PředchozíDalší

Podle amerických vědců omezení tuků nesnižuje u žen riziko rakoviny

9. února 2006,   |   přečteno: 1695x

Omezení tučné stravy nesnížilo riziko rakoviny a nemocí srdce u žen, které se zúčastnily rozsáhlého výzkumu. O jeho výsledcích informuje v nejnovějším čísle odborný časopis JAMA (Journal of the American Medical Association).

foto: shutterstock.com

Výsledky výzkumu, do něhož bylo zapojeno 48.835 žen ve věku 50 až 79 let, mohou být zklamáním pro ty, kdo očekávali od zdravé stravy větší výhody.

Držíte dietu, a přesto si chcete pochutnat? Lékaři ověřené recepty, vhodné pro nemocné, najdete na www.receptnazdravi.cz.

Projekt, který trval osm let, stál 415 milionů dolarů. Nakonec u žen, které přešly na nízkotučnou stravu, byla četnost výskytu rakoviny prsu, rakoviny tlustého střeva, infarktů a mrtvic stejná jako u žen, které jedly jako před začátkem studie.

Vědci nicméně tvrdí, že výsledky nejsou důvodem k přehlížení rizik spojených s tučnou stravou. Podle nich mohly sledované ženy začít se změnou stravovacích návyků příliš pozdě. Mnohé také neomezily tuky dostatečně a zůstaly obézní, což je rizikový faktor pro rakovinu i srdeční problémy.

Autoři studie z Harvardovy univerzity.zdůrazňují, že zveřejněné výsledky rozhodně neukazují, že pokud lidé budou v klidu jíst tučnou stravu, že se nedostaví zdravotní problémy. Samozřejmě jsou ale tyto výsledky zklamáním. Předpokládalo se, že se prokáže, že změna stravovacích návyků bude mít na zdraví velký dopad.

Podle kardiologů a onkologů nejsou výsledky tohoto výzkumu však takovým překvapením, protože pohled vědců na to, jakou úlohu hraje tuk při prevenci nemocí, se od začátku studie změnil. Platí to zejména o srdečních nemocech a tzv. "dobrých" a "špatných" tucích.

Podle Michaela Thuna z Americké společnosti pro výzkum rakoviny tuk již není v popředí zájmu, pokud jde o riziko rakoviny. I když společnost stále doporučuje omezení tuků, je to především kvůli energii v nich obsažené a riziku obezity.

Studie byla původně zaměřena na rakovinu prsu. Za rizikový faktor byl považován právě tuk v potravinách, protože tato rakovina se vyskytuje častěji v západních zemích s tučnější stravou. Ale ani jiné studie z poslední doby neprokázaly spojitost mezi tuky a rakovinou prsu. Nedávný výzkum také ukazuje, že riziko této rakoviny nejvíce ovlivňují rané stravovací návyky.

Omezení tučné stravy bylo také považováno za prevenci srdečních chorob. Vědci nyní nicméně zdůrazňují rozdíl mezi zdravějšími tuky, jaké jsou například v olivovém oleji a oříšcích, a nezdravými nasycenými (živočišné tuky) a "trans tuky" (s vysokým obsahem trans mastných kyselin) třeba ve smažených jídlech.

Ze skoro 49.000 účastnic výzkumu bylo 20.000 instruováno, aby omezily tučné potraviny a aby jedly aspoň pětkrát denně ovoce, zeleninu a obiloviny. Sledovaným ženám však během osmi let projektu nepodařilo dosáhnout záměru vědců, aby tuky tvořily jen 20 procent jejich celkového energetického příjmu. Podíl tuků u nich činil v průměru 29 procent ve srovnání se 37 procenty u žen, které jedly stejně jako před výzkumem.

Zdroj: ČTK

autor:

Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Inzerce
Nové články emailem
Inzerce http://www.receptnazdravi.cz/#utm_source=ordinace&utm_medium=square
Aktuální diskuse
  • kiwisek (zánět šlach na ruce) 9. února 2012 19:48:50

    Tak urychleně k doktoru a pokud možno na neurologii, protože tohle může být počínající… Diskutovat

  • Lenka (Asentra 50) 9. února 2012 22:50:47

    dělej jen co musíš,jsem tu nová,tak jen reaguji. Diskutovat

  • jana novotná (Citalec a Neurol-zkušenosti s užíváním) 5. února 2012 10:06:14

    Ahoj všichni, už jsem zde dlouho nebyla a vidím, že to tu stále žije. Já beru AD už rok a… Diskutovat

Inzerce
Anketa
Máte osvědčený recept na to, jak zmírnit bolest a urychlit vstřebávání otoku, krevních výronů a podlitin, které provázejí úrazy končetin?
Zatím hlasovalo 40 lidí.
Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři