Inzerce

Výživa a prevence osteoporózy

4. května 2007, Ing. Tereza Burianová CSc.   |   přečteno: 24221x

Osteoporóza je onemocnění, které se projevuje úbytkem kostní hmoty a poruchami její struktury. Vede ke zvýšené lomivosti kostí a tedy i ke zvýšenému riziku zlomenin a všech zdravotních komplikací z nich vyplývajících. Osteoporóza se projevuje převážně až v seniorském věku. Tak, jak naše populace stárne, ohrožuje toto onemocnění stále větší počet lidí a stává se tak pro společnost i ekenomicky závažným problémem. Málokdo si však uvědomí, že předpoklady pro propuknutí pozdější osteoporózy vznikají již v mládí. Špatnou výživou v dětském a pubertálním věku v podstatě rozhodujícím způsobem zvyšujeme pravděpodobnost vzniku osteoporózy ve starším věku. Na vzniku osteoporózy se tedy podílí různé faktory, některé z nich neznáme nebo je přímo nemůžeme ovlivnit. Mezi ty, které ovlivnit můžeme, patří především správná výživa a pohyb.

Osteoporóza a výživa

Jedním z faktorů, který hraje roli v prevenci osteoporózy je výživa. Chceme-li omezit riziko vzniku této choroby nebo zpomalit její průběh, musí naše strava obsahovat především:

  • vhodný zdroj a dostatečné množství stavebních látek (vápník,fosfor,hořčík, mangan,fluor)
  • další funkční látky, důležité pro zdravé kosti, t.j. minerální a stopové prvky (hořčík, mangan, zinek, měď a bor, fluor) a vitaminy (D, A, K1, C, B2, B6)

Kolik vápníku denně potřebujeme?

Náš organismus dokáže využít jen tu část vápníku, která přejde střevní stěnou, tedy se vstřebá, neboli absorbuje. Z přijatého vápníku, se však vstřebává pouze část (5-50%), proto se doporučuje konzumovat asi 1000-1500 mg vápníku denně, podle věku a pohlaví.

Věk a pohlaví doporučená dávka Ca skutečnost
děti 6-9 let 1100 mg 66%
děti 9-15 let 1200 mg 54%
ženy 25-34let1000 mg49%
ženy 55-65 let 1200 mg 38%
muži 25-34 let1000 mg58%
muži 55-65 let 1000 mg53%
starší lidé nad 65 let 1500 mg 27%

Pro dobrou vstřebatelnost a využitelnost vápníku v organismu je důležité, v jaké formě ho přijímáme. Vápník je obsažen v mnoha potravinách, ale tyto zdroje se liší nejen obsahem vápníku, ale také jeho využitelností. U nás se přibližně 50 -- 70% celkové denní potřeby vápníku hradí mlékem a mléčnými výrobky.

Odborníci na metabolismus se shodují v názoru, že využitelnost vápníku z mléka a mléčných výrobků je vysoká. Mléko totiž neobsahuje látky, které vážou vápník do nevstřebatelné formy a tím znemožňují jeho využití, a naopak obsahuje laktózu (mléčný cukr) a některé aminokyseliny, které využitelnost vápníku zvyšují. Dobrými zdroji vápníku jsou rovněž ostatní mléčné produkty, např. kyselé mléko, jogurty a zakysané mléčné výrobky, protože jejich kyselé prostředí napomáhá zvyšovat jeho využitelnost. Mezi dobře využitelné zdroje patří rovněž tvrdé a měkké sýry (eidam, žervé, Lučina)

s výjimkou sýrů tavených. Při jejich výrobě se používají fosforečné soli, které vápník vážou a tak znemožňují jeho vstřebávání v organismu.

Naopak bohatými zdroji vápníku jsou mák, sardinky a ořechy, tyto potraviny se však běžně nekonzumují ve větším množství. Obecně ryby obsahují 15 - 60 mg vápníku ve 100 g (spíše při dolní hranici), nejsou tedy bohatým zdrojem tohoto prvku. Relativně vysoký obsah vápníku v konzervách sardinek je dán tím, že se konzumují celé ryby, tedy i včetně kostí.

Zajímavé jsou vysoké obsahy vápníku v drůbežích masných výrobcích z mělněné suroviny, což je způsobeno větším podílem kostní hmoty, získané při mechanické separaci. Využitelnost takto získaného vápníku je ale minimální. Dobře využitelný je pro náš organismus také vápník z kapusty, růžičkové kapusty, brokolice a květáku. Problémem je nízký obsah vápníku v těchto produktech. Větší množství vápníku obsahuje pažitka, ředkev, petrželová nať. Naproti tomu zelenina a ovoce se šťavelany (např. špenát, rebarbora, rybíz, angrešt) výrazně snižuje využití vápníku v organismu.

Chléb a pečivo obsahují také poměrně dost vápníku (20-100 mg/100g), ale např. černý chléb a pečivo z nízko vymílané mouky obsahují fytáty, které absorbci vápníku z těchto produktl ztěžují.

Pro využitelnost vápníku je také důležité v jakých dávkách ho přijímáme. Účinnost absorbce je vyšší, pokud se podání vápníku rozloží na více denních dávek.

Ostatní minerální látky, důležité pro zdravé kosti

Zinek se účastní proteosyntézy (tvorba bílkovin) a výrazně podporuje tvorbu kostí, což je zvlášť patrné při urychlení srůstu kostí po zlomeninách.

Hořčík, mangan a měď umožňují zpevnění kostní struktury, omezují ztráty vápníku močí a podporují aktivitu vitaminu D.

Důležitý prvek je bor, který zvyšuje v krvi hladinu estradiolu, nejaktivnější formy přirozeně se vyskytujícího estrogenu u žen v postmenstruačním období (podobně jako při léčbě osteoporózy estrogenem).

zinek obsah mg/100g
eidam 30%tuku 1,9
vejce 1,35
maso hovězí 4,2
maso vepřové 1,9
mák 10,0

hořčíkobsah mg/100g
eidam 30%tuku59
maso kuřecí37
maso vepřové27
rýže64
ryby 30

manganobsah mg/100g
cereální výrobky0,6
maso, ryby 0,07
zelenina0,1

měď
zelená zelenina,ryby,vnitřnosti, ořechy, sušené ovoce, čokoláda

bor
ovoce, ořechy, mléčné výrobky a cereálie

autor: Ing. Tereza Burianová CSc., Nadace NutriVIT

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Z jakého důvodu držíte bezlepkovou dietu?
Zatím hlasovalo 6 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Polák (Prostata) 23. března 2017, 12:28:30

    Já užívám PROSTADYNE už skoro rok - považuji ho za opravdu dobrý přípravek z… Diskutovat

  • Martin (Klasická léčba (chirurgická operace, ozařování, chemoterapie)) 22. března 2017, 20:39:26

    Dobrý večer Biba. Ja som síce nemal klasické ožarovanie ale stereotaktickú rádiochirurgiu,… Diskutovat

  • Jiří (Citalec a Neurol-zkušenosti s užíváním) 23. března 2017, 13:37:06

    Ahoj Veletko a Jani. Když budete toho blázna ignorovat, myslím, že přestane. Veletko. Mě… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.