Inzerce

Cvičení zabraňuje úniku moči

3. května 2008, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 33740x

Inkontinence neboli samovolný únik moči patří k onemocněním, o němž se veřejně příliš nemluví, protože zasahuje do intimní sféry člověka.

ORDINACE.cz DOPORUČUJE
Cvičení

Léčba pohybem nebolí a hlavně funguje

Inkontinence neboli samovolný únik moči patří k onemocněním, o němž se veřejně příliš nemluví, protože zasahuje do intimní sféry člověka. Podle posledních výzkumů ale trpí inkontinencí čtvrtina žen ve věku od 40 do 65 let a téměř desetina mužské populace od 55 let. Většinou začíná nenápadně, postupem času se však příznaky stupňují, až nezbývá přiznat si, že se jedná o skutečný problém. Nechtěný únik moči mnohdy pro postižené znamená stud, obavy i částečné omezení života. Není se samozřejmě za co stydět.

Inkontinence mnohdy bývá specifikem žen. Odborné prameny dokonce uvádějí, že s některou její formou se během svého života setká každá žena. Vzniká u nich ochabnutím svalů pánevního dna, které podpírají močový měchýř i dělohu a pomáhají uzavírat močový měchýř. Ochabnutí může být způsobeno jednak stárnutím, nebo vzniká při některých onemocněních (například po mrtvici), nebo při úrazech či po těžkém porodu. K dalším příčinám patří zánět močového měchýře či u mužů zvětšená prostata. U obou pohlaví bývají problémy s inkontinencí často spojovány s nadváhou.

Mnozí z nás si myslí, že únik moči souvisí výhradně se stářím, to ale není tak úplně pravda. Trpí tím i mladší ženy. Přibližně 15 procent žen ve věku mezi 30 a 40 lety. Někdy si i schopné mladé ženy nebo muži na sebe naloží více, než unesou. A tak nevyřešené problémy a dlouhodobý stres, prochladnutí, užívání některých léků, nikotin, některá potravinová barviva, u žen pak gynekologická operace nebo mateřství mohou vyvolat problémy s únikem moči.

Samovolný, byť dočasný a slabý, únik moči je pro každého velmi citlivé téma. Existuje několik způsobů, jak problém inkontinence řešit. Každopádně je nutné jít k lékaři, aby mohla být včas zahájena ta nejvhodnější léčba. Jednou z možností je speciální gymnastika k posílení svalstva pánevního dna, která pomáhá nejen ve chvíli, kdy již člověk inkontinencí trpí, ale také jako účinná prevence.

Mnoha postiženým také pomohou léky nebo elektrostimulace. K léčbě inkontinence se využívají i alternativní metody jako akupunktura či hypnóza. Teprve pokud všechny tyto zmíněné možnosti selžou, je pacientům doporučena operace. A naopak úplně první a okamžitou pomocí jsou hygienické prostředky, které umožňují bez obav vyjít do společnosti a obtížím s inkontinencí se nepoddat - a naopak s nimi začít bojovat.

Speciální cvičení vás naučí vědomě stahovat a uvolňovat, a tím účinně posilovat svalstvo pánevního dna. Má-li být účinné, měli byste “cvičit“ půl hodiny denně a především pravidelně. I tak se však výsledek nedostaví ihned - je třeba dostatek trpělivost a vytrvalosti.

Jeden z těchto cviků je velmi jednoduchý a můžete ho provádět doma i v kanceláři. Jediné, co potřebujete, je židle nebo hrana stolu: Postavte se za opěradlo a opřete se o něj nebo se opřete o stůl. Stoupněte si na špičky a stáhněte sedací svaly – postavte se na celá chodidla a vydechněte. Cvik opakujte nejméně pětkrát.

Ještě jednodušší je: Postavte se, paty dejte k sobě, špičky co nejvíce od sebe. Nebo si sedněte, opřete záda o opěradlo, nohy nechejte paralelně u sebe. Střídavě a opět několikráte stahujte a uvolňujte svaly kolem konečníku.

Kegelovy cviky: Zkuste močení na chvíli přerušit. Potom se alespoň pětkrát denně posaďte nebo položte s pokrčenými koleny mírně od sebe, na dvě vteřiny stáhněte pánevní svaly a opět na dvě vteřiny uvolněte. Opakujte nejméně desetkrát. Postupně stah prodlužujte na deset vteřin. Každý týden kontrolujte úspěšnost cviků přerušovaným močením.

Cvičení

Cviky k posílení svalstva pánevního dna:
1. Lehněte si na záda, pokrčte nohy, ruce mírně zvedněte podél těla a trup pomalu zdvihejte ke kolenům. Opakujte zpočátku 20 krát, postupně až na 50 krát.
2. Zpříma se posaďte na židli a zatněte, stáhněte svěrače močového měchýře silou dovnitř pánve. Vydržte 5 vteřin. Opakujte 10 krát.
3. Před sebe, k nohám, si položte nějaký nepříliš těžký předmět, který se vám bude dobře držet (např. větší knihu apod.). Postavte se zpříma, vtáhněte svaly pánevního dna a poté se ohněte k předmětu. Uchopte ho, a jakmile se začnete i s předmětem zase zvedat, stáhněte silněji svěrače močového měchýře. Několikrát opakujte.

Posilování pánevního dna jemnou metodou:
1. Toto cvičení je úplně jednoduché: Vzpřímeně se posaďte na velký gymnastický míč, pánev je o trochu výš než kolena, nohy jsou pevně na zemi. Zadečkem koulejte míč dopředu a dozadu. Trup zůstává vzpřímený, svaly nohou a sedací svaly jsou uvolněné. Cvik udělejte osmkrát.

2. Vzpřímeně se posaďte, nohy roztáhněte, chodidla se dotýkají. Představte si, že vaše pánev je leknín. Při nádechu se jeho lupeny rozvírají do všech stran, při výdechu se jemně zavírají do středu. Pánevní dno se přitom pohybuje také. Opakujte čtyřikrát až osmkrát.

3. Sedněte si na stoličku a soustřeďte se na břišní svaly a záda. Po dobu 3 minut dýchejte zhluboka do břicha, ruce jsou položeny na břichu, oči jsou zavřené.

Související články
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce http://www.stopstigma.cz
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Zpocenaruka007 (poceni rukou) 17. ledna 2017, 10:01:03

    Potí se mi ruce při tanecnich. Partner to cítí i přes rukavice. Je to velmi trapneeee! Diskutovat

  • Husky59 (champix) 12. ledna 2017, 12:14:55

    Champix funguje. Na rozdíl od nikotinových náhražek.... Diskutovat

  • Alex (Krvácení z konečníku) 15. ledna 2017, 22:37:19

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat na jeden osobní problém, který mě trápí tak zhruba jeden… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.