Inzerce

Jak si užít Vánoce a nebát se příští návštěvy u diabetologa

18. prosince 2014, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 3584x

Průzkumy ukazují, že většina populace přibere o vánočních svátcích 2-4 kg. Na vině je samozřejmě přejídání, nevhodná skladba jídelníčku, méně pohybu a konzumace alkoholu, popř. sladkých nápojů. Pokud se zdravý člověk jeden den přejí, s jeho hmotností se vůbec nic nestane. I jednorázové přejedení však může být rizikové pro lidi, kteří se léčí s cukrovkou, vysokým krevním tlakem, dnou nebo žlučníkem .

foto: Ordinace.cz
ORDINACE.cz DOPORUČUJE

Nadměrný energetický příjem či konzumace alkoholu u diabetiků vede k dekompenzaci cukrovky. Může dojít až ke ztrátě vědomí, hrozí i zhoršení stávajících ischemických potíží s rizikem mozkové příhody nebo infarktu myokardu.

Jak je vidět, zdánlivá nebezpečí číhají na diabetiky na každém kroku. Nadměrný energetický příjem u diabetiků vede k dekompenzaci cukrovky s vyššími hladinami cukru (hyperglykémii). Dalším rizikem je například kombinace metforminu (lék na zvýšení inzulinové citlivosti) a alkoholu, která může vést až k rozvratu vnitřního prostředí organismu. U diabetiků, kteří si aplikují inzulín, může být nebezpečím i hypoglykémie, ke které dochází při velkém poklesu hladiny cukru, zejména při nadměrné konzumaci alkoholu.

V současné době je možné snížit riziko hypoglykémií užíváním inzulínových analog. Jedná se o biosynteticky připravené napodobeniny inzulinu, kdy je změnou jeho původní struktury dosaženo dalších pozitivních vlastností.
„Inzulínová analoga přináší řadu výhod, které usnadňují inzulínovou léčbu u pacientů s diabetem 1. i 2. typu. U pacientů s diabetem 2. typu je možné díky rychlejšímu nástupu účinku a kratší době jeho trvání podávat menší dávky inzulínových analog a lépe inzulínovou aplikaci načasovat. U pacientů s nadváhou nebo obezitou lze díky snížení množství sacharidů ve svačinách a druhé večeři (nebo i jejich úplnému vynechání) lépe dosáhnout snížení tělesné hmotnosti a její udržení. Variabilita působení inzulínu se při léčbě inzulínovými analogy snižuje a účinek léčby je tak předvídatelnější. V důsledku toho vede léčba inzulínovými analogy ke snížení počtu hypoglykémií a je pro pacienty bezpečnější,“ upřesňuje výčet výhod Doc. MUDr. Martin Prázný, CSc., Ph.D., diabetolog z 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Každopádně se diabetici nemůžou spoléhat, že se jim cukrovku podaří udržet pod kontrolou pouze díky moderním a bezpečným lékům. Měli by tomu každodenně napomáhat dodržováním zdravého jídelníčku a dostatkem pohybu.  

Jak tedy zvládnout vánoční jídelníček "bez obav z následků" a přitom si svátky užít?

1)    Jídlem si neubližujte!

  • Nepřejídejte se. Vychutnejte si svou porci a u jídla nespěchejte. Požitek z jídla neroste s jeho množstvím.
  • Nemějte vánoční dobroty stále na očích, čím větší překážku k dosažení cukroví musíte překonat (cukroví ve sklepě), tím méně ho sníte.
  • Pozor na návštěvy, nemusíte sníst vše, co vám bude nabídnuto, naučte se asertivně odmítat.

2)    Posviťte si na tuky

  • Místo máslových krémů používejte krémy pudinkové, tvarohové, využívejte želatinu nebo nízkotučné krémy či rostlinné tuky.
  • Uberte z receptu část tuku (třetinu) a nahraďte ho mlékem, jogurtem či kefírem.
  • Plechy nevymazávejte, využijte pečící folie.
  • Polevu na cukroví si připravte sami z kvalitní čokolády s vyšším obsahem kakaa. Při nákupu čokolády hledejte název "čokoláda" na obale, dejte si pozor na méně kvalitní náhražky čokolády, ve kterých je část kakaového másla nahrazena palmovým nebo kokosovým tukem s obsahem méně vhodných nasycených mastných kyselin.
  • Smaženého kapra či řízek zbavte tuku osušením do ubrousku nebo krátkým ponořením do vroucí vody.
  • Na smažení použijte řepkový olej, který je tepelně stabilnější než častěji používaný olej slunečnicový.

