Inzerce

7 snadno dostupných potravin, které jsou víc než „super“

18. listopadu 2017, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 3711x

Superfoods frčí a není se čemu divit. Tyhle přírodní klenoty jsou plné antioxidantů, vitaminů a minerálů. Věděli jste však, že i u nás jsou k mání desítky úžasných přírodních skvostů, které obsahují nespočet zdraví prospěšných látek? Navíc jsou dobře dostupné a vynikající…

foto: shutterstock.com
ORDINACE.cz doporučuje
SKLADEM EXTERNĚ
126 Kč

1. Špenát

Tahle listová zelenina původem pravděpodobně s Persie je možná nenápadná svým vzhledem, výživově se však jedná o jednu z nejhodnotnějších potravin. Dopřejte si ho čerstvý z lokální české produkce a co nezvládnete zpracovat, zamrazte. V zimě přijde vhod. Už jedna hrst špenátu pokryje polovinu denní dávky vitaminu A, téměř celou dávku kyseliny listové a doplní i vitamin K.

TIP: Špenát nepotřebuje dlouhou tepelnou úpravu. Orestujte ho na troše olivového oleje s česnekem, posypte třeba chia semínky nebo sezamem a podávejte jako přílohu.

2. Brokolice

Další zelenina, kterou i v českých zahradách najdeme velice často. Pouhých 100 g syrové brokolice obsahuje zrhuba desetinu z denního příjmu vlákniny (pro lepší zažívání), hravě pokryje denní dávku vitaminu C a je bohatým zdrojem vitaminů K a B – vitaminů potřebných pro zdravé kosti, metabolismus a podporu nervové soustavy.

TIP: Abyste zachovali co nejvíce prospěných látek, připravujte brokolici v páře.

Čtěte také: Opomíjené luštěniny

3. Červená řepa

Mistr v detoxikaci. Čerstvá šťáva z řepy podpoří detoxikaci, aby tělo mohlo přirozenou cestou odvádět z organismu toxiny, a navíc bojuje proti zácpě a podporuje dobrou náladu! Obsahuje navíc také živiny, které v jiných potravinách budete hledat jen těžko. Tou hlavní je brom, naprosto nepostradatelný při přeměně dalších minerálních látek (draslíku, hořčíku, vápníku,…). V jediném šálku šťávy z červené řepy najdete i ¼ denní dávky kyseliny listové.

TIP: Udělejte si osvěžující a detoxikační smoothie z 1 bulvy červené řepy, 1 mrkve, citronové šťávy, petrželky a čerstvého pepře!

4. Rajčata

Koupit v zimě rajčata, která voní a chutnají jako rajčata, může být pořádný oříšek. V letní sezóně si je však můžete dopřávat dle libosti. Pravidelná celoroční konzumace kvalitních rajčat snižuje riziko srdečních onemocnění a údajně může být dobrou prevencí nádorových onemocnění. Rajčata jsou plná vitaminů A a C, známých pro své antioxidační účinky. Za zmínku stojí také vitamin B6, napomáhající správné funkci metabolismu.

TIP: Rajčata je vhodné jíst syrová, případně z nich vylisujte šťávu, přidejte citron, pepř, trochu soli, bazalku a použijte jako základ zeleninového smoothie nebo třeba pesto na těstoviny.

Čtěte také: Brusinky - přírodní prevence zánětu močových cest

5. Kapusta

Tahle kráska nebosahuje žádný tuk, zato spoustu železa a vlákniny. A co víc: je zásadotvorná, takže pomáhá udržet dobré pH v těle a předcházet překyselení organismu. Obsahuje vitaminy K, A, C a má protizánětlivé účinky.

TIP: Věděli jste, že z kapusty se dá připravit úžasné pesto? Rozmixujte kapustu-kadeřávek s citronovou šťávou, česnekem, slunečnicovými semínky a přidejte strouhaný parmazán.

6. Kysané zelí

Že je zelí jednou z nejzdravějších potravin vůbec, není fáma, ale holý fakt. Kyselina mléčná, obsažená v kysaném zelí, a vitamin B se úzkostlivě starají o střevní mikroflóru. Kysané zelí je také bohaté na beta-karoten a vitamin C, dále obsahuje vitamin B, E, A, K a minerální látky. Ještě nějaký důvod, proč ho zařadit do jídelníčku?

TIP: Šťáva z kysaného zelí podporuje trávení, detoxikaci a čistí pleť!

Čtěte také: Antibiotika a probiotika patří k sobě

7. Vejce

Co bylo dřív – vejce, nebo slepice? Odpověď na tuto otázku asi nikdy nenajdeme, důležité však je, slepice vajíčka snášely, snášejí a budou snášet. Kvalitní vejce (ideálně od šťastných slepic) jsou ideální a vydatnou snídaní, mají totiž poměrně nízkou kalorickou hodnotu a díky proteinům a tukům zasytí opravdu nadlouho. Proteiny však nejsou to jediné, co vejce povyšuje do třídy TOP potravin. Obsahuje vitamin B12, sodík, draslík, vápník, zinek, železo, jód a cenné omega-3 mastné kyseliny.

TIP: Vyzkoušejte vajíčka v kombinaci se špenátem! Získáte chutnou a vitaminovou bombu!

Čtěte také: Mýty o vejcích

Příroda je k nám neskutečně štědrá. Některé potraviny dokážou dokonce potlačit zánět, dát do pořádku organismus zatížený užíváním antibiotik a podpořit detoxikaci.

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Nové články emailem
Anketa
Drželi jste někdy striktní dietu? S jakým výsledkem?
Zatím hlasovalo 217 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Jana Trhalova (Usta) 18. ledna 2019, 11:54:00

    Dobrý den, jakou používáte pastu? Mám začínající paradontozu a ty z drogerie moc… Diskutovat

  • Alenka m (Aloe Vera) 18. ledna 2019, 12:34:49

    Dobrý den, já ted nakoupila lubrikacni gel domu s partnerem s aloe vera. Všechno s ní je uzasne. Diskutovat

  • Naďa (Magnetická rezonance (MR)) 18. ledna 2019, 13:38:32

    Dnes jsem byla na magnetické rezonanci. Vím, že trpím klaustrofofií,měla jsem strach,ale dala… Diskutovat

Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.