Startuje letošní zahrádkářská sezóna. S pracemi na zahradě je ale spojena řada úrazů. Od drobných škrábanců přes řezné rány až po úrazy oka. Následky poranění očí jsou velmi nepříjemné a mohou mít dokonce trvalé následky. Zmírnit je může správná první pomoc.
Registrující lékař je povinen při přijetí pacienta do dlouhodobé, pravidelné péče vyplnit registrační list, který pacient podepíše. Jeden doklad zůstává v evidenci registrujícího poskytovatele a druhý doklad (stejnopis) obdrží pacient. Právě podepsaný registrační list je potvrzením pro pacienta, že je registrován do pravidelné dlouhodobé péče u daného lékaře.
Registrační list je také dokladem pro poskytovatele zdravotní péče, že pacient souhlasil s registrací a že poskytovateli vznikl nárok na pravidelnou platbu od zdravotní pojišťovny za daného pojištěnce (viz níže). Poskytovatel následně informuje zdravotní pojišťovnu prostřednictvím formuláře „Přihláška registrovaných pojištěnců“. Zdravotní pojišťovna všechny registrace eviduje z důvodů úhrad poskytovateli a následné kontroly.
Musíte se u praktického lékaře registrovat?
Nejste povinni se registrovat, odmítnutí registrace u lékaře ale nelze doporučit. Ze zákona o veřejném zdravotním pojištění totiž vyplývá, že úhrada řady zdravotních výkonů je vázána jen na registrujícího lékaře – např. pravidelné preventivní prohlídky, komplexní vstupní prohlídky, návštěvní služba doma u vážně nemocných a špatně pohyblivých pacientů atd. Bez registrace by vám toto vše nemohlo být uhrazeno z veřejného zdravotního pojištění. To platí i v případě registrujícího zubního lékaře a gynekologa (s výjimkou návštěvní služby).
Kdy se můžu (pře)registrovat k jinému/novému lékaři?
Novou registrací automaticky zaniká předchozí registrace u původního registrujícího lékaře. Vždy je platná poslední provedená registrace, resp. poslední vyplněný a podepsaný registrační list.
S registrací jsou spojeny další aspekty, které by měl každý pojištěnec znát. Pacient má právo na výběr registrujícího ambulantního lékaře ve výše uvedených odbornostech primární péče a znovu ho může změnit nejdříve za 3 měsíce od předchozí registrace. V kratších intervalech to není možné. Registrován může být pouze vždy u jednoho poskytovatele příslušné odbornosti.
Pokud lékaře změníte, informujte původního registrujícího lékaře o této změně. Nově zvolený registrující lékař si vyžádá výpis z vaší zdravotnické dokumentace, který je důležitý pro zajištění návaznosti zdravotní péče.
Dostává lékař něco za registraci pacienta?
V odbornostech všeobecné praktické lékařství, praktické lékařství pro děti a dorost a klinická stomatologie jsou úhradové mechanismy vázány na evidované registrace pacientů, které daný poskytovatel nahlásil zdravotní pojišťovně.
V případě praktického lékařství se jedná o tzv. kapitační platbu za každého registrovaného pacienta. Kapitační platba se liší dle věku pacienta, tzn. je odlišena tzv. věkovými indexy, které zohledňují nákladovou náročnost pacienta. V této kapitační platbě jsou zahrnuty některé základní úkony spojené s péčí o registrované pojištěnce. V případě stomatologů probíhá úhrada ze strany zdravotní pojišťovny prostřednictvím tzv. agregované platby a (oproti praktickým lékařům) není odlišena tzv. věkovými indexy.
Zdroj: vzp.cz
Pokud máte dotazy k volbě léků, dávkování či kontraindikacím, zeptejte se lékárníků v online poradně na Lékárna.cz. Zeptejte se jich sami, nebo se podívejte na dotazy, které už zodpověděli.