PředchozíDalší

Středomořská dieta snížila riziko onemocnění srdce o 15 procent

12. prosince 2008,   |   přečteno: 3413x

Tříměsíční konzumace jídel typických pro země Středomoří může u člověka snížit riziko onemocnění srdce až o 15 procent. Vyplývá to ze studie, kterou v listopadovém čísle zveřejnil odborný časopis American Journal of Clinical Nutrition.

foto: shutterstock.com

Základem středomořské diety je ryby, lehká masa, zelenina, olivový olej ovoce, ořechy a vláknina. Příznivý vliv těchto potravin na lidské zdraví je znám, avšak studie týmu Denise Lairona z lékařské fakulty v Marseille je první, která se zaměřila na pozorování zdravých lidí, kteří konzumovali tyto potraviny po danou dobu.

Držíte dietu, a přesto si chcete pochutnat? Lékaři ověřené recepty, vhodné pro nemocné, najdete na www.receptnazdravi.cz.

Vědci vybrali skupinu 212 mužů a žen, u nichž existovalo jen mírné riziko srdečního onemocnění. První skupina jedla po dobu tří měsíců středomořskou stravu a druhá odlehčenou dietu.

První skupině bylo doporučeno konzumovat čtyřikrát týdně rybu a jen jednou za týden červené maso. Muži mohli denně vypít dvě sklenky červeného vína, ženy jednu. Druhá skupina měla jíst raději drůbež než hovězí. Ryba byla doporučena dvakrát či třikrát v týdnu. Lidé z této skupiny se měli vyhýbat nasyceným tukům, dávat přednost zelenině a ovoci a nízkotučným mléčným výrobkům. Jídla měla být připravována na rostlinném oleji.

Účastníci výzkumu se sice doporučením neřídili bezvýhradně, ale v obou skupinách se postupně snížila energetická náročnost stravy, zvýšil se příjem bílkovin a sacharidů a snížil příjem tuků. Všichni účastníci mírně zhubli.

Výsledky se lišily v hlavním faktoru, který rovněž ovlivňuje riziko kardiovaskulárního onemocnění - v úrovni cholesterolu. Ve "středomořské" skupině hladina cholesterolu klesla o 7,5 procenta, ve druhé o 4,5 procenta. V přepočtu na riziko onemocnění srdce je to snížení o patnáct, respektive o devět procent.

Zdroj: ČTK

Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Přidat nový komentář
 [ pravidla diskuse ]

 [ pravidla diskuse ]

Inzerce
Nové články emailem
Aktuální diskuse
  • Klára (Krvácení z konečníku) 17. května 2012, 01:23:04

    Několik let jsem měla krvácení z konečníku, běhala jsem po vyšetřeních, které nejsou… Diskutovat

  • Ahoj (boule na zadku) 22. května 2012, 08:18:51

    Mám to také. Hrozně se bojím. Je to docela velké. Také to máte uvnitř mezi půlkami na… Diskutovat

  • Rosta (Mé zkušenosti s elektronickou cigaretou (e-cigartou)) 23. května 2012, 08:54:44

    www.ecigarety-sinca.eu Diskutovat

Inzerce
Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři