Úrazy a děti k sobě bohužel neodmyslitelně patří. V situacích, ve kterých se dítě zraní je těžké rozlišit, zda je třeba urychleně vyhledat lékaře, nebo se ošetření obejde bez odborného zásahu. Doktoři se shodují, že v mnoha případech je lepší lékaři zavolat a domluvit se po telefonu.
Na ulici mě oslovil člověk, který vystupoval jako pracovník VZP (měl i „průkaz pracovníka VZP“). Chtěl, abych mu ukázala kartičku zdravotní pojišťovny, a následně si opsal nějaké údaje do formuláře, který jsem podepsala. Dělají toto zaměstnanci VZP?
„Určitě se nejednalo o zaměstnance VZP. Klienty na ulici neoslovujeme, neobcházíme byty, nenabízíme takto své produkty ani neprovádíme průzkum. Pokud vás tímto způsobem někdo osloví, rozhodně mu osobní údaje neukazujte a nic nepodepisujte! Jedná se s velkou pravděpodobností o jednu z nekalých praktik, jak přeregistrovat klienta k jiné zdravotní pojišťovně, aniž to oslovený často vůbec tuší," odpovídá Mgr. Viktorie Plívová, tisková mluvčí VZP.
Následným podpisem předložených dokumentů je pak klient registrován u nové pojišťovny, aniž by o tom v řadě případů věděl.
Co dělat, když jste neoprávněně přeregistrováni
Kontaktujte zdravotní pojišťovnu, která tvrdí, že má vaši přihlášku. Osobně či písemně (doporučeně) uveďte konkrétní důvody, proč by měla být vaše přihláška považována za neplatnou, a tudíž zrušena.
Můžete „novou“ pojišťovnu i požádat, aby vám přihlášku opatřenou vaším podpisem ukázala.
V případě, že „nová“ zdravotní pojišťovna souhlasí se zrušením přihlášky, vyrozumí o tom klienta, popř. přímo původní pojišťovnu. Ta pak provede obnovení pojistného vztahu a nahlásí to do Centrálního registru pojištěnců. Pokud byste u „nové“ pojišťovny narazili, nezbývá než se obrátit na policii.
„Pokud náš klient o své přeregistraci k jiné zdravotní pojišťovně nevěděl a nesouhlasí s ní, v rámci reklamace mezi zdravotními pojišťovnami tuto jeho neplatnou přeregistraci řešíme, tak aby byla zrušena,“ dodala mluvčí VZP.
Pro úplnost dodáváme, že poškozenou osobou je v této věci primárně samotný pojištěnec, jehož plným právem je podat trestní oznámení – nahlásit věc orgánu činnému v trestním řízení, neboť je pravděpodobné, že došlo k neoprávněnému nakládání a zneužití osobních údajů. Podobně lze postupovat i oznámením věci Úřadu na ochranu osobních údajů, který monitoruje a vymáhá uplatňování obecného nařízení o ochraně osobních údajů a GDPR.
Jsou ale také případy, kdy klient přihlášku podepsal ve spěchu na ulici a pak na to zapomněl, nebo ji podal, avšak nakonec si přestup sám rozmyslel, protože například dodatečně zjistil, že nová ZP nemá smlouvu s jeho lékařem.
Zdravotní pojišťovnu můžete změnit 1 x za rok
Každý pojištěnec samozřejmě má ze zákona o veřejném zdravotním pojištění právo na změnu zdravotní pojišťovny. Stačí, když podle pokynů vyplní a podepíše přihlášku a donese ji nebo pošle (on-line nebo poštou) na nejbližší pobočku pojištovny ke které se chce přeregistrovat. Odhlašovat se u původní pojišťovny nemusí, vše za něj vyřizuje zdravotní pojišťovna, ke které se nově zaregistroval. Změnu registrace ke zdravotní pojišťovně může pojištěnec udělat jen jednou za 12 měsíců, má přitom na výběr ze dvou přeregistračních termínů.
Pokud podepíše a odevzdá přeregistrační formulář v období od 1. ledna do 31. března, stane se klientem nově vybrané zdravotní pojišťovny od 1. července daného roku. Pokud to udělá v termínu od 1. července do 30. září, tak se stane pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. ledna následujícího roku.
Změnu zdravotní pojišťovny je dobré si dobře promyslet a především předem zjistit u svých lékařů, s jakými pojišťovnami mají uzavřené smlouvy. Rozhodně se nenechejte přepadnout na ulici a tam něco ve spěchu nepodepisujte. Neposkytujte lehkovážně své osobní údaje.
Zdroj: vzp.cz