Inzerce

Jak zvládat migrénu

9. září 2019, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 313x

S bolestí hlavy se několikrát za život setká každý. Ať už se jedná o tenzní bolesti nebo migrénu, drobnými úpravami v každodenním režimu můžete přispět k předcházení těmto potížím a jejich lepšímu zvládání.

Dobrá rada
foto: shutterstock.com

Migréna je samostatné chronické onemocnění charakterizované opakovanými záchvaty bolesti hlavy s typickými doprovodnými příznaky: nevolnost, zvracení, světloplaschost, větší citlivost na zvuky, zápachy apod. Vyskytuje se častěji u žen, než u mužů a postihuje prakticky všechny věkové skupiny. V dětství je častější u chlapců a kolem puberty se poměr obrací v neprospěch dívek. Největší počet migreniků vidíme mezi 30. - 40. rokem života.

Na vzniku migrény se podílí mimo jiné stres, špatná životospráva, dědičnost, bývá vázaná na menstruační cyklus nebo užívání hormonální antikoncepce. Časté užívání léků proti bolestem vede ke snižování jejich účinnosti a může se podílet na vzniku chronických bolestí hlavy, proto je důležité jí předcházet.

Migrénu může spustit takřka cokoliv a u každého se mohou spouštěče lišit. Patří mezi ně:

  • stres, napětí nebo silné emocionální prožitky;
  • změny ve spánkovém režimu nebo nekvalitní spánek;
  • některé potraviny (čokoláda, sýry, mořské plody, alkohol, avokádo, citrusy, káva a další nápoje obsahující kofein);
  • změna počasí;
  • pobyt v zakouřených prostorách;
  • smyslové vjemy (jasná světla, hlasité zvuky, silný zápach nebo vůně);
  • určité léky (některé léky na spaní a hormonální antikoncepce, hormonální terapie);
  • u žen menstruační cyklus.

Čtěte také: Spouštěče migrény - nepříjemné zvuky patří do první desítky

Pokuste se vysledovat, co je spouštěčem právě ve vašem případě. Úpravou životního stylu můžete vzniku migrény předcházet. 

Mezi jednoduchá opatření patří:

Migréna od krční páteře

Krční páteř je častou příčinou bolestí hlavy, především migrény. Prvokačním faktorem může být prudký pohyb hlavou, nevhodná poloha hlavy ve spánku („přeležení“), průvan a prochlazení (velmi často v důsledku klimatizace), opakované přetěžování páteře nevhodným pohybem nebo nucenou polohou hlavy (např. dlouhodobá práce u počítače), významným faktorem je i stres.

Vždy je nutné současně řešit vyvolávající příčinu opakovaných bolestí krční páteře a vyhnout se jejím přetěžování – úprava lůžka, poloha ve spánku - zejména u ranních ztuhlostí krku, úprava pracovního místa, omezení práce u počítače, nenosit tašky na jednom rameni, ochrana krční páteře před průvanem a prochlazením, zvýšení pohybové aktivity u sedavého zaměstnání. Důležité je odstranění stresu, který se odráží ve výrazné ztuhlosti trapézových a šíjových svalů. 

Při cvičení buďte opatrní

Každý potřebuje pravidelnou fyzickou aktivitu, jedná se o klíčovou součást zdraví. U některých lidí však může vyvolat bolesti hlavy. Pokud jste jedním z nich, zeptejte se svého lékaře zda a jaké cvičení je pro vás vhodné.

Dostatečný spánek

Dopřejte si alespoň 8 hodin spánku denně. Vstávejte a choďte spát v pravidelnou hodinu.

Vyhněte se půstům

Některé lidi rozbolí hlava z toho, že už nějakou dobu nejedli. Ať se jedná o půst z náboženských důvodů či předoperační půst nebo podobně, tělo najednou nepřijímá žádnou energii a není schopné se s tím vyrovnat. To vyústí v bolest hlavy. Pokud se vám toto někdy stalo, je dobrý nápad se půstům vyhnout za předpokladu, že si to nevyžaduje vaše zdravotní situace.