3)    Přátelské cukry

  • Bílou mouku lze nahradit zcela nebo částečně moukou celozrnnou, která má 2x více vlákniny a podstatně více minerálních látek (zinek, železo, vápník) i vitaminů (B1, B2).
  • Při pečení cukroví se snažte méně sladit, místo cukru můžete částečně využít ovoce, nebo alespoň nekalorické sladidlo, čímž radikálně snížíte množství kalorií. Vhodné pro tepelnou úpravu a svou chutí velmi blízké cukru je též sladidlo sukralóza. Další alternativou je poslední dobou stále oblíbenější přírodní forma slazení - rostlina stévie.
  • Namísto sladkých a často tučných kousků cukroví jezte čerstvé ovoce.
  • Vyhýbejte se alkoholu, zejména tvrdému. Namísto něj si dopřejte sklenku kvalitního vína nebo piva.
  • Vyberte si jen pár nejoblíbenějších druhů cukroví a upečte jen přiměřené množství, dojídání cukroví ještě měsíc po vánocích už bude jen z povinnosti a nikdo to neocení.
  • Tvarujte o něco menší kousky než v loňském roce (menší kuličky, rohlíčky apod.).

4)    Odlehčujte, ale nehladovte

  • Jezte pravidelně 5x denně, zařazujte i malé svačinky.
  • Nezapomínejte na dostatek bílkovin, které pomáhají umocnit pocit nasycení a snižují glykemický index potravin. Tím předejdete rozkolísání hladiny krevního cukru a neovladatelným chutím na sladké.
  • Nezanedbávejte pitný režim. Během dne byste měli vypít alespoň 7 sklenic nekalorických tekutin.
  • Zaměstnejte ruce. Při sledování televize pleťte, vyšívejte, ale nejezte. Případně mějte po ruce dostatek zeleniny. Uzobávání zeleniny mezi jídly není na škodu, nevyhládnete a sníte méně nevhodných potravin.
  • Namísto majonézového salátu si udělejte lehčí verzi s dostatkem zeleniny, namísto klasické majonézy můžete použít majonézu light a bílý jogurt.
  • Chlebíčky s tvrdým salámem nahraďte chlebíčkem šunkovým, místo bramborového salátu použijte tvarohovou pomazánku, namísto tvrdých, tučných sýrů použijte vejce a zeleninu.

5)    Začleňte pohyb do sváteční pohody

  • Pravidelný pohyb zlepšuje náladu, pomáhá zvládat chutě a udržuje váš krevní cukr v rozumných hodnotách.
  • Namísto jídla jděte ven. Procházka se svými bližními vám dá víc než tác chlebíčků a ještě uděláte něco pro své zdraví.
  • Pohyb by vás měl bavit. Nazujte si po letech brusle a jděte se bavit s vnoučaty na kluziště nebo uspořádejte pěší pátrání po nejhezčím betlému.
  • Pokud víte, že jíte přes míru, přidejte na pohybu.

6)    Neztraťte nad sebou kontrolu

  • Pravidelně si měřte hladinu krevního cukru.
  • Pokud budete mít hladinu krevního cukru rozkolísanou, zaznamenávejte si hodnoty do sešitu a konzultujte pak zápis s diabetologem.
  • Měřte si pravidelně i krevní tlak a sledujte příjem soli.

Diabetik by neměl během vánočních svátků ztrácet ze zřetele svou nemoc a naopak by měl uzpůsobit své nemoci jídelníček a pohybovou aktivitu. Pár dnů přejídání se přeci nestojí za závažné zdravotní komplikace, způsobené nejen vysokými hladinami krevního cukru, ale i vzestupem hmotnosti, který je pro diabetika víc než nežádoucí.

Více informací a praktickou nutriční kalkulačku naleznete na www.lecbacukrovky.cz.

Držíte dietu, a přesto si chcete pochutnat? Lékaři ověřené recepty, vhodné pro nemocné, najdete na www.receptnazdravi.cz.
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Partner rubriky Cukrovka (diabetes mellitus)
Partner rubriky Cukrovka (diabetes mellitus)
Nové články emailem
Anketa
Nechali byste svou dceru očkovat proti rakovině děložního čípku?
Zatím hlasovalo 15 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Ellen (periorální dermatitida) 18. července 2018, 20:23:29

    Na P.D. mi pomohl olej OZONID!!! Vnitřně jsem ještě používala oreganový olej. Kožní… Diskutovat

  • Šárka (Cystoskopie) 17. července 2018, 18:02:17

    Mám dlouholeté obtíže, zřejmě právě kvůli cystoskopii, která mi byla dělaná když mi… Diskutovat

  • kucuba (Olwexya (Venlafaxinum)) 15. července 2018, 20:58:40

    ahoj vsem, olwexyi beru uz nekolik let a jako jedina mi pomohla - cipralex, triticco = katastrofa.… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.