Inzerce

Tipy pro vodáky, jak se zbavit bolesti zad a kolen

2. srpna 2019, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 207x

V létě Češi s oblibou vyrážejí na aktivní dovolené. Pokud se však člověk celý rok nehýbal, nesou s sebou sjíždění řek nebo náročné cyklovýlety o to vyšší rizika zranění. Právě úrazů z nahodilé sportovní zátěže v tomto období strmě přibývá.

foto: istock

„Zlomeniny zápěstí nebo dlouhých kostí rukou při dopadu přes řídítka jsou typickým zraněním cyklistů, naopak zlomený loket, noha a poškozené kolenní klouby ukazují na jezdce na kolečkových bruslích. Přes veškerá varování se bohužel mezi nejčastější letní zranění řadí i úrazy hlavy a páteře po skocích do neznámé vody. Naprostou letní klasikou jsou pak rozsáhlé odřeniny a hnisající rány,“ vyjmenovala Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Pádlování může způsobit svalovou nerovnováhu

Rozšířenou zábavou mezi Čechy je sjíždění řek na kánoích. Neustálým střídáním vlhka a sucha vodáctví napomáhá otužování a trénuje imunitní i termoregulační systém. Z hlediska svalového aparátu však pádlování pouze na jednu stranu způsobuje svalovou nerovnováhu, která se může projevit bolestí v bederní oblasti, těžkostmi při dýchání, bolestí mezi lopatkami nebo v krční páteři.

Iva Bílková„Při jednostranném pádlování vodák zatěžuje pouze určitou část svalů na úkor jiných. Nedostatečná regenerace těchto svalových skupin způsobuje nahromadění odpadních látek ve svalu, bolestivém na dotek. Další nepřiměřená zátěž pak může vést až ke zkracování svalu. Také dolní končetiny jsou zatíženy dlouhodobým sezením v jedné poloze bez možnosti výrazné změny, což může vést k bolestem kříže a ztuhlým bolavým kolenům,“ upozornila fyzioterapeutka.

Tipy pro vodáky

1. Pádlovat na obě strany

Výrazné svalové dysbalanci lze zamezit oboustranným pádlováním. „Pokud máte jednostranné pádlo, měňte si strany v přibližně stejných intervalech. Když cítíte únavu na jedné straně dříve, zkraťte interval, ale zachovejte stejné zatížení na obou stranách,“ doporučila fyzioterapeutka Iva Bílková.

2. Správné dýchání

Pravidelné brániční dýchání je předpokladem pro kvalitní fungování hlubokého stabilizačního systému, který poskytuje páteři oporu a chrání ji před poškozením.

3. Protažení po plavbě

Stejně jako po jakékoli jiné sportovní aktivitě je zásadní závěrečné protažení a regenerace svalů.
„Stále pracující svaly mají tendenci se zkracovat. K uvolnění jim pomůžete strečinkem a relaxací. Důležité partie jsou zejména předloktí, deltové svaly, prsní a trapézové svaly, vzpřimovače páteře a hamstringy,“ popsala Iva Bílková.

Cvik na protažení zadní strany stehna a uvolnění beder

Postavte se do vzpřímeného stoje, jednu nohu přednožte a opřete o schod tak, abyste cítili tah na zadní straně stehna. Udržte napřímenou bederní oblast a nerotujte pánev. Zhluboka se nadýchněte. S výdechem proveďte lehký předklon směrem vpřed. Ucítíte lehký tah na zadní straně stehna, vydržte 30-60 vteřin.

protažení stehen

Inzerce
loading...
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
Nové články emailem
Anketa
Chodíte naboso?
Zatím hlasovalo 17 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • anonym (Operace hemoroidů) 15. srpna 2019, 16:18:49

    Je to tady napsáno, že potíže tvoří složitá bakterie, je potřeba ji likvidovat, užívat… Diskutovat

  • Monika (Akné na zadku) 16. srpna 2019, 09:13:39

    Olšová mast? Tak to usím také vyzkoušet. Diskutovat

  • Monika (AKNÉ) 16. srpna 2019, 09:16:11

    Mám s ním strašné problémy, nevíte co s tím? Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.