Inzerce

Poradna: Výživa

Na Vaše dotazy ve výživové poradně odpovídá:


Bc. Michaela Tulachová


Bc. Michaela Tulachová Bc. Michaela Tulachová
Výživové poradenství
Provozovna: Masarykovo nám. 17, Pelhřimov

  • Výživová poradkyně
  • Koučka psychologie hubnutí
  • Pořadatelka Běhu pro úsměv
  • Zakladatelka a ředitelka Nadačního fondu Julinka
  • Půl maratonská běžkyně
  • Autorka projektu Baštíme s úsměvem, aneb učíme děti správně jíst

Michaela pochází z městečka Pacov na Vysočině, kde také vystudovala Gymnázium. Ve studiu pokračovala v Táboře na Vyšší odborné škole ekonomické a poté na Vysoké škole obchodní v Praze.
V tomto období se začala ubírat směrem, který později definoval její životní filosofii a náhled na život samotný. Prvopočátkem všeho bylo absolvování MAHRY (vzdělávací instituce zaměřena na zdravý životní styl, sportovní dietologii či prevenci civilizačních chorob).
Vybudovala úspěšnou firmu, která je postavena právě na principech zdravého stravování. Svými postupy tak zanechala nesmazatelnou stopu v moderní dietologii.
Uznání se jí dostalo i na poli charitativních projektů, které pravidelně pořádá pod Nadačním fondem Julinka, o jehož zrod se taktéž sama zasloužila. Touto cestou se snaží bojovat proti dětské obezitě, která je nešvarem současné doby.
Momentálně se věnuje i projektu s názvem Psychologie hubnutí, který je inovativní už jen svým pojetím aktivního semináře, který se diametrálně odlišuje od klasického coachingu.
Celoživotní vášní jí je běh po kopcích Vysočiny. Ona vášeň byla pomyslnou zápalnou šňůrou a podnítila tak myšlenku "Běhu pro úsměv" v Pelhřimově.

Partner výživové poradny:

450pxWx100pxH_72dpi_RGB_Plakatkuv banner.jpg


Zeptejte se odborníka
Zodpovězené dotazy v této poradně

Otázka: Dobrý den,chci se zeptat,mám oslabenou slinivku a řadu let uřívám kreon.Bezlepkovou dietu.Je mi 51 let a vážím 40kg.Jsem dost často unavená.O výživě a stravě,kombinaci potravin jsem přečetla hodně knih ,ale nějak se mi nedaří přibrat.Užívám potrav.doplnky- acidum folikum,B vitamíny ,chllorelu,spirulínu.Nejím uzeniny,maso jen málo ,mléčné výrobky ne jen občas kozí sýr.Špatně štěpím cukry.Nevím jak přibrat na váhu o pět kg více co jsem před lety mívala.Do práce několik let nechodím.Děkuji

Odpověď: Dobrý den, zkuste přibrat na svalové hmotě – přidat maso, mléčné výrobky, vajíčka – pokud Vám to nedělá problém, zařadit anaerobní pohyb, ideálně posilovna. Věřím, že právě to, co ztrácíte jsou neustále svaly a proto jste i tolika unavená.

Otázka: Dobrý den, Byla jsem 5 dni na sportovním kurzu(hráli jsme volejbal, softbal, fotbal, freesbee, orientační běhy,...) V září a říjnu jsem prodělala mononukleózu a ležela s ní doma měsic, poté půl roku bez sportu. Sportovní kurz jsem fyzicky zvládala. Byla jsem unavená. S jídlem tam to bylo ale horší. K snídani rohlíky, k obědu knedlíky, ke svačině rohlíky a k večeři opět knedlík či těstoviny. Na lepek jsem zvyklá, ale ne v takovém množství. Obvykle snídám ovesnou kaši s ovocem a pečivo mám 1x denně 1 kus. Od návratu mě trápí pocit těžkého žaludku a průjem. Nevím, zda jsem si rozhodila režim jídelníčkem na kurzu, či zda se jedná o jiný problém. Nyní se snažím o dietu, piji černý čaj, beru černé uhlí a nahřívám břicho. To na chvíli pomůže. Je mi 17 let. Předem děkuji za odpověď

Odpověď: Dobrý den, nevím jistě, zda to může být jen stravou. Dojděte si raději k lékaři, zda je vše v pořádku. A můžete koupit Biopron Forte, ten také pomůže, jsou to skvělá probiotika.

Otázka: Dobrý den. Chci se zeptat? Může se v těhotenství pít čaj na hubnutí? Neublíží to nějak miminku? Jedná se třeba o čaj: Teekane Fit$Slim. Děkuji za odpověď

Odpověď: Dobrý den. V těhotenství raději žádné čaje na hubnutí nepít. Nemusí Vám to udělat nic, ale kdyby se něco, tak ať si to nevyčítáte.

Otázka: Dobrý den, je mi 18 let. Od svých 16 se zajimám o zdravou stravu a k tomu samozřejmě sportuji. Ačkoliv se řídím správnými cestami, ktere mi i vyhovují, tak přibirám. Nerozumím tomu a jsem z toho opravdu nešťastná. Jako bych byla více a více objemná, do oblečení se naopak nevejdu a objevila se mi i (na můj věk) silná celulitida. Před rokem jsem začala brát hormonální antikoncepci, po 3 měsicich se nic rapidně nezměnilo. Myslíte, že to muže být tím? Že zadržuji vodu a proto se cítím objemnější? Předem děkuji za dotaz.

Odpověď: Dobrý den, máte dostatek bílkovin? Jste ve věku, kdy již nepotřebujeme ani takový příjem na kalorie a je možné že právě i to může být příčinou. Nevím, jak se stravujete, ale je možné že právě saháte třeba více po sacharidech a máte nedostatek bílkovin. Musela bych vidět strukturu jídelníčku třeba za 14 dní.

Otázka: Dobrý den chtěl jsem se zeptat je mi 14 let a mám poměrně často průjmy byl jsem i na výtěru ale nic se nezjistilo když ho mám tak se snažím držet dietu a jíst i něco co by mělo pomáhat např. slunečnicová semínka citrón a používám i hylak forte je pravda že když mi přestane tak už takhle moc nejim ale nic extra dráždivěho jako jsou brambůrky zmrzlina atp. Taky nejim a stejně se to vrací dám příklad o Vánocích (23.-31.) jsem byl ok pak jsem měl 2-3 dny průjem a pak asi 2 týdny ok a pak zase a takhle se to opakuje nevím čím to je ale věřte je to nepříjemné hlavně ve škole a nebo na trénincích fotbalu atp. Prosím o radu myslím že to není normální. Děkuji

Odpověď: Dobrý den, normální to určitě není, nicméně střeva jsou spojeny se stresem, může to být v období, kdy máte stresové období. Zkuste vynechat i mléčné výrobky společně s lepkem a hlavně pít hodně vody a zkusit sportem mírnit stres.

Otázka: Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu. Je mi 21let,vážím 48-49 kg a měřím cca 165 cm. Jim pravidelně tzn.snídaně,svačina,oběd,svačina večeře. Snažím se jist pestrou stravu,hodně zeleniny,ovoce,maso a pečivo. Také si dam i něco nezdraveho jako pizzy,chipsy nebo sušenky. Cvičím už třetí měsíc 2-3 týdně většinou kalanetiku nebo kruhový trénink. Problém je v tom,že se mi váha nehýbe. Většinou když se najim je to max do 50 kg a pak večer zase klesne na 48 kg. Mám kostnatá ramena,ruce i nohy,jako kdybych měsíce nejedla. Byla jsem vyšetřena na štítnou žlázu a cukrovku ale výsledky byli v normě žádné odchylky. Já sama si myslím,že je to hodně ovlivněno mým psychickým stavem. Od svých deseti let az do 15 let jsem vážila 39 kg. V těch letech jsem zažívala denně šikanu a ponižování ve škole. Žaludek jsem měla tak stažený že jsem si dala půl rohlíku ke snídani,porýpala se v obědě a jedla jen malou večeři. Trpěla jsem také častými průjmy a dráždivým tračníkem, což mi zůstalo dodnes. Jsem ve stresu každý den i když k tomu není důvod a to si myslím ze je příčinou toho že nepřibírám,rychlé spalování. Mohla byste pomoci jak bych měla uzpůsobit lépe své stravovací návyky,jaké potraviny bych měla jíst,aby mi trochu narostla svalová hmota a abych trochu přibrala a konečně vypadala jako normální člověk a nepotýkala se s narážkami typu že vypadám jako z Dachau? Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověď: Dobrý den, věřím, že je to opravdu tím stresem, který je neustále. Stravovací návyky nic momentálně nevyřeší. Vyhledala bych psychoterapeuta v okolí a choďte k němu na sezení. Jídlo je nyní to poslední, co bych ve Vaší situaci řešila. Dokud je tělo v pravidelném stresu, bude spalovat rychleji než když je v klidu. Srdíčku tento stav také nepomáhá.

