Inzerce

Rodiče ovoce a zeleninu nejedí, tak proč by měly jejich děti?

10. srpna 2015, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 1884x

Děti jedí ovoce a zeleninu v mnohem větší míře než jejich rodiče. To je názor dětí z 16 seminářů na pražských základních školách, které v červnu proběhly mezi žáky prvního stupně. Ovoce a zelenina bezesporu patří do jídelníčku dětí stejně jako dospělých. Meloun nebo okurka navíc v létě osvěží, doplní tělu tekutiny (jak velkým, tak malým, kteří někdy mívají problém s pitným režimem) a třeba i nahradí jídlo, když na něj není v parných dnech chuť.

foto: shutterstock.com

„Děti vědí, že ovoce a zelenina jsou zdravé, a proto je důležité je jíst, jen si neuvědomují, v jakých všech formách mohou jednotlivé druhy konzumovat – jako například ve formě kompotu a sterilované zeleniny, v pokrmech, jako ovocné nebo zeleninové šťávy,“ svěřuje se se svými zkušenostmi nutriční terapeutka Věra Boháčová z Poradenského centra Výživa dětí.
„Pravidlo jíst denně ovoce a zeleninu děti znají, ale informace, že by měly být součástí každého denního jídla, pro ně už příliš známá není. Většina dětí prozradila, že ovoce
a zeleninu jí, ale jejich rodiče ne, spíše výjimečně,“
dodává Boháčová. 

Obecně platí, že dívky a ženy konzumují větší množství ovoce a zeleniny než chlapci a muži. Rozdíly mezi pohlavími se objevují už ve věku, kdy je ještě nepravděpodobný vliv vědomostí o výživě. Na spotřebu ovoce a zeleniny má vliv i věk. U dětí a adolescentů má spotřeba sklon s věkem klesat, u dospělých je vztah mezi věkem a příjmem opačný, spotřeba s věkem stoupá. Čím dříve jsou děti se zeleninou seznámeny, tím pravděpodobněji budou mít vyšší míru spotřeby v předškolním věku. Dospělí, kteří v dětství konzumovali velké množství ovoce a zeleniny, je konzumují ve větším množství i později. 

Co když děti ovoce nebo zeleninu jíst nechtějí? Děti se často učí pozorováním svých rodičů a sourozenců, kteří by jim proto měli být dobrým příkladem i ve stravování, a poskytnout jim tak základ pro osvojení zdravých stravovacích návyků. Chování starších členů rodiny určitě ovlivňuje i to, jak dítě reaguje na ovoce a zeleninu.
„Když připravíme salát, naservírujeme si pěknou porci a řekneme dítěti, že nám moc chutná, potom bude i dítě jíst salát s chutí. Více ovoce a zeleniny bude dítě jíst, přidáme-li ovoce nebo zeleninu do jeho oblíbeného jídla. Můžeme například přidat na cereálie nakrájené banány, do jogurtu borůvky, z jahod a mléka umixovat koktejl, do obloženého sendviče přidat list salátu a kolečko rajčete, do polévky kolečka mrkve a růžičky brokolice,“ radí Věra Boháčová.

Konzumaci ovoce a zeleniny ovlivňují také stravovací preference. Když dítě přechází na pevnou stravu, zpočátku mu některá jídla nemusejí chutnat (například mnoho druhů zeleniny má nahořklou chuť). Pak je nutné nabízet tyto druhy častěji než jiné, aby si na ně dítě zvyklo. Rodiče, kteří dětem ovoce a zeleninu vnucují nátlakem a odměnami, obvykle nedosahují valného úspěchu, ale ještě silnějšího odporu. Daleko lepším přístupem je nabízet dětem pestrou stravu s různou chutí a konzistencí, trpělivě podávat potraviny, které dětem zpočátku příliš nechutnají, a dobře hrát vzorovou roli. Stravovací preference se sice do značné míry vyvinou v dětství, ale postupem času se mění a lze je změnit i v dospělosti.

 Ovoce a zelenina podle barvy

BARVA

PŘÍKLADY

ÚČINKY

Bílá

angrešt, banán, bílá ředkev, celer, cibule, cukrový meloun, česnek, čínské zelí, fenykl, hruška, jablko, květák, patizon, pórek

Draslík zklidňuje organizmus a udržuje činnosti svalů a srdce. Vláknina podporuje správnou funkci trávení, předchází zácpě a pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Žlutooranžová

ananas, broskev, citron, mango, cukrový meloun, dýně, grep, kaki, kukuřice, mandarinka, meruňka, mrkev, nektarinka, papája, paprika, pomeranč

Beta-karoten dodává tělu vitamín A, chrání organizmus před volnými radikály a působením UV záření, posiluje imunitu, zlepšuje zrak, podporuje funkci žaludku a střev.

Červená

brusinka, červená paprika, červená řepa, červený rybíz, červený pomeranč, granátové jablko, jahody, maliny, meloun, rajčata, rakytník, ředkvičky, třešně, višně, šípek

Vitamín C zvyšuje odolnost organizmu vůči onemocněním. Beta-karoten
a lykopen
udržují díky antioxidačním účinkům tělo déle mladé. Červené plody také přispívají ke zdraví pokožky, kostí, zubů, dásní a chrupavek.

Modrofialová

blumy, borůvky, černý rybíz, fíky, lilek, modré hrozny, ostružiny, švestky

Vitamín C a spousta dalších živin chrání organizmus před civilizačními chorobami (nemoci cév, obezita, cukrovka, nádory, duševní nemoci. Antokyany chrání svými antioxidační účinky tělo před volnými radikály.

Zelená

artyčoky, avokádo, brokolice, cuketa, fazolové lusky, hrášek, chřest, kapusta, kiwi, okurky, hlávkový a ledový salát, špenát, zelí, zelené hrozny

Kyselina listová přispívá ke správnému růstu a vývoji, ke správné tvorbě krvinek a krevních destiček, podporuje duševní zdraví. Beta-karoten jako antioxidant udržuje tělo déle mladé.


Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Měli jste někdy potíže s nespavostí?
Zatím hlasovalo 325 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • jana (Neurol) 22. března 2017, 19:56:46

    Pani Katka ma asi nejaky splín a mysli si, ze je to deprese. Pani Katko, nebalamuťte tady lidi s… Diskutovat

  • velvetka (Citalec a Neurol-zkušenosti s užíváním) 25. března 2017, 12:55:35

    Ahoj Jurášku, tak teda před tebou smekám, že mužeš chodit do práce a ještě k to u na… Diskutovat

  • amanda (Projímadle) 25. března 2017, 17:13:03

    Malého bych asi konzultvala s doktorem... Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.