Inzerce

Kreatin

28. ledna 2007, aktualizováno 5. února 2007, Redakce   |   přečteno: 62011x

Legální anabolikum? Ne, kreatin mezi anabolika samozřejmě nepatří. Není to hormon, pouze výživa pro svalovou tkáň. Svým účinkem se však žádoucímu působení anabolik přibližuje.


Legální anabolikum?

Ne, kreatin mezi anabolika samozřejmě nepatří. Není to hormon, pouze výživa pro svalovou tkáň. Svým účinkem se však žádoucímu působení anabolik v mnohém přibližuje.

Kreatin je poměrně jednoduchá chemická sloučenina. Vyskytuje se v našem těle přirozeně jako rychlý a efektivní zdroj energie pro svalovou tkáň. Většinu potřebného množství kreatinu si dokážeme vytvořit ve svém těle sami. Postačí nám k tomu pár běžných aminokyselin. Pokud příjmem kreatin v potravě ušetříme si však krok navíc.

Jak kreatin působí

Kreatin vzniká především v játrech a v ledvinách. Z místa vzniku je transportován krví na místa, kde je ho jako zdroje energie nejvíce třeba – do svalů, srdce a mozku. Kreatin slouží jako velmi pohotový zdroj energie.

Jako rychlý zdroj energie je kreatin výhodný zejména pro rychlostní sporty. Pro vytrvalostní sporty nemá užívání zvýšených dávek kreatinu prakticky význam.

Kromě vlivu na výkonnost svalové tkáně bylo prokázáno také příznivé působení kreatinu na hladinu krevního cholesterolu. Kreatin snižuje hladinu celkového cholesterolu a hladiny neutrálních tuků. Mimo to zvyšuje hladinu „dobrého“ cholesterolu (tzv. HDL cholesterolu. Brání tak vzniku vážných srdečně-cévních onemocnění.

Kde kreatin najdete

V našem těle je naprostá většina z celkového množství kreatinu obsažena v kosterním svalstvu. O zbývající část se pak dělí srdce a mozková tkáň. Celkové množství kreatinu v našem těle je asi 100 gramů.

Nejdůležitějším potravním zdrojem kreatinu je maso. Velké poměrné množství obsahuje maso ryb a ptáků. Půl kilogramu masa obsahuje asi 2 gramy kreatinu.

Kreatin a ledviny

Kreatin se rychle spotřebovává při zvýšené fyzické námaze. Uvolní se energie a molekula kreatinu se přemění na odpadní produkt – kreatinin. Mnozí již o této látce slyšely v souvislosti s laboratorním vyšetřením činnosti ledvin. Kreatinin se vylučuje z našeho těla pouze ledvinami, slouží tak jako poměrně vhodný indikátor jejich činnosti.

Před vyšetřením hladiny a vylučování kreatininu je třeba vyloučit zvýšenou fyzickou námahu. Ta totiž vede ke zvýšení hladiny kreatininu v krvi. Hodnoty vyšetření by tak falešně naznačovaly zhoršenou funkci ledvin.

Vedlejší účinky

Jednoznačně negativní účinky u kreatinu doposud prokázány nebyly. Při dlouhodobém užívání vyšších dávek může dojít ke zvýšení tělesné hmotnosti.

Jak a kdy kreatin užívat

Denní potřeba kreatinu se u dospělého člověka pohybuje kolem 2 gramů. Výhodou v případě kreatinu je, že na rozdíl od vitamínů si jej dokážeme vytvořit v našem těle zcela sami. Zvýšený příjem v podobě potravních doplňků je jakýmsi nadstandardem, který nám pomůže zlepšit krátkodobou fyzickou výkonnost.

Oblíbeným se stal kreatin jako potravní doplněk zejména u sportovců. Umožňuje zlepšit výkonnost v mnoha rychlostních sportech. V první fází podávání kreatinu dochází k tzv. nasycení svalové tkáně. Tato fáze trvá přibližně 1 týden. Podává se při ní 5 gramů kreatinů čtyřikrát denně.

Po této úvodní fázi se již podávají pouze menší udržovací dávky – asi 3 gramy na den. Protože efekt dlouhodobého užívání kreatinu zůstává stále spíše pochybný, doporučuje se nepřekračovat s celkovým podáváním dobu jednoho měsíce.

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
krokous

Zda se mi to nebo pri uzivani kreatinu chlapi plesati? At jsou to kamaradi, at jsou to chlapi na fotkach, at jsem to ja, vsichni maji alespon kouty? Nikde jsem o tom nic nenasel :-)

Reagovatpoděkovatnahlásit

28. února 2007, 14:23:13

Katz1 poděkování

Kreatin podporuje premenu testosteronu na ucinejsi dihydrotestosteron (DHT) jehoz vedlejsim ucinkem je niceni vlasovych folikul, tedy plesateni. Mozno dorovnavat prijmem selenu a zinku.

Reagovatpoděkovatnahlásit

6. března 2014, 14:44:49

Karlos1 poděkování

Dobrý den, rád bych ze zeptal, po jaké době je znát užívání kreatinu. Pakliže k nasycení tkáně dochází cca po týdnu, znamená to, že po týdnu by mi měly vyrůst svaly?:-) Kreatin jsem užíval přesně týden po 5g - 4x denně a nevidím na sobě naprosto žádný výsledek. Přitom dle různých návodů je týden přesně ta doba,kdy jsou svaly kreatinem plně nasyceny a pak už se užívá jen udržovací dávka.Nebo špatně chápu pojem "nasycení" a je tím myšleno něco jiného, než nárůst svalové hmoty? Děkuji za odpověď

Reagovatpoděkovatnahlásit

3. března 2007, 12:56:36


Celkový počet příspěvků v diskusi: 14. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Kde hledáte informace o novinkách v léčbě cukrovky?
Zatím hlasovalo 14 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Elena (potrebuji zhubnout....rady pls piste na maily..) 17. listopadu 2017, 12:36:35

    Vážení uchazeči o půjčky Ty jsi v nějakých finančních potížích? Chcete začít… Diskutovat

  • Michael (Rivotril) 12. listopadu 2017, 22:07:41

    Dobrý večer,Alenka,Trittico má pomerne rýchly nástup účinku,takže mesiac je dosť dlhý… Diskutovat

  • Staňka (bolesti kloubů) 14. listopadu 2017, 12:26:54

    Za sebe jsem spokojená s tobolkama Flexiharpan  Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.