Otázka: Dobrý den, měla bych na Vás 4 otázky, týkající se stravy dětí, předem děkuji za odpovědi. 1) Jakým způsobem spolu souvisí míra sportovního vytížení dětí s jejich stravovacími návyky? 2) Můžete jmenovat zásadní negativní aspekty, které by se měly brát v potaz při dalším působení v oblasti osvěty a výchovy nejen dětí, ale i rodičů? 3) Považuje za vhodné, mají-li děti na prvním stupni základní školy ve školní jídelně možnost sami si zvolit pokrm? 4) V poslední době se šíří trend konzumace bezlaktózového mléka a mléčných výrobků i u lidí, kteří netrpí laktózovou intolerancí. Je vynechávání laktózy „zdravé“?

Odpověď: Dobrý den. Stravovací návyk a míra vytížení spolu dle mého moc nesouvisí, pokud si dítě/rodič sám neurčí jakým způsobem se bude stravovat. Jestliže se dítě stravuje špatně, sportovní aktivita mu sama od sebe zvyky nezlepší. Samozřejmě pokud se bude dítě stravovat lépe, sportovní výkony budou také mnohem lepší a efektivnější. Co se týče volby hlavního jídla na základní škole, vhodné to nepovažuji, bohužel já o tomto nerozhoduji. Nicméně pořád je volba nechat stravovat dítě doma, pokud je to možné. Vynechání laktózy dle mého zdravé není, avšak každý jsme z jiného těsta a každý jsme o něčem jiném přesvědčeni. Měli bychom dělat vše tak, abychom byli spokojeni a šťastni. Nicméně to, co vyhovuje mě, neznamená, že bude v pořádku pro mě děti. Každý má volbu, včetně dětí a pokud jednoho dne se rozhodnout následovat rodiče, mělo by to zůstat v jejich volbě.

Otázka: Dobrý den. Maminka (77 let) od prosince zhubla 6 kg. Bez příčiny. Byla už na všech možných vyšetřeních- gastro. CT. hematologie. endokrinologie , ortopedie , revmatologie, diabetologie atd. Nikde se nic nenašlo, vše v pořádku. Maminka je vlastně ten nejzdravější člověk, ale přesto hubne. Ve společné domácnosti nebydlíme, ale říká( a já jí to věřím), že jí normálně jako celý život. Na svůj věk je vitální, sleduje dění kolem sebe a stále řídí auto. Nevím čemu přičítat je hubnutí. Je to stářím? V tomto věku je normální , že člověk, když přestane víc fyzicky pracovat, ztrácí svalovou hmotu a prostě hubne?

Odpověď: Dobrý den, přesně jak píšete, pokud člověk přestane vytvářet fyzickou aktivitu, svaly se začnou velice rychle ztrácet. Na váze je to pak samozřejmě znát. Věřím, že maminka je jinak v pořádku.

Otázka: Dobrý den. Potřebuji poradit jak se stravovat při zjištěném vysokém cholesterolu(nezdravém) v kombinaci s vysokým krevním tlakem,dnou a také alergií na některé potraviny(ořechy,celer,jablka,jahody).Lékař mi akorád poradil přísnou dietu..(bohužel nevím jakou a odborníky prý v místní nemocnici zrušili).Nevím na koho se obrátit.Nechci platit za poradenckou činnost s tím,že mi doporučí nějaké jejich balíčky zdravé výživy..Je mi 42 let Děkuji za odpověď a přeji Krásný den

Odpověď: Dobrý den, omezte tučné výroby – maso, máslo, jogurty, smetanové výrobky. Dále vyřadit velké množství pečiva – kvůli soli, která zvyšuje krevní tlak, dále uzeniny, sýry jako je Niva a Balkán, pozor na solení jídla na talíři a všeobecně solení omezit i při vaření.

