Inzerce

Práce v kanceláři ničí svaly

17. ledna 2012, aktualizováno 5. srpna 2013, Renata Vyšínová   |   přečteno: 9553x

Každodenním vysedáváním u počítače trpí vaše svaly, páteř, narušuje se dechový stereotyp. Jestli si myslíte, že vše napravíte sezením na míči, klekačce nebo zápasem ve squashi s kolegy po práci, tak se bohužel pletete.

foto: shutterstock.com

Sezení ale není pro naše tělo – hlavně jeho pohybový aparát – ideální. Neodpočívá při něm, ale naopak se v určitých partiích přetěžuje. Tělo je stavěno na ideálně všestranný pohyb, aby posílilo všechny svaly, potřebné ke vzpřímenému držení těla. „Sedavý životní styl nepříznivě ovlivňuje správnou funkci svalů, dochází k ochabování a přetěžování svalových skupin, bývá narušen dechový stereotyp a dochází ke vzniku nežádoucí svalové dysbalance,“ upozorňuje Mgr. Michaela Frantisová z Kliniky tělovýchovného lékařství a rehabilitace Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Svalová dysbalance, neboli svalová nerovnováha, vzniká při jednostranném zatěžování, které není dynamicky vyvažované. Tělo nás na problém přetížení upozorní – zprvu bolestí, která signalizuje hrozící poškození a měly bychom ji brát jako varovný signál pro změnu svého chování. „Pokud se rozhodneme varovné signály přehlížet a tyto stavy budou přetrvávat delší dobu, dojde ke statickému přetížení pohybového aparátu a špatný pohybový stereotyp se zafixuje. Znamená to, že si osvojíme špatné návyky, které se pak obtížně odstraňují. V některých případech je návrat k fyziologickým stereotypům již nemožný. Proto je vhodné upravit svůj životní styl co nejdříve a předcházet tím vzniku svalové nerovnováhy,“ doplňuje Mgr. Eva Nosavcovová ze stejného pracoviště.

Jak předejít vzniku pohybových potíží?

Hlavně bychom měli dlouhé sezení kompenzovat zvýšením pohybové aktivity– nejlépe každý den. „ Oblíbený tenis, squash a podobné sporty nemůžeme považovat za optimální pohybovou aktivitu, protože i při nich dochází k přetěžování určitých svalových skupin. Vhodnější je rychlejší chůze, chůze s holemi, jízda na kole, plavání,“ shodují se odbornice na zdravý pohyb.

Nezapomeňte ale ani na úpravu pracovního místa – tedy výběr vhodného nábytku, správné umístění počítače a další ergonomické požadavky. „V současné době doporučujeme využití dynamických systémů sezení. Jejich principem je stálé střídání zatěžování a relaxace svalů, které vede k neustálé snaze o ustálení polohy. Díky neustálému vychylování sedadla je trup po celou dobu sezení nucen udržovat rovnováhu, stabilizovat svou polohu, aktivovat hluboké svaly a tím vzpřímené držení těla, čímž nedochází k jednostrannému přetěžování svalů,“ říká Mgr. Michaela Frantisová.

Populární jsou overbally či sezení na velkých nafukovacích míčích, mnozí si pořizují polohovací klíny na židle nebo klekačky. „V zásadě jsou všechny tyto pomůcky vhodné, ale jen po kratší dobu. Lepší je vybrat si pořádnou židli,“ říká Mgr. Eva Nosavcovová a dodává: „Klekačka je vhodnou pomůckou při nácviku vzpřímeného sedu a nácviku podsazení pánve. Nevýhodou je, že při dlouhodobém sezení na klekačce dochází ke svalové únavě, ohnutí hrudní páteře a tím k nadměrnému zatížení trupových svalů, ale i svalů dolních končetin, protože kolena jsou ohnuta v ostrém úhlu.“

Jak vybrat zdravou židli

Pohybový aparát nebude tolik trpět, pokud se posadíte na kvalitní „zdravou“ židli. Jak vypadá? Důležité jsou tyto vlastnosti:

  • dostatečná stabilita židle – základnu tvoří 5 paprsků, na kolečkách
  • nastavitelná výška sedací plochy podle vaší výšky
  • plocha sedadla prostorná a pohodlná, má mít ideálně miskovitý tvar sedáku s nej-hlubším místem přibližně 12 cm od přední plochy zádové opěry
  • zaoblení přední strany sedadla, které je ochranou před útlakem podkolenní oblasti
  • opěradlo nastavitelné napevno, se schopností pohybu v předozadním směru, nesmí přesahovat oblast lopatek, výhodou je nastavitelný polštářek v oblasti bederní páteře
  • žebrování sedací plochy a opěradla pro dobrou cirkulaci vzduchu a optimální kontakt plochy židle s člověkem
  • výškově stavitelné područky (při opření paží jsou ramena volně svěšena)
  • za dobrý považují odborníci pružinový systém sedadla pro dynamické sezení.

Jak sedíme?     

                        

chabé držení v sedu     zborcený sed      správný sed       správný sed u pc                                            

Chabé držení v sedu Zborcený sed      Správný sed   Správný sed u počítače                          

Jak se posadit správně?

  • Při správném sedu je důležité mít obě plosky nohou opřené o zem.
  • V kolenních i kyčelních kloubech musí být větší než pravý úhel, pánev je podsazená a tělo táhneme vzhůru, ramena jsou volně svěšena dolů, hlava je v prodloužení páteře a pohled směřuje dopředu.
  • Pokud sedíte u počítače, je nutné mít monitor v patřičné výšce, aby zrak směřoval dopředu.
  • Klávesnice musí být umístěna tak, aby v loktech byl větší úhel než 90 °.
  • Při dlouhodobější práci vsedě byste si měli udělat několik přestávek pro krátký strečink namáhaných svalů, čímž zabráníte svalové únavě a možnému vzniku funkčních poruch souvisejících se svalovou nerovnováhou.

„Ale ani když budete sedět správně a na kvalitní židli, nezabráníte špatným pohybovým návykům. K tomu je zapotřebí vždy i dostatek vhodné pohybové aktivity,“ shodují se odbornice.      

komerční sdělení Magniflex_Magnigel.png

autor: Renata Vyšínová , ordinace.cz

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
Patrik

Příspěvek byl odstraněn administrátorem diskuse z důvodu porušení Pravidel diskuse Ordinace.cz.

Reagovatpoděkovatnahlásit

24. června 2013, 10:24:52


Celkový počet příspěvků v diskusi: 1. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Jak často užíváte léky proti bolesti?
Zatím hlasovalo 2 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Jean (wellbutrin) 30. srpna 2016, 21:55:44

    Marika: jak je ? AD nic neléčí,nehubí mikroparazity a neléčí nervy, na to se musí jinak.. Diskutovat

  • Mili (schizofrenie a lék Abilify) 29. srpna 2016, 20:43:24

    Já jsem celé těhu Abilify brala, jen tedy 10 mg a narodilo se zdravé dítko. Nebojte se toho,… Diskutovat

  • Jean (operace krční páteře) 25. srpna 2016, 07:38:16

    léč si chlamydie nebo jiné mikroparazity a nediskutuj ! Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.