Inzerce

Příjem vitaminů při alternativním stravování

27. listopadu 2005, aktualizováno 4. prosince 2005, Ing. Tereza Burianová CSc.   |   přečteno: 17739x

Na přelomu tisíciletí se zvýšil zájem veřejnosti o alternativní způsoby stravování, zejména o vegetariánství a makrobiotiku. Nejde o žádné nové směry ve výživě, jak bývají tyto způsoby stravování označovány ...

foto: shutterstock.com

Na přelomu tisíciletí se zvýšil zájem veřejnosti o alternativní způsoby stravování, zejména o vegetariánství a makrobiotiku. Nejde o žádné nové směry ve výživě, jak bývají tyto způsoby stravování označovány. Vegetariánství jako způsob stravování se šíří již od poloviny XIX. století, zatímco za zakladatele makrobiotiky je považován Japonec G. Oshawa, který žil v letech 1893-1966. Oba směry výživy, jak vegetariánství tak makrobiotika, vylučují ze stravy v různé míře živočišné produkty. Přirozeným způsobem stravování člověka je však pestrá, biologicky vyvážená strava, obsahující jak rostlinné, tak živočišné produkty. Máme doklady o tom, že pravěký člověk se již v době kamenné živil smíšenou stravou. V historii si člověk opatřoval potravu nejen sběrem a pěstováním rostlin a plodin, ale i lovem a později i chovem zvířat. Charakter chrupu a trávicího ústrojí člověka je přizpůsoben požívání smíšené stravy.

Alternativní dietní postupy nelze hodnotit jednostranně pozitivně či negativně. Mírnější formy vegetariánství, laktoovovegetariánství, připouští spotřebu mléka a vajec a tak může zajistit nejen dostatečný přísun základních živin, ale i minerálních látek, vitaminů a stopových prvků, a to obvykle i při omezené spotřebě tuků. Laktoovovegetariáni konzumací mléka, mléčných výrobků a vajec získávají biologicky vysoce hodnotnou bílkovinu, která zajišťuje přísun všech nezbytných aminokyselin. Laktoovovegetariánství představuje tudíž vhodný alternativní způsob racionálního stravování, může být i základem úspěšné redukční diety a může sehrávat úlohu v prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Je potěšitelné, že z šetření provedeném u naší populace vyplynulo, že převážná část vegetariánů u nás patří k laktoovovegetariánům.

Protipólem laktoovovegetariánství je veganství, které vylučuje požívání jakýchkoliv živočišných produktů. To vede k nedostatečnému přísunu řady nutričních faktorů, zejména železa, vitaminu B12, vápníku, zinku ale také vitaminu D a B6. Některé velmi přísné vegetariánské diety jsou spojeny i s nedostatečným příjmem bílkovin. Nedostatečný přísun železa a vitaminu B12 ohrožuje tvorbu červených krvinek. U veganů byl však zjištěn i snížený počet bílých krvinek (leukocytů), lymfocytů a krevních destiček. Veganství může zejména vážně ohrozit vývoj dítěte a zdravotní stav těhotné ženy. Veganská dieta je však spojena s větším přísunem vitaminu C, kyseliny listové, hořčíku, mědi a manganu. Vyšší konzumace vitaminu C napomáhá vstřebávání železa, což se příznivě uplatňuje při požívání převážně rostlinné stravy, u níž je využitelnost železa nižší. Studie prováděné ve Velké Británii prokázaly u veganů také nižší příjem jódu. V potravě veganů chybí s výjimkou řas významné zdroje jódu, jimiž jsou vedle mořských produktů mléko a mléčné výrobky.

Podobně jako veganská dieta je i makrobiotická strava provázena nedostatečným příjmem řady nezbytných výživových faktorů a je v řadě zemí považována za zdraví škodlivou. Vyšší stupně makrobiotiky jsou představovány výlučně obilovinami. Méně přísná makrobiotická strava povoluje vedle obilovin zeleninu, luštěniny, bílá masa a vejce. Taková strava pak nemusí být spojena s projevy deficitu nezbytných nutričních faktorů. Tato méně přísná a tudíž pestřejší makrobiotická strava se současným zdůrazňováním pomalého jídla a řádného rozžvýkání potravy může sehrát pozitivní úlohu v prevenci civilizačních chorob. Na druhé straně je třeba odmítnout neopodstatnělé návrhy na léčbu nádorů pomocí makrobiotické stravy.

