Cukr v kávě či v čaji snižuje výrazně riziko, že budete přibírat na váze. Vyplývá to ze studie dánských vědců, kterou přinesl deník Jyllands-Posten.
Pokud si podle profesora Gyntelberga dáte vždy po dvou kostkách cukru do pěti až šesti šálků kávy nebo čaje, které se průměrně za den vypijí, máte o 40 procent nižší riziko přibírání na váze, než kdybyste tyto nápoje pili bez cukru.
Profesor spolu s dalšími vědci analyzoval údaje o vzorku 5200 z Kodaně v rámci široké studie nazvané Copenhagen Male Study. Ta byla zahájena v 70. letech a jejím cílem je zjistit souvislosti mezi obezitou, alkoholem, cigaretami, fyzickou aktivitou a kávou. "Výsledky týkající se souvislosti mezi nadváhou a kávou jsou nejzajímavější, protože jsme podobné údaje nikde jinde nezjistili," řekl profesor. "Pokud se naše předpoklady ukáží jako správné, pak by se měly jíst kousky cukru během dne, aby se hublo," uvedl. "Pravděpodobným vysvětlením je to, že cukr v kávě nebo čaji stimuluje metabolismus ve střevech a snižuje chuť k jídlu. Ty kalorie, které obsahuje kostka cukru, jsou mnohem méně významné než ty, které se přijímají v potravě," dodal.
Výsledky studie kodaňské kliniky byly zveřejněny v posledním čísle časopisu European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation. Do doby než tyto výsledky potvrdí i další studie, by však všichni, kdo chtějí snižovat svoji hmotnost, měli být s příjmem cukru opatrní. Obsahuje jen tzv. "prázdné" kalorie a zvyšuje celkový energetický příjem.
Zdroj:
Zpravodajství ČTK