Dodržování pitného režimu

Jakkoliv banální tato rada je, mnoho lidí zapomíná na dodržování pitného režimu.  Doporučené množství tekutin se pohybuje mezi 1,5–2 litry denně. Pijte hlavně čistou, neslazenou vodu, či ovocný čaj a vyhýbejte se sladkým limonádám.

Čtěte také: Trpíte na migrény? Hořčík vám může pomoci.

Kofein s mírou

Kofein může mít protichůdné účinky. Na jedné straně může pomáhat bolestem hlavy předcházet, na straně druhé ji však může způsobovat. Podle studie může být bolest hlavy abstinenčním příznakem poté, co veškerý kofein z těla vyprchá. Nedostatek kofeinu u těla, které je na něj zvyklé, se projevuje bolestmi hlavy, únavou, depresí či neschopností koncentrovat se.

Oproti tomu u lidí, kteří si udržují stálou hladinu kofeinu v krvi, tento alkaloid pomáhá zmírňovat bolest hlavy. Kofein sám o sobě totiž zmírňuje bolest, a proto může s bolestí pomoci, pokud se vyhnete abstinenčním příznakům.

Zůstaňte doma ve velmi horkých nebo velmi chladných dnech.

Pro některé lidi mohou extrémní teploty a změny počasí vyvolat migrénu, která je považována za dysfunkci hypotalamu, malé oblasti v mozku, která reguluje tělesnou teplotu.

Změny barometrického tlaku mohou také vést ke změnám sinusů, které mohou následně způsobit bolesti hlavy. I když nemůžete změnit předpověď, můžete se pokusit vyhnout vystavení extrémním teplotám vhodným oblékáním a vyhýbáním se outdoorovým aktivitám ve velmi horkých nebo velmi chladných dnech.

Vyvarujte se silného zápachu.

Silné pachy, jako je vůně z parfémů nebo i jídla mohou vyvolat migrénu nebo zhoršit stávající. Pokud máte spolupracovníka, který nosí silnou vůni, zdvořile mu řekněte, že jeho vůně je pro vás spouštěčem, nebo si s někým promluvte o přesunutí pracovního místa.

Nepřehánějte to s alkoholem

Bolest hlavy je jedním z tradičních příznaků kocoviny. Množství alkoholu, který způsobí kocovinu, se mění podle člověka. Tuto bolest vyvolává zvýšené močení a zvracení, které způsobují dehydrataci. Ta vede ke změnám hladiny kyslíku v krvi, která proudí do mozku.

Pokud se tedy chcete vyhnout ranní bolesti hlavy, je dobré kromě alkoholu pít vodu, která ho rozředí, a také nepít na prázdný žaludek. Jídlo pomáhá postup alkoholu zpomalit a zmenšit množství, které se dostane do oběhu.

Čtěte také: Bolí vás hlava? Veďte si deník

Teplé a chladné obklady

Teplé obklady, teplá sprcha nebo vana mohou zmírnit napětí svalů, které by mohly způsobit migrénu. Nebo na druhou stranu můžete vyzkoušet studený obklad. Některé studie ukazují, že omotání studeného obkladu kolem krku, když migréna zasáhne, může snížit bolest hlavy. Odborníci nevědí, proč to pomáhá. Předpokládá se, že chlazení krve při pronikání do mozku může snížit otok a otupit bolest.

Vhodná strava

Vyřaďte potraviny, které mohou být spouštěčem migrény. Patří mezi ně citrusy, sýry, avokádo, alkohol, kofeinové nápoje, čokoláda, brambůrky, pizza, arašídy nebo mořské plody.

