Inzerce

Desatero dětské životosprávy pro předškoláky a školáky

15. května 2006,   |   přečteno: 8607x

I pro děti platí jednoduchá pravidla zdravé výživy. Pokud se podaří, aby si tyto základní návyky osvojili v raném věku, mají většinou méně problémů s kily navíc v dospívání a v dospělosti.

foto: shutterstock.com
  1. Naučte děti snídat, nastartujete tak jejich den. Děti do jídla nenuťte, učte je snídat po malých porcích. Při snídani je třeba u dítěte uhradit nedostatek tekutin po noční pauze, který se může projevit vyšší únavou, nepozorností či bolestí hlavy.
  2. Sledujte celodenní stravování svého dítěte, nestačí dát mu kvalitní jídlo pouze k večeři Dbejte na pravidelnost stravy (5 - 6 denních dávek jídla), zabráníte pocitu nekontrolovatelného hladu a nárazovému přejídání.
  3. Připravujte dětem do školy svačiny. Dopolední svačina někdy nahrazuje dítěti snídani a je jediným zdrojem živin během dopoledne. Může proto hrát důležitou roli při koncentraci dítěte a zajistí nutný přísun živin a energie. V dopolední svačině by nemělo chybět ovoce či kousek zeleniny. Myslete také na odpolední svačiny svých dětí, zabraňují přejídání u večeře.
  4. Důležitý je také vhodný a dostatečný výběr nápojů. Doporučený denní příjem tekutin se u dětí pohybuje od 125 do 50 ml na kilogram hmotnosti při stoupajícím věku od 2 do 16 let. Potřeba závisí na teplotě a vlhkosti vnějšího prostředí a na tělesné aktivitě dítěte. Vhodné jsou například nápoje s ovocnými či zeleninovými šťávami, případně obohacené vitaminem C nebo jinými nutričními látkami, např. jodem.
  5. Omezte u dětí příjem potravin s vysokým obsahem živočišných tuků (tučná masa, uzeniny, konzervované potraviny apod.).
  6. Zařaďte do jídelníčku alespoň jednou v týdnu ryby. Obsahují důležité mastné kyseliny typu omega-3, jod, fluor a vitaminy A a D. Upřednostňujte dušení, pečení, méně vhodné je smažení.
  7. Dbejte na pestrost stravy a příjem dostatečného množství vlákniny. Celozrnné obilniny obsahují důležité sacharidy, vlákninu, zinek, železo, vápník a vitaminy B1 a B6. Ovoce a zelenina poskytují kromě vlákniny nezbytný vitamin C, provitamin A, draslík, vápník, hořčík a železo. Luštěniny jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, vitaminů skupiny B, rostlinných bílkovin. Nechutnají dětem luštěniny? Není nutné připravovat pouze klasickou čočku na kyselo či hrachovou kaši, luštěniny můžeme podávat ve formě pomazánek, polévek a salátů. Děti od 7 do 10 let by měly konzumovat asi 17 - 19 g vlákniny denně, mezi 10. - 13. rokem by vlákniny ve stravě mělo být 20 - 23 g.
  8. Nenechte děti jíst příliš mnoho sladkostí (maximálně tři sladkosti týdně).
  9. Nezapomeňte na pohyb; je prevencí obezity, kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky.
  10. Snažte se alespoň večeři jíst jako rodina pohromadě. Jezte v klidu, v sedě a jídlo si vychutnejte.

Zdroj: Děti a my, Ing. Jarmila Teplíková

autor:

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Měl by stát a zdravotní pojišťovny podle vás více přispívat na léčbu celiakie?
Zatím hlasovalo 99 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Glanctt (Máte někdo zkušenosti s novým lékem CHAMPIX?) 25. května 2017, 23:31:14

    Co vy ostatní ?  Diskutovat

  • Kateřina (ekzém) 28. května 2017, 09:50:29

    Ahojky, dělají se mi z klasických pracích prášků ekzémy, tak sháním nějaký pro alergiky… Diskutovat

  • Glanctt (Máte někdo zkušenosti s novým lékem CHAMPIX?) 25. května 2017, 23:34:09

    Přiznám se ze jsem po champixu dost unavena.. a vic spím..bývá mi trochu spatne od žaludku...… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.