Inzerce

Odborník radí: Ve zralém věku se dietám raději vyhněte

26. ledna 2018, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 518x

Po vánočním klidu a svátečním hodování volí mnoho lidí v prvních měsících nového roku raději půst s vidinou rychlého shození přebytečných kil. Těch se často zbavují nezdravou cestou bez ohledu na vlastní organismus.

foto: shutterstock.com

Specifickou skupinou jsou lidé staršího věku, jejichž diety se nejčastěji přizpůsobují různým onemocněním. Avšak i zde je nutné držet se základních pravidel zdravé výživy, doplnit je aktivním pohybem, a především dbát na kvalitu stravy, protože ta je klíčem ke zdravému, vitálnímu životu.

Jaký je ten správný způsob?

Senioři by se měli vyvarovat těch redukčních diet, které zcela odmítají některé důležité potraviny, i veganství, jenž zakazuje přijímání živočišných bílkovin. Pokud je starší člověk nucen dodržovat určitá stravovací omezení, neměl by zapomínat, že strava musí být vždy pestrá a ve správném poměru musí obsahovat bílkoviny, sacharidy i tuky. Zároveň je třeba myslet na rovnováhu mezi množstvím přijaté a vydané energie. Nejlepším způsobem, jak vydat energii, je dostatek pohybu. Také bychom neměli zapomínat, že veškeré váhové změny by měly být pomalé a dlouhodobého rázu

„Povánoční diety? Na ty by senioři měli rychle zapomenout. Lidé vyššího věku jsou často omezeni dietami vzhledem k různým onemocněním. Pokud ale netrpí obezitou, která již u starších seniorů není tak častá, neměli by organismus zatěžovat dalšími omezeními, která nejsou nutná. Naopak by se měli snažit jíst pravidelně, vyváženě a neomezovat se v množství jídla či ubírat z velikosti porcí,“ říká přední česká gerontoložka docentka Iva Holmerová.

Čtěte také: 7 snadno dostupných potravin, které jsou víc než „super“

Množství denně přijímané stravy rozhodně nezmenšujte

Ve stáří všeobecně klesá využitelnost živin, což může být dáno trávicími i metabolickými důvody, proto by se lidé pokročilého věku měli vyvarovat omezování množství jídla. Pak by totiž mohla hrozit malnutrice – podvýživa. Obvyklým jevem je, že strava seniorů je nevyvážená, obsahuje nadbytek tuků i cukrů, a naopak málo kvalitních bílkovin. Vliv na příjem a zpracování potravy mohou mít také stresové podněty jako jsou traumata, stres z operací či vliv nemocí. Právě vyvážená a pestrá strava podporuje jedince proti takzvanému syndromu křehkosti, jenž se projevuje mimo jiné větší náchylností k horšímu zvládání stresových podnětů.

Čtěte také: Brusinky - přírodní prevence zánětu močových cest

Aktivní pohyb vše ideálně podpoří

sport seniořiStárnutí je nevyhnutelný komplexní proces, který ovlivňuje také pohybový aparát a svalový systém. Celkově se snižuje poměr svalové hmoty, to však není důvod k úplnému ukončení pohybu. Zcela naopak!  Pohybová aktivita by měla být každodenní součástí každého jedince, bez ohledu na věk, protože pozitivně ovlivňuje psychické, fyzické i sociální hledisko, působí proti depresím, podporuje kvalitní spánek. Nehledě na to, že cvičení a posilování svalstva zvyšuje rovnováhu a stabilitu a díky tomu snižuje riziko pádů. Základním pravidlem je samozřejmě střízlivě zhodnotit svůj zdravotní stav a na tomto základě volit náročnost fyzické zátěže. Pokud senior se sportem začíná až v této pokročilé fázi života, je dobré poradit se se svým či sportovním lékařem o nejvhodnější formě a náročnosti. V případě, že je člověk zdráv a bez omezení, je lepší soustředit se na posilování větších svalových skupin než jednotlivých partií.  

Čtěte také: Baňkování pomáhá uvolnit ztuhlé svaly

sport senioři„Třeba jen malou procházku by měl mít každý na svém denním rozvrhu. Pro lidi staršího věku je to obzvlášť důležité, i málo pohybu totiž pomáhá udržovat svaly aktivní a podporuje tak jejich soběstačnost.  Jedním ze základních pravidel je zachovávat si rezervy a necvičit do bolesti nebo dokonce přes práh bolesti,“ dodává docentka Holmerová.

Jak na to?

Důležitý je příjem bílkovin, který by denně neměl klesnout pod 0,8 g/kg tělesné hmotnosti, ale u starších lidí se doporučuje více: optimálně 1,2 g/kg tělesné hmotnosti. Dále by strava měla být pestrá a svým složením vyvážená. Jíst by lidé měli pomalu, pravidelně a ideálně větší množství menších porcí. Pokud člověk není schopen přijmout veškeré denní potřebné množství živin přirozenou cestou, pohodlné řešení nabízí nutriční drinky, které obsahují ideální množství živin ve vyváženém a doporučeném poměru, včetně energie. Na jídle si je třeba pochutnat a nebrat jej jako nevyhnutelnou součást každého dne, kterou ale samozřejmě je.       

„Se stoupajícím věkem klesá pocit hladu i žízně. A ač senioři říkají, že jim toho například k obědu stačí málo, že toho již tolik nesnědí, je třeba pamatovat, že tělo potřebuje denně dostat určité množství živin. Strava má velký vliv na fyzickou i psychickou kondici a jde ruku v ruce s vitalitou. I ve zralém věku, a řekla bych že zejména ve zralém věku, jsou pro kvalitu života důležitá dobrá kondice a dobré zdraví. doplňuje paní docentka Iva Holmerová.

Čtěte také: Opomíjené luštěniny

Strava by měla být:

  • Pestrá                                                                                                                
  • Vyvážená (vyvážený poměr bílkoviny/sacharidy/tuky)                                  
  • Bohatá na kvalitní bílkoviny                                                                                      
  • Podávaná v menších porcích vícekrát denně                                                     

Vše je třeba doplnit aktivním pohybem. Ten má pozitivní vliv na:

  • sport seniořiPsychickou, fyzickou i sociální kondici
  • prodloužení soběstačnosti
  • kvalitní spánek
  • působí pozitivně proti depresím
  • působí preventivně proti syndromu křehkosti

Zdroj: www.vyzivasenioru.cz

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Co uděláte, když onemocníte chřipkou nebo virózou?
Zatím hlasovalo 385 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Lenka (dlouhodobě zvýšená teplota) 12. února 2018, 21:25:39

    Úplně, ale úplně normální to rozhodně není. Pokud má člověk celoživotně svoji stálou… Diskutovat

  • Zdeňka (čelistní kloub) 12. února 2018, 07:11:29

    Ahoj Ivo, já jsem z Prahy a jsem objednaná na zubní kliniku na Prahu 8. Stále mě bolí v… Diskutovat

  • Petr (Hypertenze - vysoký krevní tlak ) 15. února 2018, 15:12:19

    Příčinou vysokého tlaku/tepu může být potravinová alergie, typicky na lepek. Objevuje se po… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.