Pravidelný pohyb

Ideální je chůze a procházky, rozhodně však v období mimo záchvat migrény. Vyzkoušejte třeba nordic walking. Mezi vhodné aktivity patří i různá protahovací a kompenzační cvičení, jako je například jóga. Vyhněte se naopak příliš intenzivním sportům, které mohou migrénu spustit.

Zkuste relaxační cvičení

Relaxace nohou může zmírnit napětí v různých částech těla, včetně hlavy. Posaďte se a položte nohy na tenisový míček a válejte ho. Dalším bodem, na který můžete zaměřit úlevu od napětí, je místo mezi palcem a ukazováčkem. Stiskněte tuto oblast dvěma prsty a zmáčkněte. Jedním z důvodů, proč to může pomoci, je, že vám to dává pocit kontroly nad vaší bolestí.

Zaměřte se na svůj dech. Zavřete oči a po dobu nejméně 10 minut pomalu vdechujte a vydechujte, abyste uvolnili veškeré napětí.

Ztlumte hluk

Migréna může být spuštěna téměř jakýmkoli z vašich smyslů, včetně vašeho sluchu. Stejně jako světla může migrénu způsobit i hlasitý hluk. Proto se ho vyvarujte. Pokud nemůžete, vezměte si zátky do uší.

Zvládání stresu

Stres je jedním z častých spouštěčů migrén. Naučte se jej zvládat, např. prostřednictvím dechových nebo meditačních technik. Když se cítíte pod tlakem, běžte se projít nebo se soustřeďte na hluboké nádechy a výdechy.

Obecně se ukazuje, že časté migrény signalizují, že duševní zdraví jedince není v pořádku. Za účinnou prevenci se považuje předcházení stresovým situacím. Pokud se nedají faktory vyvolávající stres odstranit, je nutné změnit k nim přístup tak, aby vás určité situace zatěžovaly co nejméně.

Pokud se přece jen migréna dostaví, léčíme ji klidovým a pitným režimem, relaxací a obklady. Předzvěst migrény signalizovanou zrakovým vjemem se můžeme pokusit zahnat dostatečným množstvím tekutin a okamžitým naordinováním klidu. Zanechte všech činností, zavřete oči a odpočívejte. Měli byste mít totální klid, což obnáší i vypnutí televize nebo počítače. 

Čtěte také: První pomoc při bolestech hlavy a migrénách

Bolesti hlavy jsou poměrně individuálním problémem a u každého člověka je může vyvolat něco jiného. Lékaři proto doporučují vést si „migrénový deníček“, do něhož si zapíšete, kdy vás bolela hlava, co jste předtím dělali a co jste jedli. Po určité době budete moci vypozorovat, co bolesti způsobuje. Tento deník je vhodné vzít i k lékaři, který vám s rozřešením může pomoci.

Zdroj: www.webmd.com 

komerční sdělení 2019_Magniflex_MDC1_Polstare_Banner_OrdinaceCZ.jpg
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Inzerce
Partner rubriky Bolesti hlavy
Partner rubriky Bolesti hlavy
Nové články emailem
Inzerce
Chcete zdravě spát?
Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroomech Magniflex nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.

banner_voucher_sleva_magniflex
Anketa
Znáte hladinu cukru ve vaší krvi?
Zatím hlasovalo 40 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Martina (Inkontinence žen pohledem gynekologa) 20. listopadu 2019, 10:51:33

    Dlouho mne tento problém trápil, pak mi kamarádka doporučila inkontinenční pomůcku, která… Diskutovat

  • Brigita (Kvalitní kontaktní čočky) 20. listopadu 2019, 11:04:29

    Několik měsíců jsem si kupovala taky čočky přes internet. Seděly mi, ale pořád mi… Diskutovat

  • Daniela (ElektroMyoGrafie neboli EMG) 20. listopadu 2019, 11:45:10

    Gratuluji všem, kterým EMG nedělá problémy. Nechápu, jak si tito lidé mohou dovolit… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.