Inzerce

Srdeční choroby - nejrizikovější skupinou jsou muži po padesátce a kuřáci

29. září 2017, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 387x

Nejčastějšími příčinami smrti v demograficky vyspělých zemích jsou v posledním desetiletí nemoci oběhové soustavy. Téměř za polovinou úmrtí v České republice stojí špatné srdce a cévy. Na srdeční choroby v ČR nejčastěji umírají muži ve věku 55 až 59 let, ale postihují i ženy, a nevyhýbají se ani mladým lidem. Ačkoliv v případě těchto nemocí hraje svou roli také genetika, existuje množství faktorů, které ovlivnit můžeme. V rámci Světového dne srdce, který připadá na 29. září, přinášíme preventivní tipy, jak o své srdce a cévy pečovat.

foto: shutterstock.com

Obezita je velkým rizikem, nejlepší prevencí je pohyb

Ačkoliv je hubnutí primárně tématem pro ženy, jsou to podle statistik častěji muži, kdo trpí nadváhou. V České republice mají nadváhu téměř dvě třetiny mužů a skoro polovina žen. A právě nadváha a obezita jsou jednou z hlavních příčin nemocí srdce, významně přispívají k riziku aterosklerózy i kardiovaskulárních onemocnění. Udržováním normální tělesné hmotnosti a zdravým životním stylem můžeme přitom riziko kardiovaskulárních nemocí ovlivnit až z devadesáti procent.

Nejzásadnější prevencí je pohyb. Pouhá půlhodina mírně intenzivního cvičení denně může zabránit nebo alespoň oddálit riziko srdečních a cévních nemocí.
„Hned po zdravé stravě je velmi významným ochranným faktorem pohyb. Jednak zvyšuje energetický výdej, čímž působí proti nadváze a obezitě, jednak také chrání cévy proti rozvoji aterosklerózy a příznivě ovlivňuje další faktory, jako krevní tlak a hladinu krevního cholesterolu,“ doporučuje lékař Tomáš Sláma ze společnosti Aimil Pharmaceuticals.

Nekuřte, cigarety zvyšují riziko infarktu dvojnásobně

Kouření zvyšuje riziko srdečních a cévních onemocnění, riziko infarktu myokardu je u kuřáků až dvojnásobné oproti nekuřákům. Navíc v průměru zkracuje lidský život až o 10 let. Cigarety jsou sice častěji spojovány s rizikem rakoviny, ale pravdou je, že velký počet kuřáků později ve svém životě čelí právě některému z typů srdečně-cévních onemocnění.

Pokud jde o infarkty, v Česku v uplynulých letech vznikl jeden z nejlepších systémů akutní péče na světě, proto je v současnosti šance na přežití infarktu velmi vysoká. I přesto jsou ale nemoci srdce a cév – jako například právě infarkt myokardu či mozková příhoda – jedny z nejzákeřnějších, jelikož zabíjejí náhle. Bohužel i v případě přežití a včasného zásahu lékařů nám mohou způsobit trvalá a nenávratná poškození. Pozitivní zprávou je, že některé studie tvrdí, že zanechání kouření rychle a významně snižuje uvedená rizika. Přestat kouřit tak má smysl v každém věku, a to i u velmi silných kuřáků.

Čtěte také: Nenápadná znamení, která mohou upozornit na onemocnění srdce

Udržujte si hladinu cholesterolu v normě

Cholesterol, látka tukové povahy, je pro celkové prospívání a zachování základních životních funkcí organismu nezbytná. Je důležitý například pro tvorbu hormonů a vitamínu D. Ale i přesto, že bez něj nemůžeme žít, nesmí ho být v krvi příliš.
„Nadbytečné množství cholesterolu se usazuje v cévních stěnách a tvoří takzvané sklerotické pláty, což vede k zúžení prostoru v cévách nebo též k tvorbě sraženin. Podle místa ucpání cévy pak dochází buď k srdečnímu infarktu, nebo mozkové příhodě,“ vysvětluje lékař Tomáš Sláma.

Na výši cholesterolu v krvi se opět z velké části podílí náš jídelníček. Obecně se doporučuje výrazně omezit nebo vyloučit nevhodné postupy přípravy pokrmů, jako je smažení, fritování a grilování, tučné maso nahradit drůbežím či rybím a konzumovat spíše rostlinné oleje, jako například konopný, dýňový či lněný. Také je třeba omezit množství sladkostí, bílého pečiva a upřednostňovat přílohy s nižším glykemickým indexem, kupříkladu celozrnné těstoviny či tmavou rýži. Důležitý je i dostatek vitamínů, zejména vitamínu C.

