Inzerce

Ranní jídelníček má organismus povzbudit

4. října 2007, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 826x

Ospalá, unavená a málo výkonná bude žena, která si ráno místo snídaně dopřeje kávu s mlékem a cigaretu. Příliš dobrou službu ale neudělá ani každodenní dávka müsli. Jídelníček v dopoledních hodinách by podle odborníků měl být pestrý a výživný. Organismu má zajistit základní dávku energie a povzbudit jej do dalšího dne.

"Základní chybou je, když člověk ráno vůbec nejí. Problém je ale také, když organismus šidí. To znamená, že vypije pouze nějakou tekutinu a nic dalšího nesní. Správné ranní stravování by mělo obsahovat všechny potřebné živiny a společně se svačinou zajistit čtvrtinu příjmu energie pro celý den," řekla nutriční terapeutka Tamara Starnovská. Většina lidí podle ní nepřemýšlí o tom, co jí a jakou hodnotu příjmem potravy získává.
"Tím, že nejíme celé dopoledne, máme v poledne větší hlad a sníme větší objem jídla. To vede ke zvýšenému ukládání tuků v těle," vysvětlila zdravotní rizika podceňování ranního příjmu potravy. Ranní strava nesmí být jednotvárná. Organismu neprospěje pravidelné zásobování stejnou potravinou. Nic na tom nespraví ani tolik propagované müsli.
"Jednodruhové stravování je špatné, byť by to byly čerstvě opražené vločky," uvedla Starnovská. V každé snídani by podle ní mělo být obsaženo jisté množství zeleniny a ovoce. V první části dne by se zároveň měly konzumovat potraviny s obsahem bílkovin, tuků i sacharidů. Podle nejnovějšího průzkumu agentury Factum Invenio nevěnuje 81 procent české populace pozornost složení svého dopoledního jídla a nepřizpůsobuje mu jídelníček po zbytek dne. I když 88 procent respondentů tvrdí, že snídá a svačí, nesleduje kalorickou hodnotu snídaně, ani její složení z hlediska vyváženosti sacharidů, tuků a bílkovin.

Podle odbornice na výživu Lucie Kopecké většina lidí nevnímá energetickou hodnotu jídla, i když tvrdí, že se stravují podle zásad "zdravé výživy".
"Důležité je snídani nevynechat a potraviny vybírat podle obecných zásad zdravé výživy. Celozrnné pečivo tak má přednost před bílým, rostlinné tuky před máslem a tavenými sýry. Uzeniny, buchty a koláče jsou naprosto postradatelnou součástí stravy," zdůraznila. Zanedbávat by se ale nemělo ranní doplnění tekutin. Šálek kávy ovšem nedoplní ztrátu tekutin, které organismus po noci postrádá.
"Káva není problém, když patří ke snídani. Když ale tvoří podstatu snídaňového jídelníčku, pak jen podráždí trávicí systém a vybudí šťávy, které nemají co trávit. Při dlouhodobém opakování to vede k potížím se zažíváním," vysvětlila Starnovská.

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Niki (Salmonelóza) 24. července 2017, 10:19:04

    Dobry den mám horecky chodim kszdych 10 ,min na zachod mam jit k lekari?  Diskutovat

  • Valerie (Alergická rýma: nemusíte trpět, začněte ji léčit) 24. července 2017, 21:20:57

    Je dobré nos čistit preventivně, pro malé mám mořskou vodu - konkrétně hygienu nosu pro… Diskutovat

  • Lenny (Operace hemoroidů) 25. července 2017, 18:39:00

    Ahoj všem, jsem 3,5 tydne po operaci longovou metodou, mela jsem vnitřní hemoroidy III.stupne,… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.