co se Ti nelíbí, proč to mažeš ? Diskutovat

  • Jitka (Chci zhubnout) 18. ledna 2017, 20:14:59

    Ahoj, ja hubla 3 mesice a v prumeru tak 4 kg tydne, ale aji jsem se k tomu hybala Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.