Inzerce

Kolik hodin spánku denně potřebujeme, abychom byli zdraví?

26. srpna 2016, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 1662x

Spánek je biologickou potřebou každého člověka a spolu s vyváženou stravou a dostatečným pohybem patří k základním pilířům formující zdraví. Napomáhá regeneraci a dodává energii tělu i mysli. Délka spánku je u každého dospělého člověka jiná. Říká se, že například Leonardu da Vincimu stačily pouhé dvě hodiny spánku denně. Jaké množství spánku ale doopravdy potřebujete, abyste byli zdraví a po probuzení se cítili odpočatí a plní energie?

foto: shutterstock.com

Některým jedincům bohatě stačí spát i pět hodin. Jsou ale mezi námi lidé, kteří pokud nespí více jak 9 hodin denně, tak následující den dokáží jen stěží fungovat. I přesto, že se většina odborníků přiklání k tomu, že dospělý člověk by měl spát v průměru od šesti do osmi hodin, je potřeba spánku ryze individuální záležitostí. Zdravá doba spánku se může pohybovat v rozmezí od čtyř až devíti hodin. Kolik hodin byste měli spát, si musí vaše tělo říci samo. Jen vy sami totiž dokážete nejlépe poznat, zda vám stačí ke správnému fungování pouhé čtyři hodiny, nebo potřebujete spát jednou tak déle.

Čtěte také: Spánek a civilizační choroby

Kvalita namísto kvantity

Velmi důležitou roli hraje především kvalita spánku. Kvalitní spánek je důležitý pro každého člověka, protože znamená odpočinek a regeneraci pro lidské tělo a připravuje ho na další den. Můžete klidně spát i devět hodin, ale když kolem vás bude ruch, nebude vám vyhovovat lůžko a matrace, pak se ráno probudíte unavení, rozlámaní a bez energie. Spánek je kvalitní jen tehdy, když je souvislý, tedy nepřetržitý, protože proces regenerace probíhá právě během hlubokého nepřerušovaného spánku. Jakékoliv přerušování vám ubírá v tom, abyste načerpali potřebnou dávku energie. Aby byl spánek opravdu zdravý, je důležité vybrat i správnou matraci. Pokud je tělo při spánku dobře podepřeno, dochází k lepší relaxaci a uvolnění. Díky tomu se budete ráno probouzet dostatečně odpočatí a s dobrou náladou. Nejlepší volbou jsou zdravotní matrace z patentovaných pěn, které se dokáží přizpůsobit tvaru těla a podpořit každou jeho část zvlášť.
Většina lidí věnuje výběru matrace poměrně málo pozornosti a přitom právě ona má stěžejní vliv na to, jak hluboký bude váš spánek a nakolik se budete cítit po probuzení odpočinutí. Při výběru správné matrace byste měli být skutečně obezřetní, jen vhodná matrace totiž dokonale rozloží hmotnost těla, kopíruje jeho tvar, poskytne páteři dostatečnou oporu a zádovým svalům a kloubům uvolnění,“ podotýká František Hlaváč zástupce značky Magniflex.  Vhodně zvolená matrace vám kromě kvalitního spánku může pomoci od bolesti zad a řady zdravotních problémů.
„Vývoj v oblasti zdravotních matrací se neustále zdokonaluje a široká nabídka umožňuje vybrat si takřka matraci „na míru“. Vyrábějí se například matrace s bylinnými extrakty, které pomáhají léčit kožní choroby, záněty v těle, odstraňovat z těla volné radikály a regenerovat klouby. Další skupinou jsou matrace určené pro klienty s problémy, jako jsou vyhřezlé ploténky, sesedání páteře a skřípnuté nervy. Matrace s chladivým efektem jsou naopak vhodné pro horkokrevné klienty a klienty, které sužují návaly horkosti,“ dodává František Hlaváč.

Čtěte také: Zpříjemnění horkých letních nocí

Desatero zdravého spánku

Protože v ložnici prožijete celou jednu třetinu svého života, měli byste se v ní cítit dobře. Nemalou pozornost věnujte i tzv. spánkové hygieně. Základem je kvalitní matrace a pohodlný polštář. Dodržovat byste však měli i několik důležitých bodů.

  • Spěte vždy ve vyvětrané, nepřetopené a zatemněné místnosti. Nedostatek čerstvého vzduchu může být příčinou, že se člověk pořádně nevyspí. V ložnici by mělo být vždy o několik stupňů méně než v ostatních místnostech.
  • Abyste si udrželi svůj biorytmus, snažte se chodit spát a vstávat přibližně ve stejný čas. Přílišné výkyvy mohou způsobit horší přizpůsobování se během pracovního dne. Pokud to není vysloveně nutné, neprodlužujte svůj spánek ani o víkendech. Vaše tělo to ocení.
  • Hýbejte se. Dostatek fyzického pohybu je nejlepší způsobem, jak dopřát tělu jednak fyzickou aktivitu, ale i přirozenou fyzickou únavu.
  • Večer se vyhýbejte většímu množství alkoholu, který kvalitu spánku zhoršuje.
  • Jste-li kuřák, nekuřte před spaním. Nikotin má funkci organismus povzbuzovat.
  • Před spaním zapomeňte na kávu, čaj a jiné energetické nápoje, které obsahují kofein.
  • Před spaním byste neměli jíst. I přesto, že usnete, tak vaše tělo nespí, ale tráví potravu.
  • Ložnice je místo odpočinku a relaxace. Nepatří sem televize, počítač ani další elektronika, která narušuje samotný spánek.
  • Pro zklidnění organismu před spaním se doporučuje teplá koupel nebo šálek uklidňujícího čaje (například z meduňky).
  • Dobré sny se vám budou zdát pouze na kvalitní posteli a matraci. Na nich určitě nešetřete.

Čtěte také: Spánková obrna nažene strach

komerční sdělení magnistretch_banner_ks.png
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Partner rubriky Spánek - poruchy
Partner rubriky Spánek - poruchy
Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Měli jste někdy potíže s nespavostí?
Zatím hlasovalo 325 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Jiří (Citalec a Neurol-zkušenosti s užíváním) 22. března 2017, 16:47:26

    Jani vůbec si ho nevšímej. Tím, že na něj reaguješ mu jen dopřáváš, aby mohl zase psát… Diskutovat

  • Vladislav (Porucha erekce je i dámská záležitost) 24. března 2017, 19:54:40

    Já jsem měl ten samý problém...ještě jsem pak dal šanci poslednímu produktu - Runner ze… Diskutovat

  • Petra (Afty – léčba) 22. března 2017, 13:17:09

    Já na afty používám jedině sérum Cannadent. Vždycky když se mi začne aft dělat, potřu a… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.