Inzerce

Voda – základ běžcova života

19. května 2015, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 1736x

S trochou nadsázky by se dalo říci, že člověk je VODA a něco málo k tomu. Voda totiž tvoří asi 75 % lidského těla – obsahují ji naše svaly, trávící šťávy, máme ji ve všech orgánech, kostech, dokonce i naše krev je z 91 % voda.

foto: shutterstock.com

Voda navíc plní spoustu důležitých funkcí. Slouží k přenosu živin a odpadních látek, transportuje teplo, podílí se na všech činnostech týkajících se látkové a energetické přeměny, udržuje stálou tělesnou teplotu a brání přehřátí organismu. Dodržovat vyvážený pitný režim je proto nesmírně důležité pro správné fungování našeho těla.

Zázračná voda

Voda je tím nejvhodnějším prostředím pro všechny děje, které v našem těle probíhají. Jednoduše si námi proudí, a tím vytváří vhodné – tekuté prostředí pro veškerý metabolismus buněk v těle. „Všechny chemické reakce, jejichž výsledkem je, že můžeme chodit, běhat, pít, jíst, dýchat nebo myslet, probíhají ve vodním prostředí. Těch reakcí, na nichž se voda v těle podílí, je více jak sto tisíc. Úctyhodné, co taková ‘obyčejná’ voda dokáže,“ říká Miloš Škorpil, výživový poradce
a zakladatel první Běžecké školy u nás. Lidské tělo je z více než 2/3 tvořeno vodou. Jako základ pitného režimu je tedy nejvhodnější tekutinou zase voda, a to nejlépe pramenitá, jakou je i Rajec. Právě pramenitá voda se totiž nejpřirozeněji vstřebává do lidského organismu.

Víte, jaké množství je optimální?

Dodržování pitného režimu má nesmírně velký význam na správnou funkci našeho těla. Jednou z hlavních částí jeho dodržování je optimální množství vypitých tekutin.Při běžné teplotě, to je do nějakých 18 stupňů, bychom měli vypít 0,5 litru na každých 15 kg naší hmotnosti. To znamená, že takový 60 kilový člověk by měl vypít nejlépe 2 litry nesycené pramenité vody,“ radí Miloš Škorpil.

Pokud máte žízeň, je pozdě

Stejně jako je důležité rozložit si jídlo do několika porcí denně, i při pití je nutné nastavit režim a správně rozložit příjem tekutiny do celého dne. Pokud pijete až tehdy, kdy vaše tělo vysílá signál, že má žízeň, je to špatně. Začít s příjmem tekutin byste totiž měli začít hned po probuzení a na lačno vypít podle tělesné váhy něco mezi 0,3 – 0,5 litrů vody. Největší přísun vhodných tekutin, mezi něž patří vedle pramenité vody 100% ovocné šťávy a neslazené čaje, byste měli tělu dodat mezi hlavními jídly. Naopak nejméně pít během nich a především před spaním.

Správný pitný režim – pravá ruka běžce

Při běhu platí všechny zásady dvojnásob. „Za úspěšným dosažením běžeckých cílů vás krom tvrdého tréninku dovede i nastavení správného pitného režimu,“ říká Miloš Škorpil, výživový poradce a běžecký trenér. „Při urputném sportování totiž vypotíte i několik litrů za jedinou hodinu, a proto pokud nechcete skončit s běháním za prvním rohem, měli byste znát a dodržovat pár základních pravidel,“ dodává Škorpil.

  • S ohledem na okolní teplotu vypijte během dvou hodin před vyběhnutím přibližně půl litru až litr vody.
  • Těsně před tréninkem nebo závodem už moc nepijte – můžete si způsobit nepříjemné píchání v boku.
  • S sebou si připravte dostatečné množství neperlivé pramenité vody, nikoli sycené, jelikož ta může naopak ublížit.
  • V průběhu běhu pijte po malých dávkách přibližně každých 10 - 15 minut.
  • Nezapomínejte na pitný režim po výkonu. Během běhu dochází k přirozené dehydrataci, která ovšem není nebezpečná, pokud po výkonu doplníte ztracené tekutiny – nejvhodněji pramenitou vodou.
  • Pokud nejste vrcholový sportovec a nechystáte se zrovna na maraton, vyhýbejte se iontovým a dalším módním nápojů přinášejícím „zázračný efekt.“ Při běžném tréninku do 10 km vám postačí pramenitá voda, ideálně její nesycená varianta.
  • Nepodceňujte význam doplnění ztracených tekutin. Pokud jste někdy byli svědky toho, že byl někdo nucen přerušit, či dokonce ukončit dobře rozběhnutý běžecký závod, příčinou mohlo být právě podcenění pitného režimu.

Zdroj: Rajec

Přečtěte si také

Začínáte běhat? Vyvarujte se častých chyb

Děti vědí, jak jíst, ale nejedí tak. A nesportují.

Fakta o pitném režimu a prevenci rakoviny ledvin

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Nové články emailem
Anketa
Měl by stát a zdravotní pojišťovny podle vás více přispívat na léčbu celiakie?
Zatím hlasovalo 112 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Jirka (Zkušenosti s léčbou akné) 24. května 2017, 16:53:43

    Mám zaručenou odzkoušenou zkušenost s léčbou akné na sobě - zdarma pošlu návod.  Diskutovat

  • Danica (Oční klinika Horní Počernice ) 29. května 2017, 15:42:49

    Není zač. Já jsem to pobírala na konzultaci s doktorem, že mám takový problém a nakonec… Diskutovat

  • Hana (periorální dermatitida) 30. května 2017, 13:53:37

    se sudokremem mam dobre zkusenosti vyzkousejte.  Diskutovat

Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.