Alergie na chlad propuká hlavně na podzim a v zimě, kdy se vlivem chladného počasí zvyšuje počet těch, které trápí nepříjemné kožní projevy při pobytu v chladném či mrazivém vzduchu nebo po přechodu z tepla do zimy či naopak. Nejčastěji se jedná o zarudnutí pokožky, kopřivku s úporným svěděním, popraskání kůže nebo otoky těch míst těla, která nejsou dostatečně chráněná oblečením.
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ
V první řadě doporučujeme uzavřít před odjezdem cestovní zdravotní pojištění. Výhodou cestovního pojištění je plné krytí nákladů pojistné události do určité, předem stanovené výše. Konkrétní podmínky včetně limitů a výluk z pojištění je možné přizpůsobit aktivitám, kterým se v zahraničí hodláte věnovat. Výluky je doporučeno dopředu nastudovat. Mezi ty základní a známé patří, že pojišťovna určitě nepomůže klientovi, který si způsobil úraz z vlastní vůle, pod vlivem alkoholu nebo jiných látek, případně klientovi, jehož potíže začaly (přestože v mírnější podobě) už před sjednáním pojištění. To se může týkat například i těhotenství.
V případě úrazu či onemocnění pak kontaktujete asistenční službu pojišťovny, u které máte sjednáno cestovní pojištění, kde dostanete konkrétní rady a informace o dalším postupu. Tato asistenční služba funguje 24 hodin denně, samozřejmě v češtině.
Operátor asistenční služby po Vás bude většinou chtít vědět jméno a příjmení zraněné či nemocné osoby, číslo pojistné smlouvy a telefonní číslo, na které Vám může zavolat zpět. Budete muset také vysvětlit, co se stalo a co k pojistné události vedlo.
Řiďte se pak pokyny operátora pojišťovny. V lepším případě, kdy ještě nemáte ošetření za sebou, vám pojišťovna zprostředkuje návštěvu nejbližšího lékařského zařízení, se kterým má smlouvu. To v praxi znamená, že v něm budete velmi pravděpodobně zdarma ošetřeni. Pokud budete muset i přesto platit hotově, lékař má povinnost vám vystavit kompletní lékařskou zprávu. Obsahovat by měla kromě jména příčinu návštěvy, diagnózu, postup léčby a léky případně výsledky vyšetření. Důležitý je i účet s rozepsanými cenami za jednotlivé provedené úkony. Když je potřeba platit přímo a nemáte tolik peněz u sebe, zavolejte na asistenční službu a požádejte o garanci zaplacení platby.
Čtěte také: Jak dlouho platí recept?
Budete-li v některé ze zemí třetího světa či prostě jen nějaké zapadlé destinaci, snažte se vykomunikovat si co nejlepší dostupnou zdravotní péči. Ukažte jim, že jste pojištění a snažte se dostat do té části nemocnice, která je určena pro turisty (u větších nemocnic v zahraničí je to poměrně obvyklé). Obvykle je zde lepší servis a kvalita poskytovaných služeb než v části pro místní obyvatele. Dávejte pozor na to, aby byla dodržována přísná hygienická pravidla, důkladně kontrolujte, že vám vždy dávají novou, čerstvě vybalenou jehlu.
Vždy si uchovávejte veškeré originály dokumentů, vztahující se k pojistné události. Po návratu domů pak co nejdříve zajděte na pobočku své pojišťovny a uzavřete s nimi celou událost. Všechny dokumenty, které jste v zahraničí v souvislosti s pojistnou událostí obdrželi, vezměte samozřejmě s sebou. Přiložíte je k formuláři, který budete pro pojišťovnu vyplňovat a který by měl obsahovat co nejpřesnější popis všeho, co se pojistné události týkalo.
Pokud se už stane nepříjemná situace, že dojde ke zdravotním problémům v zahraničí, aniž máte sjednané cestovní pojištění, nebo je vaše situace jednou z výjimek, na které se pojištění nevztahuje, je situace složitější.
V rámci Evropské unie je možné uplatnit své nároky související s vlastnictvím Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC), obecně známého jako modrá kartička pojištěnce. Po jeho předložení by zdravotnické zařízení, které je součástí tamního systému veřejného zdravotního pojištění, mělo náklady zdravotní péče přímo přeúčtovat pojišťovně. Je však možné, že navštívíte soukromé zdravotnické zařízení, nebo i zařízení veřejné, které ale k přeúčtování nebude ochotné přistoupit a bude po vás požadovat přímou platbu. Jestliže jste cestovní pojištění neuzavřeli a v zahraničí (v rámci EU) jste čerpali nezbytné zdravotní služby, za něž jste zaplatili, můžete po návratu do České republiky podat žádost o refundaci v rámci systému veřejného zdravotního pojištění. Součástí každé žádosti o refundaci by měla být lékařská zpráva, resp. faktura, kde jsou uvedeny všechny provedené zdravotnické výkony, a doklad o zaplacení nákladů.
Je ovšem nutné počítat s tím, že o žádosti bude vedeno správní řízení, které se řídí pravidly stanovenými Správním řádem. V praxi to znamená, že k výplatě náhrady dojde s jistým časovým odstupem (po nabytí právní moci správního rozhodnutí). Náhrada také není vyplácena ve výši dle předložených dokladů, ale vždy musí být vyčíslena podle stanovených pravidel. Klient dostane částku, kterou by za totožné zdravotní služby zaplatila za svého klienta zahraniční zdravotní pojišťovna (náhrada do výše tarifů státu ošetření), nebo kterou by pojišťovna zaplatila za svého klienta, kdyby byl ošetřen v České republice (náhrada do výše českých tarifů).
Čtěte také: Máte přehled o péči, kterou na vás lékaři vykazují? Vyžádejte si výpis
Pokud se bude jednat o nezbytné zdravotní služby, má klient možnost volby mezi náhradou podle tarifů státu ošetření, nebo podle tarifů českých. Když si zvolí tarify státu ošetření, bude nutné odeslat žádost o vyčíslení do zahraničí, jelikož pojišťovna není oprávněna částku k náhradě vyčíslit sama. Doba vyřešení věci se pak bude odvíjet podle rychlosti odpovědi příslušné zahraniční instituce. Je nutné říci, že zejména u států jižní Evropy se zpravidla jedná o několik měsíců. Pokud si klient zvolí vyčíslení podle českých právních předpisů, je žádost předána reviznímu lékaři, který na základě uvedených výkonů vyčíslí částku, kterou by pojišťovna zaplatila tuzemskému poskytovateli zdravotních služeb, kdyby klient byl ošetřen v České republice. V drtivé většině případů tato částka nedosahuje výše vynaložených nákladů, klient ji ale dostane rychleji.
V souvislosti s výší náhrady ve srovnání s vynaloženými náklady je rovněž nutné uvést, že v mnoha evropských státech je pacient povinen nést část nákladů lékařského ošetření či hospitalizace – tzv. spoluúčast. Přeúčtování spoluúčasti nepřipadá v úvahu, zdravotnické zařízení bude vždy vyžadovat její zaplacení ze strany klienta.
V zemích, ve kterých tento průkaz neplatí, se už musíte spolehnout sami na sebe a své finanční zdroje. Vyrážet do těchto zemí bez cestovního pojištění je velmi nemoudré.
Čtěte také: Postup podání stížností na poskytnutí zdravotní péče