aplikace_alergie.png
Jak bojovat s alergií?
S aplikací AlergoStop můžete na alergii zapomenout
Připomíná léčbu a varuje před aktuálními alergeny. Více informací zde.
Zuby_180x115.jpg
Nakupte v akci a zásobte se! Zubní kartáčky, pasty, vody a další. Více informací zde.

karusel_poradny_196px.jpg
POTŘEBUJETE RADU LÉKAŘE?
Nabízíme vám možnost jak ji rychle a pohodlně získat. Zeptejte se sami, nebo se podívejte na dotazy, které jsme již zodpověděli.

Vypadla vám zubní plomba? Můžete to reklamovat?

(12. září 2022, Redakce Ordinace.cz | přečteno: 167x )

Zaplatili jste si zubní plombu, a ona vám vypadla. Je možné zubní výplň reklamovat?

shutterstock.com

Hned v úvodu je nutné upozornit, že záruku máte u zubaře jen na stomatologické výrobky, jako jsou třeba můstky, korunky nebo zubní protézy. Zhotovení zubní výplně je stomatologickým výkonem, a u toho „záruka“ neexistuje. Nelze to tedy chápat tak, že na zhotovenou plombu máte záruku ve smyslu spotřebitelské záruky na zakoupený výrobek.

Lékař však samozřejmě za správné provedení výkonu, tedy zhotovení zubní výplně, odpovídá. V případě nespokojenosti s provedeným výkonem by se pacient měl obrátit na zubního lékaře, který výplň zhotovil. V případě, že mu bude tento lékař dělat opravu zubní výplně proto, že ji předtím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady. 

Lékař by měl vždy pacientovi pro opravu doporučit takový materiál, který bude nejvhodnější vzhledem ke stavu zubu, navíc i s přihlédnutím k celkovému zdravotnímu stavu pacienta. To, zda pro zhotovení výplně použil skutečně ten materiál, na kterém se dohodli, ale nemá běžný pacient prakticky možnost rozeznat, vyjma rozdílu mezi amalgámovou a tzv. bílou plombou, kde lze rozdíl zjistit i pouhým pohledem. Jinak může druh použitého materiálu posoudit jedině odborník, nejlépe znalec v oboru.

Čtěte také: Zubní ošetření bez bolesti

Jak postupovat u stížnosti?

Pokud by lékař svoji chybu odmítal uznat a pacient by se přesto domníval, že k pochybení ze strany lékaře došlo, je vhodnější podat písemnou stížnost. Podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje – tedy nejčastěji samotnému zubnímu lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud pacient s jejím vyřízením nesouhlasí, může dále podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Pojištěnec musí zároveň uvést důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem. Pacient se také může obrátit na Českou stomatologickou komoru.

V případě, že pacient nebyl spokojený s prací svého zubního lékaře, může přejít k jinému lékaři a řešit tuto záležitost i po přestupu. Pokud mu nový zubní lékař bude provádět opravu zubní výplně z důvodu, že ji původní lékař provedl nekvalitně, půjde tato úhrada za pacientem.

Čtěte také: Co dělat po chirurgickém zákroku v ústech?

Stomatologické výrobky

Pojem „reklamace“ známe u individuálně zhotovovaných stomatologických výrobků. Těmi jsou např. můstky, korunky, zubní protézy či ortodontický aparát (rovnátka). Pokud stomatologický výrobek vykazuje vady, může ho pacient u zhotovitele reklamovat v záruční době 24 měsíců. Zubní lékař je povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů.

Pacient by se měl s reklamací vždy obrátit na zubního lékaře, který práci provedl. Lékař má povinnost se reklamací zabývat a zjednat nápravu, tedy ji i případně projednat s laboratoří, pokud je chyba na její straně. Zubní lékař je povinen pacientovi vydat písemné potvrzení obsahující informace, co je obsahem reklamace, datum reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje. Tím může být požadavek na odstranění vady nebo odstoupení od smlouvy a vrácení vynaložených peněz. A následně pak také potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

V případě neuznání odpovědnosti ze strany zubního lékaře, resp. nedohody mezi pacientem a ošetřujícím lékařem řeší další spory Česká stomatologická komora podle místa pracoviště lékaře.

Nelze reklamovat ztracené nebo špatným zacházením zničené stomatologické náhrady, léčebné a rehabilitační pomůcky nebo ortodontické aparáty. Taktéž nelze reklamovat stomatologický výrobek z důvodu úrazu a následného poškození výrobku.

Zdroj: vzp.cz

Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Inzerce https://www.ordinace.cz/clanek/odborne-poradny-na-ordinace-cz/

Mohlo by vás zajímat

Zubní kaz

Abychom mohli správně pochopit vznik zubního kazu a jeho příčiny, musíme si stručně vysvětlit, z jakých částí se zub skládá.

Rentgenové vyšetření (RTG)

Rentgenové vyšetření patří k základním vyšetřovacím metodám. Metoda pracuje s rentgenovým zářením, které má velkou schopnost pronikat hmotou.

Zubní vyšetření

Zubní prohlídka je vyšetření, při kterém lékař prohlídne váš chrup. Zuby jsou vývojově velmi staré útvary a jsou složené z tvrdých tkání (zubovina, sklovina a cement). Slouží k uchopení, dělení a rozmělňování potravy.

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

20. ledna 2008, 12:04:30

ahoj...jsem v prváku na konzervatoři, hra na flétnu..asi pře 14ti dny mě začala pobolívat…

19. října 2010, 18:39:30

Stando, naštvat nás vždy může jen inteligent. A to bohužel zde není splněno. Zkusím…

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce