Inzerce

Jak se v létě dobře vyspat

26. července 2016, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 2600x

Dostatek spánku je pro lidský organismus nepostradatelný. Během spánku totiž dochází k regeneraci až 90 % fyzických a psychických sil člověka. Hlavním předpokladem pro zdravý spánek je kvalitní prostředí, které nám ho umožňuje. S létem však přichází dlouhotrvající vysoké teploty a brzké ranní světlo, které lidem často ve spánku brání. Jak si během horkých letních dní vytvořit ideální podmínky pro spaní a na co si dát pozor?

Dobrá rada
foto: shutterstock.com
ORDINACE.cz DOPORUČUJE
SKLADEM
129 Kč

Problémy se spánkem řeší polovina Čechů

Podle průzkumu společnosti Gfk řeší problémy se spánkem v současné době téměř 50 % Čechů. Mezi nejčastější potíže patří přechodná nespavost, která trvá maximálně 4 týdny, 10 – 15 % populace pak trpí nespavostí chronickou. Nebezpečí nespavosti spatřují lékaři především v tom, že je často podceňovaná. Dlouhodobě neřešená nespavost má ale negativní vliv na pozornost i paměť, prokazatelně také zvyšuje riziko srdečně – cévních onemocnění. V létě může nespavost vést dokonce i k sezónní depresi. Ta se projevuje únavou, apatií a podrážděností, způsobit ale může i dlouhodobé depresivní stavy.

Čtěte také: Spánková obrna nažene strach

Na kvalitu spánku má vliv strava, stres i pravidelnost

Špatné návyky a nevhodné prostředí pro spaní. To jsou dvě hlavní příčiny, které mohou dle odborníků prožitek spánku zhoršovat. Velkou pozornost je proto nutné věnovat spánkové hygieně. Lékaři apelují především na vhodnou skladbu potravin a pití. Před spánkem nedoporučují konzumovat těžká jídla, kofein ani zelený čaj. Nevhodná je také konzumace alkoholu. Ten sice urychluje usínání, celkovou kvalitu spánku ale výrazně zhoršuje. Důležitý je také pravidelný režim. Nespavosti tak můžete předejít, pokud si zvyknete ulehat a vstávat vždy ve stejnou dobu. Několik hodin před ulehnutím do postele se pak pokuste vyhnout stresu. Neřešte pracovní záležitosti ani nevyřešené spory, na noc se vyhýbejte i velké fyzické zátěži.

Čtěte také: Spánek a civilizační choroby

Tma a ticho jsou pro usínání nezbytné

Spánková hygiena ovšem není vše. Kromě správných návyků je velmi důležité i vytvoření vhodného prostředí pro spánek. Zatímco v zimě svítí slunce jen zhruba 50 hodin měsíčně, v létě se počet hodin slunečního svitu až zpětinásobuje. Omezit v ložnici světlo je proto podle expertů nutností. Světlo totiž zabraňuje vylučování hormonu melatoninu, který je za dobrý spánek zodpovědný. Melatonin se spouští na základě signálů fotoreceptorů ukrytých v sítnici oka. Pro kvalitní spánek je také důležitá absolutní tma.
„Zatemnit pokoj i v létě lze například pomocí venkovních rolet. Ty totiž dokáží vytvořit až stoprocentní tmu. Významně také snižují hladinu hluku, a to až o 16 dB,“ vysvětluje Lubomír Valenta ze společnosti Lomax. Díky vhodnému stínění je tak snadné vytvořit ideální podmínky i během dne. To ocení zejména zaměstnanci, kteří pracují na noční směny. Právě tato skupina lidí je totiž nespavostí nejvíce ohrožena.

Čtěte také: Narkolepsie snižuje kvalitu života

Větrání v létě nepomůže

Dalším faktorem, který je pro kvalitní spánek podstatný, je správná teplota v místnosti. Ta se dle odborníků pohybuje mezi 18 - 20°C. Během tropických letních nocí se ale teplota vzduchu může vyšplhat až na 25°C. Větrání je tak spíše kontraproduktivní, vhodné je proto regulovat teplotu v ložnici již během dne.
„Venkovní rolety a žaluzie lze ovládat pomocí dálkového ovládání nebo centrálního systému. Díky automatizaci je možné si nastavit přesný režim, podle kterého budou žaluzie regulovat průnik slunečních paprsků do interiéru Už během dne tak lze omezit přístup slunečních paprsků do místnosti až o 80 %,“ upřesňuje Lubomír Valenta.

komerční sdělení polstar_k_matraci_zdarma.png
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Partner rubriky Spánek - poruchy
Partner rubriky Spánek - poruchy
Nové články emailem
Inzerce https://family-care.mobi/?utm_source=ordinace&utm_medium=banner2
Anketa
Jste spokojeni s kvalitou praktických lékařů?
Zatím hlasovalo 29 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Romana (Prsa) 12. října 2017, 20:03:12

    Co jsem si o něm zjistila já tak má zkušeností už hodně:) A jak jsem psala, já sním jsem… Diskutovat

  • nevěsta (Operace hemoroidů) 11. října 2017, 07:18:09

    Dobrý den, je mi 31 let, první známky hemoroidů pamatuju už před 7-8 lety, za poslední 2… Diskutovat

  • Lea (Křivice - vitamín D) 12. října 2017, 19:09:42

    A kolik kapek dětem dáváte ? Nám doktorka řekla dvě kapičky denně. Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.