Inzerce

Výživa žen v klimakteriu

4. května 2007, aktualizováno 14. července 2014, Ing. Tereza Burianová CSc.   |   přečteno: 15566x

Klimakterium je pro většinu žen spíše nepříjemným obdobím. V souvislosti s vyhasínáním hormonální činnosti se objevují se určité potíže, jako jsou návaly, nepříjemné psychické stavy...

foto: shutterstock.com

Klimakterium je pro většinu žen spíše nepříjemným obdobím. V souvislosti s vyhasínáním hormonální činnosti se objevují se určité potíže, jako jsou návaly, nepříjemné psychické stavy a podobně.

Daleko závažnější je však skutečnost, že v tomto období je zřetelně vyšší výskyt některých chorob, konkrétně se jedná zejména o diabetes, osteoporózu, vznik karcinomu prsu, aterosklerotické změny se všemi negativními důsledky, kloubní potíže, hypertenzi a podobně. Společným faktorem u naprosté většiny těchto stavů je nesprávná výživa, přesněji řečeno, nevhodné výživové návyky.

Jaká nutriční opatření je právě v tomto věkovém období vhodné respektovat?

Nejedná pouze o změny složení stravy a změnu stravovacích návyků, ale o daleko širší komplex opatření, k nímž je třeba zcela nezbytně počítat i s fyzickou aktivitou.

  1. Snížit celkovou energetickou spotřebu. S tím také souvisí rytmus příjmu jídla, mělo by se jednat o 3 hlavní jídla, na svačiny pouze ovoce a zelenina.
  2. Toto energetické snížení musí jít především na úkor konzumace tuků s nasycenými mastnými kyselinami, tedy zejména tuku v mase a v masných výrobcích. Např. snědením 100 g libové šunky do sebe dostaneme 18-20 g tuků s nasycenými mastnými kyselinami.
  3. Je třeba zvýšit konzumaci rostlinných olejů. Denní spotřeba by měla být asi 50g.
  4. Snížit příjem volných sacharidů, tedy hlavně cukru, sladkostí, dortů, sladkého pečiva.
  5. Zvýšit množství vlákniny v potravě na 24 -- 30 g denně (skutečnost v ČR je 12--14 g/den).
  6. Omezit příjem soli (chloridu sodného) vzhledem k riziku hypertenze.
  7. Dbát na dostatečný přísun vápníku. V našich zeměpisných oblastech je vápník z mléka a z mléčných výrobků stále jeho hlavním zdrojem pro prevenci osteoporózy.
  8. Konzumaci alkoholu omezit na maximálně 30 g/den, to odpovídá cca 3 dcl vína.
  9. Denně věnovat určitý čas fyzické aktivitě. Mělo by se jednat denně o intenzivnější soustavnou zátěž podobu nejméně 30 minut při dosažení 80 % aerobní kapacity podle WHO (tj. puls má činit 80 % z hodnoty [220 -- věk]), konkrétně na příklad u ženy ve věku 60 let má pulsová frekvence při fyzické zátěži dosáhnout výše (220-60) x 0, 8 = 128/min.
  10. Věnovat pozornost dostatečnému příjmu všech potřebných vitamínů a antioxidačně působící látek (vitamin E a C, flavonoidy, karotenoidy).

Období klimakteria je velmi náročné. Úbytek hormonů má na svědomí podrážděnost, depresivní stavy, návaly pocení i horka.  Díky dobře zvoleným přípravkům ale můžete menopauzou projít pohodlněji. Podívejte se na nabídku na Lékárna.cz.

Přečtěte si také

Konopný olej v potravinách chrání, v kosmetice krášlí

Jogurty jsou nejlepší lék na dlouhý věk

Nová vakcína proti pásovému oparu

autor: Ing. Tereza Burianová CSc., Nadace NutriVIT

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
Majka1 poděkování

Mi na toto období pomohl Elison. Je skvělý a za ty peníze určitě stojí za to! Konečně nemusím řešit záchody a výmluvy rodině ohledně toho, že se mi nikam nechce..

Reagovatpoděkovatnahlásit

26. září 2013, 19:20:51


Celkový počet příspěvků v diskusi: 1. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Kily (neurol, lexaurin, rivotril a další) 17. července 2016, 12:44:33

    Ahoj všichni. Pokud je tu někdo, kdo se zbavuje letitý závislosti na neurolu, lexarinu, xanaxu,… Diskutovat

  • bětka21 (NESPAVOST - PREPARÁT NA NESPAVOST BEZ VEDLEJŠÍCH ÚČINKŮ) 16. července 2016, 10:14:27

    melatonin mučenka Diskutovat

  • bětka21 (stilnox) 16. července 2016, 10:15:25

    melatonin mučenka Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.