Inzerce http://www.expedice-neuhneme.cz

Příliš studené a sladké nápoje mohou způsobit žaludeční křeče

10. srpna 2012, Věra Boháčová   |   přečteno: 5216x

Tropické teploty posledních dnů a dnů následujících znamenají větší zátěž pro náš organizmus. Jednou ze základních zásad, jak tyto dny přežít bez úhony, je dodržování pitného režimu. Mezi skupiny nejvíce ohrožené nedostatkem tekutin patří děti a staří lidé.

foto: shutterstock.com

V horkých dnech se s tekutinami z těla ztrácí i minerální látky (močí zejména draslík a v potu sodík). Tyto i ostatní je třeba tělu dodávat stejně jako vyloučené tekutiny. Běžnému zdravému člověku přísun těchto látek zajistí spolu s dostatečným pitným režimem pravidelná vyvážená strava. U lidí se speciálním režimem (např. u sportovců) tyto ztráty nelze běžnou stravou vykrýt, zde je potřeba užívat speciální doplňky.

Veškerý metabolizmus se v těle odehrává ve vodném prostředí, dostatek tekutin je proto životně důležitý. Tekutiny nám umožňují dobrou funkci ledvin a odplavování zplodin v těle vzniklých. Nedostatek tekutin snižuje celkovou výkonnost organizmu i výkonnost duševní, u dospělých může nedostatek způsobovat vyšší únavnost, poruchy funkce ledvin, bolesti hlavy, kloubů apod. Absolutní nedostatek tekutin je po několika dnech neslučitelný se životem. V horkých dnechbychom měli vypít denně minimálně 2,5-3 litry tekutin.

Je dobré vědět, že lépe než ledové nápoje, zažene v horkých dnech žízeň např. vlažný čaj. V případě příliš ledových nápojů můžeme způsobit organizmu teplotní šok – příliš chlazené nápoje mohou způsobit žaludeční křeče (stejně jako nápoje přeslazené). Pít je třeba během celého dne po menších dávkách a nikdy nečekat až na pocit žízně.

Jaké tekutiny volit

Nejvhodnější jsou přírodní ovocné šťávy uměle nepřislazované, stolní vody, minerálky (není vhodné pít pouze minerálky, vždy je dobré kombinovat přes den i s jinými tekutinami, při pravidelném pití minerálek je většinu třeba střídat), čaje.

Čemu se vyhnout

V horkých dnech není vhodné pít (bez přísunu dalších tekutin) kávu a silný černý čaj, které působí močopudně a organizmus odvodňují. Přímo nebezpečná může být konzumace alkoholu. Pivo či víno sice zdánlivě na chvíli osvěží, ale je důležité si uvědomit, že alkohol v horku působí daleko rychleji než obvykle, přidá-li se navíc nedostatek tekutin v těle, může docházet ke stavům těžké opilosti i po malých dávkách (alkohol se velmi rychle dostává do mozku). Navíc i alkohol svým působením odvádí  z organizmu tekutiny a minerální látky. Když dostane vyprahlý organizmus místo vody alkohol, odvodní se a riziko potíží z nedostatku tekutin se ještě znásobí.

Lépe je pít méně sladké nápoje nebo nápoje neslazené. Sladší pití totiž zpomaluje pohyb tekutiny z žaludku do tenkého střeva. Navíc, zvýšená potřeba tekutin hrazená slazenými nápoji může neúměrně zvyšovat příjem energie.

Slazené nápoje tak mohou navíc hrát důležitou roli ve výskytu obezity. Např. v Americe se díky lepšímu povědomí o nevhodnosti sladkého začala mírně snižovat spotřeba slazených moučníků. Na druhou stranu ale roste spotřeba jednoduchých cukrů ve formě ovocných šťáv a hlavně slazených nápojů – dokonce 4x. A podobný trend můžeme v poslední době vidět i u nás. Je tedy zřejmé, že na rostoucím výskytu obezity má příjem energie z tohoto zdroje podstatný význam.

Zvýšený příjem kalorií ve formě fruktózy ze slazených nápojů byl základem pro metabolickou studii prezentovanou v tomto roce v Bostonu (pozn. V USA se nealkoholické nápoje sladí většinou místo cukru tzv. fruktózovými sirupy). Autoři při ní sledovali vliv spotřeby jednoho litru kolového nápoje za den po dobu 6 týdnů (bez změny jídelníčku). Zkoumanou skupinu přitom tvořilo 40 mužů a žen, kteří byli podrobeni detailnímu sledování. Výsledek ukázal, že hmotnost dobrovolníků se za tuto dobu zvýšila o více než 3 kg, objem podkožního tuku o 4 % a objem viscerálního tuku (tuku v břišní dutině, jehož zvýšené množství je významným rizikovým faktorem srdečně-cévních onemocnění a cukrovky) o neuvěřitelných 14 %! (více informací najdete na www.fzv.cz).

Zatímco voda nemá žádnou energetickou hodnotu, půl litru slazené limonády (a ruku na srdce, často nezůstane jen u půl litru) obsahuje zhruba 800 kJ (energetickou hodnotu jednotlivých nápojů si můžete jednoduše zjistit v E-kalkulačce na www.e-kalkulacka.cz).

A ještě nejdůležitější zásady na závěr:

  • vypijte denně minimálně 2,5-3 litry tekutin
  • pijte v průběhu celého dne po menších dávkách, nečekejte na pocit žízně
  • volte přiměřenou teplotu nápojů
  • bez dalšího doplnění tekutin se vyhýbejte se nápojům, které odvodňují
  • s alkoholem buďte velmi opatrní myslete i na energetickou hodnotu nápojů

Máte podobnou zkušenost? Napište nám v diskusi nebo na mail redakce@ordinace.cz.

autor: Věra Boháčová , nutriční terapeutka

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Inzerce https://family-care.mobi/?utm_source=ordinace&utm_medium=banner2
Anketa
Jste spokojeni s kvalitou praktických lékařů?
Zatím hlasovalo 62 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Lenka (Zvracení) 17. října 2017, 04:55:48

    Dobry den,muj pritel zvraci uz mesic a tyden,pricemz tyden lezel na gastru v nemocnici..delali mu… Diskutovat

  • Alena (Křivice - vitamín D) 15. října 2017, 14:34:34

    My jsme dávali jednu kapku vigantolu přes léto a přes zimu dvě kapky, ale je to asi na… Diskutovat

  • kata (Streptokok agalactiae) 19. října 2017, 19:21:09

    dr.Slapnickova v Praze bere nove pacienty najdete ji na znamym lekari a najit imunologa gyn… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.