Inzerce
karusel_poradny_196px.jpg
POTŘEBUJETE RADU LÉKAŘE?
Nabízíme vám možnost jak ji rychle a pohodlně získat. Zeptejte se sami, nebo se podívejte na dotazy, které jsme již zodpověděli.

Postup podání stížností na poskytnutí zdravotní péče

( Redakce Ordinace.cz | přečteno: 12543x )

V případech, kdy se osoba domnívá, že jí nebyla poskytnuta náležitá zdravotní péče nebo došlo k prodlení v poskytnutí kvalitní nezbytné péče, eventuálně jí byla potřebná zdravotní péče odmítnuta, má nepopiratelné právo podat stížnost.

shutterstock.com
Z NABÍDKY LÉKÁRNA.CZ

Jak postupovat při podání stížnosti

Podání stížnosti obvykle bývá jedním z posledních kroků v situaci, kdy nejste spokojeni se způsobem poskytování zdravotní péče nebo s jejími výsledky. Je ale vhodné vyčerpat všechny ostatní možnosti, jak vzniklou situaci napravit. Může se stát, že příčinou problémů je jen drobné nedorozumění, nedostatečná schopnost či v horším případě neochota zdravotnických pracovníků vysvětlit vše dostatečně podrobně. Drobnější problémy je nejvhodnější řešit osobní návštěvou, a to co nejdříve.

Jestliže jste nespokojeni se zdravotní péčí, je žádoucí probrat námitky s ošetřujícím lékařem, případně s vedoucím lékařem – primář oddělení, nebo s pracovníky vrcholového managementu (ředitel či jeho náměstci).

Jedná-li se o závažnější případy, je efektivnější, abyste podali písemnou stížnost, což vám zaručí obdržení písemné odpovědi v odpovídajícím termínu. Podání stížnosti může být také uskutečněno formou telefonátu, zasláním faxu či prostřednictvím elektronické pošty.

Podle zákona o zdravotních službách se stížnost podává poskytovateli, proti kterému směřuje, tedy lékaři, nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud osoba, která podala stížnost, s jejím vyřízením nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb, tj. ve většině případů Krajskému úřadu, v jehož správním obvodu zdravotnické zařízení nachází.

Při podezření na odborné pochybení lékaře nebo neetické jednání, můžete podat stížnost na Českou lékařskou komoru, Českou stomatologickou komoru či jinou profesní organizaci. Česká lékařská komora, stejně jako ostatní profesní organizace, coby garanti odbornosti, jsou povinny se vaším podnětem zabývat.

Zákon o zdravotních službách neupravuje výslovně možnost podat stížnost ke zdravotní pojišťovně, to však nevylučuje její podání. Zdravotní pojišťovna se může pochybením zabývat, pokud má s příslušnou nemocnicí, klinikou či lékařem uzavřenu smlouvu. Prostřednictvím svého revizního lékaře pojišťovna prověří odůvodněnost léčebného procesu se zvláštním zřetelem na jeho průběh a předepisování léků a zdravotních služeb, zda poskytnutá péče odpovídá péči vyúčtované zdravotní pojišťovně, zda byly vyúčtovány pouze potřebné výkony a služby a zda druh poskytnuté zdravotní péče odpovídá zdravotnímu stavu pacienta.

Příslušné orgány, u kterých lze podat stížnost

1. Poskytovatel zdravotních služeb, tj. lékař, vedoucí lékař, ředitel, apod. Poskytovatel stížnost prověří a zašle pacientovi své vyjádření. Stížnost musí být vyřízena do 30, nejdéle do 60 dnů ode dne jejího obdržení.

2. Příslušný správní orgán, který dotčenému poskytovateli zdravotních služeb vydal oprávnění k poskytování zdravotních služeb (krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany, pokud jsou zřizovatelem poskytovatele). Tomuto správnímu orgánu se podává stížnost v případech nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem.

3. Na Českou lékařskou komoru, Českou stomatologickou komoru či jinou profesní organizaci, která vyřizuje stížnosti týkající se pochybností v odborném postupu či podezření, že lékař postupoval neeticky.

Stěžovat si lze na neetické nebo neodborné jednání lékaře do jednoho roku od doby, kdy k němu došlo. Stížnost nemusí podat samotný poškozený pacient, ale kdokoli (např. příbuzný). Stížnost musí být písemná a měla by být vyřízena do šesti (6) měsíců od jejího přijetí.
Jestliže pacient nesouhlasí s tím, jak byla jeho stížnost vyřízena, může podat do patnácti (15) dnů od obdržení rozhodnutí revizní komise námitku, o níž následně rozhoduje Čestná rada České lékařské komory. Proti jejímu rozhodnutí se ještě může odvolat lékař, proti kterému je řízení vedeno, nebo pověřený člen revizní komise.

4. Zdravotní pojišťovna, pokud má s příslušnou nemocnicí, klinikou či lékařem uzavřenu smlouvu, zejména v případech, kdy je třeba prověřit odůvodněnost léčebného procesu se zvláštním zřetelem na jeho průběh a předepisování léků a zdravotních služeb, zda poskytnutá péče odpovídá péči vyúčtované zdravotní pojišťovně, zda byly vyúčtovány pouze potřebné výkony a služby a zda druh poskytnuté zdravotní péče odpovídá zdravotnímu stavu pacienta. Na zdravotní pojišťovnu je také možno se obrátit jde-li o řešení situací, kdy lékař či jiný pracovník odmítl provést zdravotní výkon, který spadá do hrazené péče.

Vyřízení stížnosti se řídí správním řádem, jenž stanoví její vyřízení nejdéle do 60 dnů.

Zdroj: mzcr.cz

Přečtěte si také

Jak často je možné měnit zubaře

Má pacient právo na přepravu s doprovodem, nebo ne?

Bezbolestné vyšetření místo biopsie jater

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Inzerce https://www.ordinace.cz/clanek/odborne-poradny-na-ordinace-cz/
Inzerce http://alergostop.cz/?utm_source=ordinace.cz&utm_medium=banner&utm_campaign=promo2021&utm_content=duben

Chcete mít přehled
o novinkách na ordinaci.cz

Objednejte si zdarma náš pravidelný zpravodaj.

Anketní otázka

Projevila se u vás někdy spánková paralýza?

54%
46%
Zatím hlasovalo 57 lidí

Mohlo by vás zajímat

Kodex práv pacienta

Jaká jsou práva pacieta? Jsou vaše zkušenosti s jejich dodržováním dobré nebo špatné? Zapojte se do diskuse!

Na dovolenou jen s cestovním zdravotním pojištěním

Cestujete-li do zahraničí, sjednejte si cestovní pojištění. Ani po vstupu do EU vás v zahraničí neošetří zadarmo.

Objednávání pacientů přes IT

Praktičtí lékaři v Británii zkouší interaktivní způsob objednávání pacientů přes digitální televizi. Pilotní projekt ve městě South Yorkshire se zatím ukazuje jako úspěšný.

Jak se chovat při povodni

(připraveno s použitím oficiálního materiálu MV ČR)

 

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

20. ledna 2008, 12:04:30

ahoj...jsem v prváku na konzervatoři, hra na flétnu..asi pře 14ti dny mě začala pobolívat…

19. října 2010, 18:39:30

Stando, naštvat nás vždy může jen inteligent. A to bohužel zde není splněno. Zkusím…

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.