Inzerce https://www.lekarna.cz/opalovaci-prostredky/?utm_source=ordinace&utm_medium=leaderboard&utm_campaign=opalovaci-prostredky

Pacienti mají právo i na nákladnou léčbu

( Redakce Ordinace.cz | přečteno: 15487x )

Peníze na zdravotní péči pomalu docházejí a některá zdravotnická zařízení omezují poskytované služby. Hlavně pacienti, jejich léčba je nákladná, se tedy začínají bát, zda s koncem roku nedojdou i peníze na jejich léčbu.

shutterstock.com

10 rad pro pacienta vyžadujícího nákladnou péči

  1. Při prvních zdravotních problémech si můžete zvolit kteroukoli ze smluvních nemocnic své zdravotní pojišťovny. Do nemocnice by vás měl obvykle doporučit praktický lékař, který zašle nemocničnímu lékaři informace o dosavadní léčbě.
  2. V nemocnici vás lékař pacienta a zhodnotí váš zdravotní stav. Je povinen poučit vás o možnostech léčby, jejich alternativách a rizicích. Máte právo klást doplňující dotazy, které je lékař povinen zodpovědět. Vždy byste se měli zeptat zejména na to, zda je zahájení léčby naléhavé a jaká jsou případná rizika z prodlení. O vašem stavu, o potřebě péče a o podaném poučení učiní lékař záznam do zdravotnické dokumentace.
  3. Pokud je váš stav neodkladný nebo akutní, žádné čekací doby se neuplatní, naopak léčba musí být zahájena ihned.
  4. Lékař v nemocnici vám sestaví tzv. individuální léčebný postup. Nejde-li o neodkladný stav, určí lékař lhůtu časové dostupnosti; délka této lhůty nesmí být nepřiměřená, naopak musí být lékařsky odůvodnitelná a vycházet z objektivního lékařského posouzení vašeho současného zdravotního stavu, anamnézy a pravděpodobného průběhu nemoci, bolestivosti nebo povahy onemocnění.
  5. Lhůta začíná běžet následující den poté, co vás lékař vyšetřil a léčbu předepsal. Pokud léčba není v této lhůtě zahájena, můžete se obrátit na vedení nemocnice se stížností. Současně byste měli informovat svou zdravotní pojišťovnu a žádat o zjednání nápravy.
  6. Pro potřeby jednání je dobré, abyste si opatřili podklady, tedy výpis či kopii ze své zdravotnické dokumentace, zejména záznam o vyšetření a popis zdravotního stavu, záznam o poučení o rizicích, včetně rizik z prodlení a záznam o individuálním léčebném postupu, zejména o stanovené čekací lhůtě a jejím medicínském zdůvodnění. Máte právo do dokumentace nahlédnout a ofotit si ji.
  7. Veškeré stížnosti či podněty pojišťovnám, nemocnicím či úřadům je třeba podávat tak, aby to bylo později možno prokázat. Tedy nejlépe písemně doporučeným dopisem, nebo e-mailem s elektronickým podpisem.
  8. Pokud vedení nemocnice neodpoví a léčba stále nebyla zahájena, případně vás odmítne, je namístě stěžovat si zdravotní pojišťovně. Pro to zákon nestanoví formální postup, vhodné je však napsat písemnou stížnost na neléčení, požadovat zajištění zahájení léčby ve smluvní nemocnici a přiložit kopie záznamů ze zdravotnické dokumentace.
  9. Pokud zdravotní pojišťovna neodpoví či vás odmítne, je namístě podat písemnou stížnost na Ministerstvo zdravotnictví - s popisem situace a doloženými kopiemi zdravotnické dokumentace a podaných stížností. Současně, zejména pokud prodlení narůstá, může být vhodné podat soudní žalobu, kterou se budete domáhat po smluvní nemocnici, aby splnila svou povinnost a zahájila léčbu.
  10. Může se stát, že lékař nesprávně vyhodnotí váš zdravotní stav, například nerozpozná vůbec potřebu léčby či stanoví v individuálním léčebném postupu příliš dlouhou čekací dobu. Pak můžete požádat jiného lékaře o tzv. druhý názor, případně si můžete zvolit jinou smluvní nemocnici své pojišťovny.

Máte strach z toho, že kvůli penězům nebudete dostatečně rychle a kvalitně léčeni? Vaše příspěvky můžete psát do diskuse nebo na mail [email protected].

kapitola
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Diskuse k článku
Iva

dobrý den, a fak je to s právem na dostupnost léků? Již řadu let se léčím v gastro ordinaci. Prodělala jsem již nejrůznější vyšetření a byly mi předepisovávány léky, vloni se mé lékařcepodařilo s mojí spolupráci sestavit takovou kombinaci léků, které mi velmi pomáhaly a tím abraňovaly dalšího zhoršování zdravotního stavu. Ale léky se náhle prudce zdražily , více než destnásobně a pro mě začaly být nedostupné. Jsou natolik specifické léky pro které neexistuje vůbec žádná jiná bezdoplatková alternativa - Zdravotní pojišťovna sice připouští "úhradu léků nehrazených z veřejného zdravotního pojištění může povolit revizní lékař zdravotní pojišťovny pouze ve výjimečných případech" , ale jen to cituje a i přes doložení podrobné lékařské zprávy se této možnosti vyhýbá takto řešit. Můžete mi poradit ?


Celkový počet příspěvků v diskusi: 1. Vstoupit do diskuse.

Přidat nový komentář

Inzerce https://www.ordinace.cz/clanek/odborne-poradny-na-ordinace-cz/

Mohlo by vás zajímat

Internet mění tvář amerického zdravotního pojištění

Internet nabízí mnoho výhod pro americké pojištěnce.

Kodex práv pacienta

Jaká jsou práva pacieta? Jsou vaše zkušenosti s jejich dodržováním dobré nebo špatné? Zapojte se do diskuse!

Objednávání pacientů přes IT

Praktičtí lékaři v Británii zkouší interaktivní způsob objednávání pacientů přes digitální televizi. Pilotní projekt ve městě South Yorkshire se zatím ukazuje jako úspěšný.

Jak se chovat při povodni

(připraveno s použitím oficiálního materiálu MV ČR)

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce