Inzerce

Spánek a civilizační choroby

29. června 2016, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 1349x

Fyziologický spánek je nezbytný nejen pro regeneraci duševních a fyzických sil, vytváření paměťových stop a tedy pro kognitivní (poznávací) funkce, ale i pro celou řadu metabolických pochodů.

foto: shutterstock.com
ORDINACE.cz DOPORUČUJE
SKLADEM
126 Kč

Společným podkladem většiny spánkových poruch jsou časté probouzecí reakce, které vedou k vyplavování stresových hormonů (zejména kortizolu) a k urychlení aterosklerotických změn. Důsledkem je zvýšené riziko kardiovaskulárních komplikací (infarktů, cévních mozkových příhod). Přerušování spánku, provázené častou změnou spánkových stádií, bdělostí a sníženou efektivitou spánku, je rizikovým faktorem vzniku metabolického syndromu včetně obezity i diabetu (typu 2) a nerovnováhy neuroendokrinního i imunitního systému. Častým důsledkem je i vznik psychiatrických poruch včetně deprese.

Čtěte také: Nejčastější poruchy spánku u dětí

Lidem s nekvalitním spaním hrozí víc obezita, infarkt či nádory

"Riziko vzniku Alzheimerovy choroby by mohl zvyšovat nekvalitní spánek. Pokud lidé spí nedostatečně dlouho a přerušovaně, hrozí jim také víc obezita, cukrovka, infarkt, mozková příhoda, ale i nádorová onemocnění," uvedla prof. MUDr. Soňa Nevšímalová, DrSc. z neurologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.

Spánek má dvě fáze, které se střídají. Zhruba čtvrtinu času je člověk v takzvané REM fázi (fázi rychlých pohybů očí), kdy se mu zdají sny. Ta se opakuje zhruba po 90 minutách. Druhou fází je NREM, kdy se tělo regeneruje a odstraňuje toxické látky, posiluje se i imunita a paměť. Aby organismus dobře fungoval, je nutná dostatečná délka, hloubka a nepřerušovanost spánku.

Čtěte také: Spánková obrna nažene strach

Spaní se přitom postupně zkracuje, a to u dospělých i dětí. Lidé spí nyní o 1,5 či dvě hodiny méně než před půlstoletím.
„Zkracování spánku souvisí se zrychlováním životního tempa a požadavky, které jsou na nás kladeny," uvedla MUDr. Nevšímalová. Podle ní optimální spánek trvá sedm až osm hodin a „kritickou mezí" pro zdraví je šest hodin. Pokud člověk spává kratší dobu, aktivují se zánětlivé procesy, zvyšuje se stres a snižují se ochranné mechanismy.

Čtěte také: Syndrom neklidných nohou je častou příčinou nespavosti

Krátký, přerušovaný a povrchní spánek může ovlivňovat a vyvolávat obezitu, cukrovku, kardiovaskulární choroby či nádorová onemocnění. Riziko vzniku infarktů a mozkových příhod může ale zvyšovat i dlouhý odpolední spánek, který trvá dvě až čtyři hodiny. Naopak prospěšný je pro tělo čtvrthodinový či dvacetiminutový „šlofíček".

Spánek a nemoci

Vědci sledují i souvislost kvality spánku a vzniku nádorových onemocnění. Hrozí víc lidem, kteří spí krátce, nepravidelně a přerušovaně. Studie potvrdily, že větší riziko rakoviny prsu, prostaty či tlustého střeva je třeba u těch, kteří pracují v třísměnném provozu.

Nekvalitní spaní může ale přispívat i ke vzniku Alzheimerovy choroby. První vědecké poznatky se objevily v posledních dvou letech. Souvislost kvality spánku a onemocnění se nejprve prokázala u myší. Při onemocnění se v mozku ukládá bílkovina amyloid beta, která může za poškození. Odplavuje se jen v hlubokém spánku.

„Ti lidé, kteří ve středním a pokročilém věku dobře spí, mají tři až pětkrát nižší riziko Alzheimerovy choroby, než ti, kteří spí špatně," uvedla prof. MUDr. Soňa Nevšímalová, DrSc. Podle ní vyšší riziko hrozí třeba u pacientů se spánkovou apnoe, tedy se zástavou dechu ve spaní.

Celosvětová tendence ke zkrácení spánku výrazně zvýšila riziko metabolického syndromu a s ním souvisejících komplikací. Při výraznějším nedostatku spánku dochází k aktivaci zánětlivých parametrů, zvýšení oxidačního stresu a ke snížení antioxidačních mechanismů. Zvýšené je i riziko nádorových onemocnění.

Výzkumy posledních let jsou zaměřeny i na souvislosti poruch spánku se zvýšeným výskytem některých neurodegenerativních onemocnění, zejména Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby. I v těchto případech může mít absence zdravého spánku negativní vliv.

Nejdůležitějším předpokladem kvalitního spánku je jeho dostatečná délka (za optimum je v dospělosti považováno 7 až 8 hodin). Aby byl spánek osvěžující, měl by být dostatečně hluboký a nepřerušovaný častými probouzecími reakcemi.

Člověk by měl spát v dobře vyvětrané místnosti, kde je tma. Spánkový hormon se totiž vylučuje za tmy. Před spaním by se neměla jíst těžká jídla a pít alkohol. Aspoň tři hodiny před ulehnutím není dobré pít kávu. Vhodné není také cvičení. Vyplavují se při něm endorfiny, které spánku brání.

prof. MUDr. Soňa Nevšímalová, DrSc.
Neurologická klinika 1. LF UK a VFN

komerční sdělení magnistretch_banner_ks.png
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Partner rubriky Spánek - poruchy
Partner rubriky Spánek - poruchy
Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Měli jste někdy potíže s nespavostí?
Zatím hlasovalo 322 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Biba (Klasická léčba (chirurgická operace, ozařování, chemoterapie)) 22. března 2017, 19:15:31

    Děkuji Lindo za odpověď. Četla jsem tu příspěvky vás všech a říkám si, jak se vám… Diskutovat

  • Bohuna (Otitida - zánět středního ucha) 21. března 2017, 13:08:35

    Zánět ucha měl můj starší syn v devíti letech. Byli jsme docela překvapení. V lékárně… Diskutovat

  • Klara (Podzim - čas pro posílení imunity) 21. března 2017, 07:40:57

    Také jsme po nástupu do školky vyzkoušeli kde co...nejlépe nám zabírá na imunitu Preventan… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.