Alternativní výživa a vápník

Někteří propagátoři makrobiotické stravy šíří rovněž nesmyslné představy o schopnosti organismu transformovat vápník z jiných prvků při jeho nedostatku v potravě či o schopnosti těla syntetizovat vitamin C při jeho nedostatečném přívodu potravou. Vzhledem k tomu, že makrobiotika nepředstavuje jen alternativní způsob výživy, ale i alternativní životní styl vycházející z budhistického zenismu, představuje její vyznávání pro řadu lidí dnes únik ze současné konzumní společnosti. Není však překvapující, že makrobiotika má podobně jako jiné dietní systémy své příznivce především mezi ženami, které obvykle vyhledávají "diety" s cílem "udržet si postavu" či zhubnout. Z průzkumu vyplynulo, že 4% naší populace se živí makrobiotickou stravou. Bylo by jistě zajímavé zjistit, jaká část vyznavačů makrobiotiky u nás dodržuje zdraví škodlivé vyšší stupně makrobiotiky a kolik z nich věří pověrám o transformaci prvků a vitaminů v těle.

V evropských zemích 75% příjmu vápníku ve stravě pochází z mléka a mléčných výrobků. Rostlinné zdroje vápníku jsou podstatně méně vydatné než zdroje mléčné. Rovněž biologická dostupnost vápníku z většiny rostlinných zdrojů je menší a je ovlivněna obsahem oxalátů a fytátů, které zhoršují vstřebávání vápníku. U veganské a makrobiotické stravy se proto doporučuje pití nápojů obohacených vápníkem, či podávání vápníku ve formě tablet. 300 mg takového vápníku pak představuje stejné množství, které poskytne jedna sklenka (cca 1/4 l) mléka. Vápníkovou rovnováhu v organismu při alternativních způsobech stravování je třeba posuzovat i s ohledem na výši příjmu soli a bílkovin, neboť ty zvyšují vylučování vápníku močí. Vliv kofeinu na vylučování vápníku močí je méně významný.

Doc.MUDr.V.Hainer, CSc., člen vědecké rady Nadace NutriVIT
Připraveno ve spolupráci s nadací NutriVIT, Praha

autor: Ing. Tereza Burianová CSc., Nadace NutriVIT

Inzerce
Související články
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
Petr

http://dokumentarni.tv/zdravi/lecba-rakoviny-zevnitr-healing-cancer-from-inside-out

Reagovatpoděkovatnahlásit

27. února 2011, 18:19:17

Tomáš1 poděkování

Jak tohle někdo může napsat a myslet to vážně! Mléko jako nejlepší zdroj vápníku? :DDD No to snad není možný. To je tedy zajímavé, že například Eskymáci konzumující z 90% maso a nemají deficit vápníku. Asiaté také nikdy nekonzumovali mléčné výrobky a jsou už na první pohled zdravější než většina Evropanů. V tom článku se najde tolik do očí bijících NESMYSLU až je mi úplně líto lidí, kteří si to přečtou a zavrhnou tak možnost jak žít ve zdraví :((( Vy jste paní Burianová pro mě společně s valnou většinou doktorů VRAH, protože se koukáte na věci jednostranně a prosazujete názory jen proto, aby fungoval tenhle ,,byznys se zdravím lidí,,!

Reagovatpoděkovatnahlásit

20. března 2011, 09:44:29

Miro

Samozrejme, mnoho ľudí nepije mlieko ani neje mliečne výrobky pre nejaký dôvod, lebo napr. majú alergiu na mlieko a nemajú deficit vápniku. Vo viacerých rastlinných produktoch je obsiahnutý vápnik. Napr. v našich končinách tradičný mak je veľmi bohatým zdrojom vápnika, mnohé morské i sladkovodné riasy obsahujú vápnik. Taktiež minerálne vody obsahujú vápnik. Napr. slovenská Koritnica má okolo 600 mg Ca na liter. Dokonca tá istá Koritnica obsahuje železo.

Reagovatpoděkovatnahlásit

9. února 2012, 09:05:52


Celkový počet příspěvků v diskusi: 5. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Eliška (alergie na prach) 21. července 2017, 20:56:19

    No, pro opravdové alergiky, kterým alergie komplikuje život, doporučiji nosní kapky… Diskutovat

  • Eliška (zacpany nos,, trva to dlouho) 20. července 2017, 19:38:38

    No, ono je hlavně důležité, jakého původu rýma je... To je nejdůležitější pro zavedení… Diskutovat

  • Broňa (Pocení rukou a nohou) 20. července 2017, 13:29:52

    Pocení rukou mě dost omezovala a brzdila v mé profesi. pak jsem se zmínila při jedné kontrole… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.