Otázka: Dobrý den, Od minulého roku mě trápí úbytek váhy. Vždy jsem byla sportovní typ (174cm cca 58-60kg) a zabývala jsem se zdravou stravou. (Miluji vaření, pečení, a zajímám se o různé alternativy... nikdy jsem ale nevynechávala npř maso). Domnívám se, že příčina hubnutí byl velký výdej a menší příjem (začala jsem často běhat) nikdy ale nebyl záměr shodit tolik kilo.. minulé léto (cca 55kg) jsem poprvé musela řešit problémy s menstruačním cyklem, a tak jsem se obrátila na lékařku (na gynekologii mi byly naordinovany hormony, na srovnání hladiny, které byly pozdeji nahrazeny za antikoncepci- i kvůli ochraně) Když jsem během náročného léta (cestování s krosnou) zhubla na 48 Kg, zašla jsem za obvodní, která mě odkázala mam psychologickou léčbu (to jsem Ale považovala za absurdní ztrátu času)... sama jsem se rozhodla udělat změny a začít například i počítat kalorie, zařadit kalorické svačiny, atp.. po nabrání na 51kg jsem začala pravidelně navštěvovat posilovnu a pod dohledem přítele dělat silový trénink. Váha poslední měsíc stoupla na 53 kg, zde se ale zastavila a nyní se dokonce i opět vrací k menším hodnotám.. Už se tímto problémem zabývám opravdu dlouho, ládování na noc, přejídání, počítání kalorií, každodenní vážení a zapisování hodnot do kalendáře mě už nebaví.. tlak ze strany rodičů je už neúnosný... začínám pochybovat o tom, zda ten stres není více škodlivý než nízká váha.. chci podotknout, že bych sice ráda nabrala nějaká ta kila, aby to vypadalo lépe, ale jinak vzhled neřeším.. mám přítele který mě miluje jaká jsem a jaká budu, cítím se zdravě, i tlak se mi zlepšil, můžu sk dovolit jíst kdykoliv a cokoliv a vůbec se neomezuji, cvičení mě baví a vidím na těle jak přibývá na síle.. všechny kolem ale zajímá jen číslo na váze, které když neroste, je doma hrozně dusno a přichází zákazy a hádky...nový gynekolog říkal, že ze zdravotního hlediska, pokud se cítím dobře, nemusím se bát například o plodnost (časem kila určitě pomalu nabydou a času na řešení bude ještě moc) Co mám dělat? Ten stres z toho nacpat do sebe co jde, zapsat každé ráno váhu, nevyjít ven bez obří svačiny apod mě přivádí k šílenství... Nebylo by lepší nechat tomu volný průběh, hlídat si aby procent byly dost velké, užívat si života a jídla a nestresovat se? Ještěd chci podotknout, že jsem prošla testy štítné žlázy apod a to je v pořádku Pzn jsem v maturitním ročníku, a tak mám i dost jiných starostí Děkuji za jakoukoliv radu/ názor... za obvodní nechci jít, protože nemám potřebu dokazovat někomu zdravý psychický stav..snažím se jíst dostatek zdravých tuků (ořechy oleje ryby), sacharidy a bílkovin (maso, mléčné výrobky, protein..apod) zároveň si ale dopřávám cukrárny a sladké ..

Odpověď: Dobrý den, bylo by dobré, abyste vše okolo jídla přestala řešit. Nestoupat na váhu, nevážit ani nezapisovat jídlo ale na co bych se zaměřovala, aby svaly rostly – pomalu ale jistě zvětšovat porce bílkoviny i sacharidů. Nevím přesně kolik toho sníte nyní, ale zkuste dosáhnout aby maso bylo větší jak dlaň – uvařené a to samé porce přílohy. Nemusíte jíst po dvou hodinách, jezte když tedy máte hlad. Až budete cítit že hlad je častěji, jezte častěji. Nešikanujte se tím přístupem...musí Vás to bavit J Ale když už cvičíte, jezte víc ať je z čeho tvořit! J

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se s Vámi poradit. Během posledních 10 měsíců jsem zhubla z 65 kg na 47. Myslela jsem si, že jím zdravě a sportovala jsem, bohužel jsem nevěděla kdy skončit. Už 5 měsíců nemám menstruaci, ale u lekaře na odběrech jsem měla všechny hodnoty v normě. Moje obvodní lékařka mi doporučila psychologickou poradnu kvůli PPP. Asi před měsícem jsem se ale začala přejídat s tím, že mám pořád hlad. Přestanu až když mi je špatně. Děsí mě, kolik toho dokážu sníst, když jsem se předtím dokázala ovládnout a nechápu to. Samozřejmě jsem už přibrala. Na internetu jsem četla, že je to možné po vyhladovění těla a že by se to mělo časem zastavit, ale mám strach že jsem přešla z jedne PPP do druhé. Děkuji.

