Inzerce

Vláknina

19. června 2007, PharmDr. Hana Šindelářová   |   přečteno: 53343x

Prospěšné účinky celozrnného chleba, pšeničných otrub nebo semínka jitrocele znali léčitelé již ve starověku a středověku. Používali je k podpoře trávení a proti zácpě.

Obiloviny

Jezte vlákninu, budete zdraví…

Dnes se pomocí vlákniny snažíme bojovat proti civilizačním chorobám. Je vědecky prokázáno, že lidé, kteří pravidelně zařazují do své stravy potraviny obsahující vlákninu, trpí méně často kardiovaskulárními chorobami a rakovinou tlustého střeva a konečníku.

Jak působí?

Rozpustná vláknina přibírá nadbytečnou vodu ve střevech, zvětšuje objem stolice a změkčuje ji. Vyprazdňování je častější a pravidelnější. Váže cholesterol a tím snižuje jeho hladinu v krvi. Nerozpustná vláknina podporuje střevní funkci, váže rakovinotvorné látky , toxiny a cholesterol a usnadňuje jejich vylučování z těla.

Najdu ji v rohlíku?

Vláknina nemá žádnou výživnou hodnotu. Rozpustná vláknina se skládá z rostlinných buněk, které mají schopnost ve vodě bobtnat a tím zvětšovat svůj objem. Nerozpustná vláknina sice vodu váže, ale nebobtná. Vláknina prochází střevem nezměněna, není trávena ani vstřebávána. Rozpustnou vlákninu obsahuje hlavně ovoce, zelenina, luštěniny a ořechy, nerozpustnou obilniny a zrna. V rohlíku ji tedy nenajdete, zkuste žitný chléb…

Upozornění a dávkování

Začínejte s malou dávkou vlákniny, asi 1 až 2 g při každém jídle. Postupně lze dávky zvýšit až na 10 g 2 – 3krát denně. Neužívejte však víc než 30 g denně. Důležité je dodržovat pitný režim a to hned ze dvou důvodů. Jednak vláknina sama na sebe váže velké množství vody, jednak je třeba ji do trávicího traktu „spláchnout“, aby se nestalo, že uvízne v horní části trávicí trubice. Na každou dávku vlákniny, ať se již jedná o prášek nebo tablety, je nutné zapít 250 ml tekutiny, nejlépe neperlivé vody nebo ovocného džusu.

Vysoký příjem vlákniny může snižovat účinnost některých léků. Při užívání vlákniny je vhodné počkat s užíváním léků 2 hodiny. Vláknina by mohla vstřebávání léků zpomalit.

Nadměrný příjem vlákniny ,zejména luštěnin, může způsobit žaludeční potíže, nejčastěji nadýmání, plynatost a bolest. Opatrnosti je třeba i u poruch jícnu, tam by mohla vláknina způsobit obstrukci (ucpání). Pozor také na alergie. Pokud jste alergičtí na jitrocel, nepoužívejte přípravky , kde je obsaženo jeho semeno.

Použití

Vláknina je doporučována při redukčních dietách. Naplňuje žaludek a snižuje chuť k jídlu a urychluje vyprazdňování. Podporuje zažívání a udržuje dobrý stav tlustého střeva. Příznivý účinek vlákniny byl popsán u diabetu, stabilizuje hladinu krevního cukru, při vysoké hladině v prevenci žlučových kamenů.

autor: PharmDr. Hana Šindelářová

Inzerce
Související články
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
Martin Staněk

Dovolil bych si Vás upozornit na obsah vlákniny ve všech pekárenských výrobcích. Nejen celozrného ale i bílého a tmavého pečiva.Vláknina je obsažena v endospermu semen z nichž se dále vyrábí mouka a záleží jen na stupni vymýlání jak velkou procentuelní část zabírá.

Reagovatpoděkovatnahlásit

30. prosince 2006, 04:19:03

Kely

Škodlivá vláknina..? Gut, 11.4.01 - Na možná přehnanou popularizaci konzumace vlákniny upozorňuje v úvodníku časopisu Gut dr. Robert Goodlad. Podle jeho názoru je totiž možné, že dieta bohatá na vlákninu není až tolik zdraví prospěšná, jak se dnes leckdo domnívá. Tvrzení o „zdravé vláknině“ je založeno na výzkumu Dennise Burkitta, ktery v 70. létech zjistil, že u afrických černochů, pojídajících převážně ovoce a zeleninu, je mnohem menší výskyt kolorektálního karcinomu než u bílé populace. Podle Goodlada je ale možné, že prospěch přinášejí v mnohem větší míře vitamíny a minerály, obsažené v této potravě, než vláknina sama o sobě. Naopak, poslední údaje ukazují, že vláknina nejen že váže mnohé škodlivé látky, ale též stimuluje buněčné dělení, tedy proces, který je součástí vývoje karcinomu. Navíc je vláknina, obsažená v potravinových doplňcích, rychle enzymaticky rozkládána. To vede k masivnímu množení mnoha potenciálně nebezpečných bakteriálních kmenů ve střevě. Zjednodušování je vždy nebezpečné, říká dr. Goodlad. Nesmíme zapomínat, pokračuje, že působení vlákniny ve střevě je komplexním procesem. Je sice vhodné konzumovat dostatek vlákniny. měli bychom však dávat přednost ovoci a zelenině před dnes tak popularizovanými obilninami. Komerčním potravinovým doplňkům, obsahujícím vlákninu, bychom se pak měli raději vyhýbat. bližší info:Gut 2001;48:587-9 zdroj http://www.eurekalert.org

Reagovatpoděkovatnahlásit

23. března 2007, 13:09:45

Krása

Zkuste Colonix

Reagovatpoděkovatnahlásit

16. února 2008, 04:07:22


Celkový počet příspěvků v diskusi: 26. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Lída Malá (akne v pozdejsim veku) 24. července 2016, 17:20:39

    Nekomu to zabira, nekomu ne, pomohla mi s akne az doktorka Páralová z Prahy Diskutovat

  • Lída Malá (Trápí mě akné - doporučte mi prosím něco) 24. července 2016, 17:19:50

    Hodne jsem toho uz vyzkousela a nakonec mi pomohlo az to kdyz sjem si zasla do tohohle studia… Diskutovat

  • Veru (Křivice - vitamín D) 25. července 2016, 22:37:31

    Kapičky Vigantol jsem dávala oboum dětem a všechno dobré. Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.