Inzerce

Tipy a cviky pro dlouhou cestu autobusem, vlakem či letadlem

22. března 2011, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 15256x

Pár pravidel a několik jednoduchých cviků vám pomůže vyhnout se bolestem zad a únavě při dlouhých cestách dopravními prostředky.

foto: shutterstock.com

Dlouhé cestování za prací i zábavou je pro nás samozřejmostí. Únava a bolesti zad, které dlouhé cesty provázejí, však nejsou dobrým startem pro úspěšné pracovní jednání ani začátek vysněné dovolené.

Páteř je funkční celek, který chrání míchu, umožňuje vzpřímené držení těla a je podmínkou pro pohyb. Při dlouhodobém sezení dochází k utlačení meziobratlových plotének, k bolestem v bederní krajině či krční páteři, otékání nohou, rukou a celkové únavě. Proto udělejte všechno proto, abyste se vyhnuli dlouhodobému sezení. Meziobratlové ploténky se při něm vyklenují a tlačí na okolní nervové a cévní struktury. Tělo se dostává do špatného postavení, to způsobuje bolesti krční a bederní páteře. Bolesti mohou vystřelovat i do dolních končetin. Snižuje se citlivost, hybnost a nohy mohou začít natékat.

Dovolí-li vám cestovní prostor alespoň drobný pohyb, pak tuto možnost využijte. Jednoduché cviky, které je možné cvičit i v dopravním prostředku, jsou zaměřeny hlavně na zlepšení svalové rovnováhy těla, ovlivnění stability páteře a zlepšení cirkulace krve a její okysličení. Cviky je důležité provádět pomalu, plynule a několikrát během cesty.

Tipy a cviky pro dlouhou cestu dopravními prostředky

Fyzioterapeutka Bc. Vladimíra Vacková radí:

  1. Před dlouhou cestou dopravními prostředky si udělejte půlhodinovou procházku.
  2. Seďte co nejméně, nikdy dlouhodobě. Nohy by měly být volně natažené, hlava by měla mít dostatečnou opěru, aby nedocházelo k namáhání krční páteře. (A)
  3. Uzpůsobte své sedadlo, které vám zajistí správný sed. Páteř se anatomicky přizpůsobí. Páteř by měla být po celou dobu cestování v rovné poloze, nikoliv ve skrčeném, pokrouceném či zhrouceném postavení. (B)
  4. Při dlouhodobých cestách využívejte tzv. odlehčeného sedu, pomozte si použitím bederní opěrky (polštářku), over ballu. Nohy položte na stupátko. (C)
  5. Vyhněte se častému zlozvyku, hovění si s nohama na sedadle, páteř se tak dostane do špatného postavení. (D)
  6. Během cesty si několikrát zakružte předloktím ruky a v kotníku nohy, vystřídejte obě rucei obě nohy, protřepte je. (E)
  7. Rukama plynule střídavě provádějte stisk a uvolnění s krátkou výdrží do pěsti. (F)
  8. Ve vzpřímeném sedu složte ruce v týl a plynule se předklánějte ke kolenům a zpět. (G)
  9. Při dlouhodobých cestách zařazujte častěji přestávky. Pokud je to možné, postavte se během cesty několikrát na špičky a paty, prošlapujte nohy nebo se projděte. (H)
  10. Dodržujte pitný režim, dejte si lehkou svačinu. Během cesty se vyvarujte alkoholu a těžkého jídla. Bolestem, otokům či unaveným nohám můžete také ulehčit aplikací přírodních bylinných mastí a prostředků, jako je např. Koňská mast s chladivým účinkem. Využít můžete i zesílené formy forte. Jestliže jste po cévním onemocnění (trombóza dolní končetiny), nezapomeňte na kompresivní punčochu či elastickou bandáž. (I)

komerční sdělení magnistretch_banner_ks.png
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
Regina Falátová Wolfová

Děkuji za kvalitní rady. S dcerkou jedeme do Bulharska a čeká nás 22 hodinová cesta autobusem. Jsem měsíc po operaci levého kolene. Proto zjišťuji veškeré informace na přežití cesty. Děkuji a pokyny budeme dodržovat. S pozdravem Falátová Wolfová

Reagovatpoděkovatnahlásit

10. července 2013, 08:19:36

jirka

to je sice moc pěkné ale když jezdím každý týden 1200 km do práce menší dodávkou kde nejsou ani polohovací sedačky, minimální prostor pro nohy a jede se přes noc, tak jsou tyto rady né moc platné. po roce tohoto "fungování" jsem skončil 4 měsíce na nemocenské. ted to praktikuju opět (vyléčila mě hypotéka) zdravotní problémy se mi vracejí. a nějakou radu te´d? podle rehab. sestry si mám najít nějakou aktivitu na volný čas po práci. pracovní doba je od 6-20. většina prac. doby je sedavé zaměstnání řekl bych že moc volného času nezbývá. je nějaká dobrá rada krom toho se na tuto práci vy...? děkuji

Reagovatpoděkovatnahlásit

5. prosince 2013, 20:48:41


Celkový počet příspěvků v diskusi: 2. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Měli jste někdy potíže s nespavostí?
Zatím hlasovalo 239 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • maryenn (Bulimie- pomoc!!!) 17. března 2017, 17:42:42

    Dobrý den Aleno, pokud Vaše dcera pomoc odmítá, není dobré jí určitě do ničeho nutit.… Diskutovat

  • Petr 37 (Cirhóza jater) 22. března 2017, 13:22:05

    Dobrý den ,mněl jsem před asi 6měsíci pád na Břicho,mám pocit že mám stále nafouklé… Diskutovat

  • maryenn (Bulimie- pomoc!!!) 17. března 2017, 10:05:14

    Ahoj, nejprve bych ti chtěla říct, že máš velkou odvahu, že jsi se svým prožíváním… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.