Inzerce

Pracovní výkon zvedne správné jídlo a pití

28. srpna 2013, aktualizováno 21. června 2014, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 3805x

Sedavé zaměstnání umocněné nezdravou stravou a nedostatkem pohybu může i u relativně zdravého člověka vést ke zdravotním nepříjemnostem a potížím.

foto: shutterstock.com

Jednou ze skupin, která má největší problémy s dodržováním pitného režimu, jsou pracovně velmi vytížení lidé. Nedostatek času a potřeba „nakopnout se“ často vede k pití pouze kávy. Přitom káva, ale i černý čaj odvodňují organismus a dehydratace umocněná kávou zhoršuje soustředění na práci. Nejlepší je tedy dodržovat pravidlo: co káva, to sklenice vody navíc.

„Prostým a často nedodržovaným základem je pít čistou neperlivou vodu pokojové teploty. Voda by neměla být ledová, protože ledové nápoje ochlazují tělo a tím zpomalují metabolismus. To platí i pro pivo a alkoholické nápoje. Tvrdý alkohol, víno i pivo nejsou součástí pitného režimu, jsou pouze „chuťovým doplňkem“ stravy. Z hlediska výkonnosti při duševní činnosti není konzumace alkoholu doporučována, jelikož alkohol ničí mozkové buňky,“ upozorňuje Ing. Tereza Masná, poradkyně projektu Žij zdravě pro výživu a zdravý životní styl.

Jak dodržovat pitný režim:

1. Ráno, po příchodu do práce si postavte na stůl džbán s vodou o objemu 1,5 – 2 litry
a dbejte na to, aby byl džbán vaším vlastním přičiněním večer při odchodu z práce prázdný.

2. Vodu můžete pít s citronem nebo do ní přidat čerstvé bylinky. Volte je s ohledem na roční období a na vaše tělesné potřeby, například máta osvěžuje, meduňka uklidňuje, čerstvý zázvor pak zahřívá.

Výživa pro sedavé zaměstnání

Správným jídlem lze pozitivně ovlivnit schopnost koncentrace, duševní schopnosti a odolnost vůči stresu. Můžete to vypozorovat během oběda. Pokud si v letním počasí dáte k obědu např. svíčkovou se šesti, bude se vám chtít po takovém obědě spát a tělo bude unavené. Zatímco když si objednáte například salát s masem, pocit únavy a zmoženosti z jídla se nedostaví. Právě tzv. potrava pro mozek (z angl. brainfood) je taková strava, která pomáhá k optimálnímu fungování mozku a nervové soustavy.

Nezanedbatelným efektem je také návrat tělesné vitality a pohody. „Pro konstantní přísun energie se doporučují tři pravidelná větší jídla denně plus jedna až dvě svačiny. Pro udržení vitality je nezbytné upřednostňovat přírodní, co nejméně zpracované potraviny, ve kterých je obsažena glukóza spolu s vlákninou,“ doporučuje Ing. Tereza Masná. Těmto požadavkům vyhovuje celozrnné pečivo, luštěniny, zelenina a ovoce. Aby mezi sebou naše mozkové buňky optimálně komunikovaly, je třeba zajistit tělu také pravidelný přísun kvalitních rostlinných a živočišných bílkovin (luštěniny, kvalitní maso, ryby, vejce a mléčné produkty).

Jak se správně stravovat:

1. Dbejte na to, aby byla při každém jídle polovina talíře barevná - dostatečné množství zeleniny!

2. Neopomíjejte luštěniny! Pokud nejste jejich zastáncem z důvodu jejich neblahému účinku na trávicí trakt, začněte s červenou čočkou.

3. Nahraďte cukr za med a místo odpoledního dortíku si dopřejte směs bílého jogurtu nebo tvarohu s banánem, kiwi, vlašskými ořechy či mandlemi.

Příklad brainfood jídelníčku

Snídaně: Nalačno sklenka odstáté vody s citronem, celozrnné pečivo s tvrdým sýrem, měkký sýr typu Cottage nebo čerstvý sýr, okurka, černý, bylinkový nebo ovocný čaj.

Dopolední svačina: Voda, jablko a hrst vlašských ořechů nebo nastrouhaná mrkev s jablkem a ořechy, hrozinky, med skořice.

Oběd: Zeleninový nebo drůbeží vývar, zeleninový salát s drůbežím masem nebo přírodní plátek s rýží a zeleninou, voda

Odpolední svačina: Místo kávy raději zelený čaj nebo voda, Bílý jogurt s banánem, kiwi, ořechy, skořice a med

Večeře: Topinky s naklíčenými výhonky munga s rajčaty posypané strouhaným tvrdým sýrem. V případě, že přes den málo pijeme, je vhodné před večeří pitný režim doplnit. Po večeři už pít jen uklidňující bylinné čaje.

Mozku a tělu prospívá:

Med, ovoce a zelenina, luštěniny, ořechy a semínka, bylinné koření a čerstvé bylinky

Čerstvé mléko, máslo, sladkovodní i mořské ryby, maso z nekonvenčních chovů

Mozku a tělu neprospívá:

Sycené (sladké) nápoje, fast food, polotovary

Sladkosti z rafinovaného cukru, výrobky z bílé mouky

Nekvalitní sůl, nekvalitní maso

Přečtěte si také

Práce v kanceláři ničí svaly

Deset tipů pro zdravé oči

Smích je lék proti rýmě, bolestem i rakovině

Poraďte se s našimi předními odborníky v online poradně.

Napište nám do diskuse nebo na redakce@ordinace.cz.

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Co považujete za nejvhodnější způsob podpory posílení imunity dítěte?
Zatím hlasovalo 150 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Veruberu (Oční klinika Horní Počernice ) 19. září 2017, 10:17:53

    Přibližně před rokem jsem podstoupila laser na Oční klinice v Horních Počernicích. Před… Diskutovat

  • Mirka (úzkost, deprese, sociální fóbie) 18. září 2017, 11:48:27

    A co se vykašlat na prášky a vyzkoušet spíše nějakkou méně agresivní metodu? Například… Diskutovat

  • pavlina (Projímadle) 22. září 2017, 15:58:24

    co je projimadlo duphalac? Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.