Inzerce

Jak si v těhotenství ulevit a připravit tělo na nadcházející porod?

5. března 2019, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 854x

V těhotenství žena přibere kolem 15 kg, samotná děloha „ztěžkne“ více než 15krát, vazy jsou vlivem hormonů volnější a těžiště těla se posouvá vpřed. Požehnaný stav není nemoc, přesto s sebou přináší řadu fyziologických změn, které mohou velmi bolet. Jak si ulevit a připravit tělo na nadcházející porod?

foto: shutterstock.com

„Typické oblasti bolestí lze určit podle tvaru bříška těhotné ženy a jeho postavení. Ženy s výrazným bříškem směřujícím dopředu mají často bolesti v bederní oblasti páteře. Naopak ženy s bříškem ‚nízko v pánvi‘ si nejčastěji stěžují na bolestivost kyčelních kloubů, podbřišku a křížové části páteře. Dochází zde totiž k tlaku plodu na pánevní dno a na orgány v něm uložené, což může někdy vést až k bolestivosti stydké kosti. Třetím popisovaným typem je ochablé bříško ‚visící‘ dolů, viditelné často u ženy s celkovou svalovou hypotonií. Tento typ bříška má vliv na bolesti v oblasti hrudní a krční páteře,“ popsala hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

S rostoucí dělohou dochází během těhotenství ke změně těžiště těla a to ovlivňuje celkové držení těla i stereotyp chůze. Nárůst břicha a prsou žena kompenzuje prohnutím v bedrech a v křížové oblasti, což vede k nejčastějším bolestem zad v těhotenství.
„Ke zmírnění obtíží spojených s přírůstkem hmotnosti a změněným těžištěm je vhodné udržovat co nejoptimálnější držení těla. Správné postury se vzpřímeným držením, neutrálně postavenou pánví a zpevněnými břišními svaly lze dosáhnout cílenými fyzioterapeutickými postupy, například cvičením pozic z Alexandrovy techniky. Proti bolestem pánve a kyčlí je ideální cvičení na velkém gymnastickém míči, kdy podsazování pánve a vysazování boků uvolňuje svaly pánevního dna a křížokyčelního kloubu,“ doporučila Iva Bílková.

Tělo ženy se na porod připravuje celých devět měsíců. Stoupá hladina hormonů, které zvyšují pružnost vaziva, povolují klouby v oblasti pánve a žeber a podporují elasticitu pánevního dna pro snadnější průchod miminka. Stejné hormony však nepůsobí jen v oblasti trupu, pružnost kloubních pouzder podněcují v celém těle rodičky. Jejich vliv se pak negativně promítá do otoků dolních končetin a zborcených plosek chodidel.

„Rostoucí váha, nejen miminka, vytváří velký tlak na drobné klouby nohou, u kterých se uvolňují kloubní pouzdra a vzniká tzv. plochá noha. Zborcení příčné nebo podélné klenby chodidla lze předejít pravidelným ‚posilováním‘ svalů na plosce nohy a svalů v oblasti lýtka a bérce. Každá maminka jistě zná jednoduché propínání špiček – rytmické střídání fajfka-špička, kroužení v kotníku nebo jízdu na kole vleže na zádech. Navíc je vhodné stimulovat chodidlo i kartáčováním, chůzí po oblázcích, čočce, střídáním chladné a teplé vody, chůzí naboso nebo chůzí po různých terénech v interiéru jen v ponožkách – tvrdá dlažba, teplá plovoucí podlaha, měkký koberec. Výbornou prevencí proti vzniku křečových žil je manuální nebo přístrojová lymfodrenáž či reflexní masáž nohou od partnera,“ popsala Iva Bílková.

Přiměřený pohyb v těhotenství je velmi důležitý, ať už svižné procházky, nebo skupinově vedené cvičení. Je však třeba dbát na bezpečnost a nepřekračovat své limity, vždy se cítit příjemně. Posílené tělo se nejenom vyhne bolestem v těhotenství, ale po porodu nebo nejpozději po ukončení kojení se snáze vrátí do stavu jako před miminkem.
„Během prvního trimestru může žena cvičit tak, jak byla zvyklá, kromě sportů a aktivit, kde hrozí pády či otřesy. Vhodné je aktivování svalů hlubokého stabilizačního systému, plosky nohy, protahování prsních svalů a zvyšování svalové síly stabilizátorů pánve. Během druhého trimestru by mělo být cvičení zaměřeno na uvolňování kyčelních kloubů. Ve třetím trimestru intenzita cvičení klesá. Mezi doporučené aktivity v daném období patří chůze svižnějšího charakteru,“ vyjmenovala fyzioterapeutka.

Nejčastější bolesti v těhotenství a jejich spouštěče

- bolesti bederní páteře: přetížení zádových a oslabení břišních svalů při rostoucím bříšku, rizikovými faktory jsou vadné držení těla, hypermobilita či předešlé těhotenství
- bolest křížové kosti:
prohloubení bederní lordózy (zakřivení páteře dopředu) tělo kompenzuje zvětšenou kyfózou (zakřivení dozadu) v oblasti přechodu krční a hrudní páteře
- bolest hrudní páteře:
přetížení hrudní páteře z důvodu zvětšení objemu prsních žláz, zkracování prsního svalstva
- propad klenby chodidel:
zvýšená tělesná hmotnost spolu s uvolněnými vazy ovlivňuje všechny klouby dolních končetin, klenby chodidel se snižují a je třeba nosit větší velikost bot

Zdroj: www.FYZIOklinika.cz

Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Inzerce
Nové články emailem
Anketa
Znáte hladinu cukru ve vaší krvi?
Zatím hlasovalo 45 lidí.
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Martina (Inkontinence žen pohledem gynekologa) 20. listopadu 2019, 10:51:33

    Dlouho mne tento problém trápil, pak mi kamarádka doporučila inkontinenční pomůcku, která… Diskutovat

  • Brigita (Kvalitní kontaktní čočky) 20. listopadu 2019, 11:04:29

    Několik měsíců jsem si kupovala taky čočky přes internet. Seděly mi, ale pořád mi… Diskutovat

  • Daniela (ElektroMyoGrafie neboli EMG) 20. listopadu 2019, 11:45:10

    Gratuluji všem, kterým EMG nedělá problémy. Nechápu, jak si tito lidé mohou dovolit… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.