Inzerce

Jak si uchovat zdravé oči

12. září 2014, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 6604x

Oči nám zprostředkovávají nejtěsnější kontakt s okolím. Pro člověka je zrak tak tím nejcennějším smyslem a jeho poškození nebo ztráta pro nás znamená podstatné omezení kvality života. Proto bychom měli svůj zrak chránit.

foto: shutterstock.com

Vědecké studie naznačují, že pro zdraví očí může hrát významnou roli dostatečný a vyvážený příjem některých vitaminů, karotenoidů a minerálních a dalších látek. Zdrojem mohou být potraviny, obohacené vitaminy nebo multivitaminové tablety s minerálními látkami. Vitaminy a stopové prvky jsou nezbytné pro dobré vidění a pro zachování zdravých očí od dětství až do dospělosti.

Vitamin A

Vitamin je nepostradatelný pro správnou funkci zraku.Jedna z forem vitaminu A, tzv. retinal, je totiž součástí pigmentu v sítnici oka, v jeho světločivých strukturách. Dopadem světla se tyto struktury podráždí, vzniklý vzruch se pak nervovými dráhami přenese do mozku a my vidíme. Nedostatek vitamínu A vede k šerosleposti. Toto onemocnění se projevuje sníženou schopností vidět za šera nebo obecně při zhoršených světelných podmínkách, např. při setmění nebo umělém osvětlení.

Vitamin A je rozpustný v tucích a nachází se v másle, plnotučném mléce, smetaně a sýrech. Můžeme ho také přijímat prostřednictvím vitaminových tablet. Doporučená dávka tohoto vitaminu je pro ženy 0,9, pro muže 1,0 mg denně. Tato dávka by neměla být překročena.

Vitamin A můžeme přijímat také prostřednictvím některých karotenoidů, látek, obsažených v ovoci a zelenině. Některé karotenoidy mají aktivitu vitaminu A, tzn. náš organismus si z nich dokáže sám vitamin A "vyrobit". Při tomto způsobu příjmu neexistuje riziko z předávkování vitaminem A, protože organismus si z karotenoidů vytvoří jen takové množství tohoto vitaminu, které momentálně potřebuje a zbytek z těla vyloučí.

Nejznámějším karotenem s aktivitou vitaminu A je beta-karoten, který dává žlutooranžové zabarvení zelenině a ovoci. Nachází se v mrkvi, paprice, meruňkách, broskvích, špenátu, brokolici a pod. Beta-karoten je rozpustný v tucích a lépe se vstřebává, pokud zeleninu či ovoce (např. mrkev, špenát) nadrobno nakrájíme nebo nastrouháme, tepelně upravíme a doplníme olejem nebo jiným tukem.

Antioxidační látky

Vnější prostředí je zdrojem volných radikálů, látek, které mohou ohrozit naše zdraví. Např. UV záření a ionizační záření jsou zdrojem volných radikálů, které mohou poškodit membrány a proteiny v čočce. Jak stárneme, poškozené proteiny se akumulují, čočka se zakaluje, v některých případech může tento stav vyústit až v onemocnění, které se nazývá šedý zákal -- katarakta. Organismus se dovede proti volným radikálům bránit pomocí tzv. antioxidantů, látek různé povahy, které mají schopnost volné radikály neutralizovat. Mezi antioxidanty patří vitamin E a C, ale také např. karotenoidy, flavonoidy, selen a zinek.

Vitamin E se nachází v rostlinných tucích a olejích, bohatým zdrojem jsou obilné klíčky a ořechy. Do některých olejů se tento vitamin přidává a to ze dvou důvodů, aby se nahradila jeho ztráta, vzniklá technologickým zpracováním původní suroviny, a z důvodu ochrany samotného oleje před oxidací (žluknutím).

Zdrojem vitaminu C je především čerstvá zelenina a ovoce, v zimních měsících také např. kyselé zelí a brambory. Vitamin C působí při prevenci katarakty velice pozitivně, např. ve studii z roku 1997 bylo prokázáno, že ta skupina lidí, kteří déle než deset let přijímali denně vitaminové preparáty s vitaminem C (400-700 mg), měla o 45 % nižší riziko vzniku katarakty, než skupina kontrolní.

Zinek je stopový prvek, který ovlivňuje buněčný mechanismus různým způsobem. Fyziologické funkce zinku byly studovány zejména v sítnici a pigmentu epitelu sítnice, kde se předpokládá, že zinek modifikuje membrány fotoreceptorů sítnice a také slouží jako antioxidant, tzn. chrání buňky sítnice před poškozením volnými radikály.

Vitaminy skupiny B

Pro správnou funkci zrakového nervu (a nervů obecně) jsou nezbytné vitaminy skupiny B. Mírný nedostatek B-vitaminů může vést k poškození funkcí nervů, k tzv. oční neuropatii (zvlášť je-li spojen s kouřením nebo nadměrným pitím alkoholu) . Pro zdravé vidění jsou proto důležité vitaminy skupiny B (vitamin B1, B2, B6, a B12, niacin, kyselina listová, kyselina pantothenová a biotin).

Které další látky jsou pro zdravé oči nezbytné ?

Lutein, lykopen a zeaxanthin

Tyto látky patří mezi karotenoidy, které mají antioxidační účinky. Jsou schopné eliminovat škodlivý vliv volných radikálů a chránit tak zrak před jejich negativním účinkem. Lutein spolu s zeaxanthinem se vyskytují ve vyšších koncentracích v oku, zejména v buňkách makuly. Zde vytváří ochrannou vrstvu, která je schopna pohlcovat škodlivé modré části spektra světelných paprsků a chránit tak makulu před poškozením UV světlem.

Lutein a zeaxanthin se nacházejí v tmavě zelené, červené a žluté zelenině a ovoci. Dobrým zdrojem těchto karotenoidů je např. špenát, kukuřice, hrášek, brokolice, pomeranče, kiwi a červené grepy.

Nenasycené mastné kyseliny

V poslední době se objevila řada důkazů, které se týkají vztahu oka a n-3 nenasycených mastných kyselin (NMK). Většinou se zdůrazňuje jedna vlastnost těchto n-3 mastných kyselin a tou je jejich protisklerotické působení na cévy. Zatím je ale málo známé, že nedostatek těchto látek vede rovněž ke zhoršení zrakové ostrosti. Při snímání elektrických potenciálů z oka pomocí. ERG (elektroretinogram -- obdoba EKG-elektrokardiogramu) je u osob s nedostatečným přívodem n-3 mastných kyselin je prokazována porucha, která svědčí pro nedostatečnou, či méně kvalitní funkci této části oka. K hlavním představitelům n-3 mastných kyselin v našich olejích patří kyselina linolenová, poměrně vysoký obsah n-3 NMK je v olejích z mořských ryb.

Přečtěte si také

Deset tipů pro zdravé oči

Po čtyřicítce si nechte kouknout do očí

Zánět spojivek u dětí

banner_ks_poradna.jpg
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Inzerce https://family-care.mobi/?utm_source=ordinace&utm_medium=banner2
Anketa
Jste spokojeni s kvalitou praktických lékařů?
Zatím hlasovalo 77 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Alena (Křivice - vitamín D) 15. října 2017, 14:34:34

    My jsme dávali jednu kapku vigantolu přes léto a přes zimu dvě kapky, ale je to asi na… Diskutovat

  • Hanka (Melatonin pomáhá nespavcům) 20. října 2017, 08:58:19

    Ahojky, normálně v lékárně či na netu, stojí do 200 na dva měsíce. Diskutovat

  • Simona (Průjem) 20. října 2017, 21:09:53

    Tak to my s sebou do Egypta vozíme Hidrase, ten se nám osvědčil, takže bych určitě neměnila Diskutovat

Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.