Čtěte také: Lepší je cévní příhoda, ke které nikdy nedojde. Hlídejte si cholesterol

Výživová doporučení pro dospělé obyvatelstvo České republiky Společnosti pro výživu a Fóra zdravé výživy.

Výživová doporučení jsou určena pro zdravé osoby a slouží k prevenci civilizačních chorob, na které se správná výživa významně podílí.

  • Udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost charakterizovanou BMI (18,5-25,0) kg/m2 a obvodem pasu pod 94 cm u mužů a pod 80 cm u žen.
  • Denně se pohybujte alespoň 30 minut např. rychlou chůzí nebo cvičením.
  • Jezte pestrou stravu, rozdělenou do 4-5 denních jídel, nevynechávejte snídani.
  • Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce, denně alespoň 500 g (zeleniny 2x více než ovoce), rozdělené do více porcí; občas konzumujte menší množství ořechů.
  • Jezte výrobky z obilovin (tmavý chléb a pečivo, nejlépe celozrnné, těstoviny, rýži) nebo brambory nejvýše 4x denně, nezapomínejte na luštěniny (alespoň 1 x týdně).
  • Jezte ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně.
  • Denně zařazujte mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané; vybírejte si přednostně polotučné a nízkotučné.
  • Sledujte příjem tuku, omezte množství tuku jak ve skryté formě (tučné maso, tučné masné a mléčné výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahem tuku, chipsy, čokoládové výrobky), tak jako pomazánky na chléb a pečivo a při přípravě pokrmů. Pokud je to možné nahrazujte tuky živočišné rostlinnými oleji a tuky.
  • Snižujte příjem cukru, zejména ve formě slazených nápojů, sladkostí, kompotů a zmrzliny.
  • Omezujte příjem kuchyňské soli a potravin s vyšším obsahem soli (chipsy, solené tyčinky a ořechy, slané uzeniny a sýry), nepřilosujte hotové pokrmy.
  • Předcházejte nákazám a otravám z potravin správným zacházením s potravinami při nákupu, uskladnění a přípravě pokrmů; při tepelném zpracování dávejte přednost šetrným způsobům, omezte smažení a grilování.
  • Nezapomínejte na pitný režim, denně vypijte minimálně 1,5 I tekutin (voda, minerální vody, slabý čaj, ovocné čaje a štávy, nejlépe neslazené).
  • Pokud pijete alkoholické nápoje, nepřekračujte denní příjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,51 piva, 50 ml lihoviny).
Výživová doporučení vypracoval autorský kolektiv: Jana Dostálová, Marie Kunešová, Pavel Otoupal, Tamara Starnovská.

Faktorů, které neovlivníme, je daleko méně

Mezi faktory, které nelze ovlivnit, patří zejména rodinná anamnéza, věk a rovněž příslušnost k mužskému pohlaví. Podle českého statistického úřadu umírají nejčastěji na nemoci oběhové soustavy muži ve věku 55 až 59 let a dále pětašedesátiletí a starší muži. U žen je situace odlišná, ženy ve věku 55 až 69 let nejčastěji umírají kvůli rakovinovým novotvarům a až od věku 70 let představují jejich nejčastější příčinu úmrtí nemoci oběhové soustavy.

Spadá-li člověk do zmíněných rizikových kategorií, o to více by se měl snažit zmírňovat právě faktory, které ovlivnit může. Těmi jsou již výše zmíněné kouření, obezita, nedostatek pohybu a špatná životospráva. Rizikové je ale rovněž nadměrné pití alkoholu. Nemocemi srdce jsou pak ohroženi více i lidé s vysokým krevním tlakem a diabetici.

Čtěte také: Máte cukrovku? Riziko infarktu je u vás 3x vyšší!

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Jaký způsob léčby lupénky využíváte?
Zatím hlasovalo 6 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Vanessa V. (Online konzultace s kožním lékařem: akné, mateřská znaménka i padání vlasů) 20. října 2017, 17:39:58

    Dobrý den 12.10. 017 jsem byla na zavedení antikoncepčního těliska, od te doby sem mi… Diskutovat

  • Naďa (Křivice - vitamín D) 17. října 2017, 20:19:40

    Je tu nějaká maminka, co třeba vitamín D nedává vůbec ?  Diskutovat

  • Mrs.Emilia Fedorcakova (potrebuji zhubnout....rady pls piste na maily..) 23. října 2017, 20:20:22

    UPDATE ON LOAN REQUIREMENT What is your situation? *Need 100% financing contact Email :… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.