Odpověď: Dobrý den, tohle je bohužel na osobní konzultaci s odborníkem a nemusí to být zrovna psycholog ale klidně i výživový poradce, který nejprve „léčí hlavu“ a teprve potom tělo. Potřebovala byste i zároveň vysvětlit vše o potravinách a vašem těle, abyste věděla co se nyní děje a co Vás čeká a že se nemusíte ničeho bát. Kdyby jste bydlela někde v okolí Pelhřimova, moc ráda bych si s Vámi popovídala, abych Vás uklidnila, pokud ne, napište mi email (m.tulachova@vyziva-mt.cz) a rozebereme to v soukromých zprávách, abychom se podívaly, co se doopravdy s Vámi děje.

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co patří mezi protektivní faktory výživy. Děkuji.

Odpověď: Dobrý den, jedná se o ochranné faktory výživy, především z psychologického hlediska např. vztahy v rodině apod. Bc. Michaela Tulachová

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda bych pečivo mohla nahrazovat takovými těmi kukuřicovými křehkými plátky nebo rýžovými. Předem děkuji za odpověd.

Odpověď: Dobrý den, určitě můžete, jen si dejte více kusů než jeden. Ideálně 2-4ks. Bc. Michaela Tulachová

Otázka: Dobrý den, je mi 23 let, měřím 193 cm a vážím 95kg, což mi BMI vyhodnotí jako nadváhu. Neměl bych s tím až takový problém, pokud by se mi všechen tuk neukládal do břicha. Chtěl bych se zeptat, jak docílit ploššího břicha, aniž bych ztratil hmotnost jinde. Jsem bývalý sportovec, ale ze zdravotních důvodů zatím sport nedělám už cca půl roku. Mám sedavé zaměstnání a snažím se jíst 5x denně, přičemž nehledím na nějaké hodnoty jídla. Děkuji za odpověď.

Odpověď: Dobrý den, obávám se, že bez sportu, konktrétně posilování, byste ztratil na objemu i jinde. Budete nejspíše typ „jablko“ a to je vždy problém, že tuk se ukládá především v horní části těla. Pokud můžete alespoň částečně posilovat, tak bych navštívila osobního trenéra, aby Vám sepsal plán a uvidíte, že to bude mít efekt, jaký čekáte. Bc. Michaela Tulachová

Otázka: Dobrý den, ráda bych se zeptala na Váš názor. Za poslední dva roky jsem zdravou pravidelnou stravou a téměř každodenním sportem zhubla 32 kg . z (82 kg na 53kg), měřím 167 cm, 22let. Ted již stravu moc nedodržuji, naopak, už delší dobu jím hodně, jedině co, snažím se trochu omezovat sachatridy(pečivo) a nejím moc smažených jídel. Cvičím zlehka 5-6krát týdně. Pokud nějáký ten den opravdu hodně hřeším v jídle a necvičím nevidím u sebe ani moc změny. Když pak zlehka začnu zase jíst některý den dietně a cvičit, hned vidím že hubnu. Okolí už mě někdy obviňuje z anorexie. Poslední dobou spíš vždy když se najím mám hned po chvíli hlad. Krevní testy mi byly udělány a prý vše OK. Je tedy možné že se mi jen zrychlil nebo nějakým způsobem přehodil metabolismus? Děkuji za odpověď.

Odpověď: Dobrý den, na okolí nikdy nedejte, většinou závidí. J Dejte na svůj pocit. Hlad může být způsobem větším množstvím svalové hmoty – abyste si svaly udržela, je třeba jíst více sacharidů, které si právě ubíráte – což není dobře, ničíte si tím svaly a především vaše orgány je potřebují, aby mohly fungovat jak mají. J Bc. Michaela Tulachová

Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Nechali byste svou dceru očkovat proti rakovině děložního čípku?
Zatím hlasovalo 34 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Ellen (periorální dermatitida) 18. července 2018, 20:23:29

    Na P.D. mi pomohl olej OZONID!!! Vnitřně jsem ještě používala oreganový olej. Kožní… Diskutovat

  • Agáta (Tříhodinová dieta) 23. července 2018, 12:56:05

    Mě se daří váhu krásně udržovat :) Jím daleko zdravěji než jsem jedla před návštěvou… Diskutovat

  • Šárka (Cystoskopie) 17. července 2018, 18:02:17

    Mám dlouholeté obtíže, zřejmě právě kvůli cystoskopii, která mi byla dělaná když mi… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.