Inzerce

Odborník radí: Ve zralém věku se dietám raději vyhněte

26. ledna 2018, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 3221x

Po vánočním klidu a svátečním hodování volí mnoho lidí v prvních měsících nového roku raději půst s vidinou rychlého shození přebytečných kil. Těch se často zbavují nezdravou cestou bez ohledu na vlastní organismus.

foto: shutterstock.com

Specifickou skupinou jsou lidé staršího věku, jejichž diety se nejčastěji přizpůsobují různým onemocněním. Avšak i zde je nutné držet se základních pravidel zdravé výživy, doplnit je aktivním pohybem, a především dbát na kvalitu stravy, protože ta je klíčem ke zdravému, vitálnímu životu.

http://www.ordinace.cz/clanek/prohlaseni-a-ochrana-osobnich-udaju/

Jaký je ten správný způsob?

Senioři by se měli vyvarovat těch redukčních diet, které zcela odmítají některé důležité potraviny, i veganství, jenž zakazuje přijímání živočišných bílkovin. Pokud je starší člověk nucen dodržovat určitá stravovací omezení, neměl by zapomínat, že strava musí být vždy pestrá a ve správném poměru musí obsahovat bílkoviny, sacharidy i tuky. Zároveň je třeba myslet na rovnováhu mezi množstvím přijaté a vydané energie. Nejlepším způsobem, jak vydat energii, je dostatek pohybu. Také bychom neměli zapomínat, že veškeré váhové změny by měly být pomalé a dlouhodobého rázu

„Povánoční diety? Na ty by senioři měli rychle zapomenout. Lidé vyššího věku jsou často omezeni dietami vzhledem k různým onemocněním. Pokud ale netrpí obezitou, která již u starších seniorů není tak častá, neměli by organismus zatěžovat dalšími omezeními, která nejsou nutná. Naopak by se měli snažit jíst pravidelně, vyváženě a neomezovat se v množství jídla či ubírat z velikosti porcí,“ říká přední česká gerontoložka docentka Iva Holmerová.

Čtěte také: 7 snadno dostupných potravin, které jsou víc než „super“

Množství denně přijímané stravy rozhodně nezmenšujte

Ve stáří všeobecně klesá využitelnost živin, což může být dáno trávicími i metabolickými důvody, proto by se lidé pokročilého věku měli vyvarovat omezování množství jídla. Pak by totiž mohla hrozit malnutrice – podvýživa. Obvyklým jevem je, že strava seniorů je nevyvážená, obsahuje nadbytek tuků i cukrů, a naopak málo kvalitních bílkovin. Vliv na příjem a zpracování potravy mohou mít také stresové podněty jako jsou traumata, stres z operací či vliv nemocí. Právě vyvážená a pestrá strava podporuje jedince proti takzvanému syndromu křehkosti, jenž se projevuje mimo jiné větší náchylností k horšímu zvládání stresových podnětů.

Čtěte také: Brusinky - přírodní prevence zánětu močových cest

Aktivní pohyb vše ideálně podpoří

sport seniořiStárnutí je nevyhnutelný komplexní proces, který ovlivňuje také pohybový aparát a svalový systém. Celkově se snižuje poměr svalové hmoty, to však není důvod k úplnému ukončení pohybu. Zcela naopak!  Pohybová aktivita by měla být každodenní součástí každého jedince, bez ohledu na věk, protože pozitivně ovlivňuje psychické, fyzické i sociální hledisko, působí proti depresím, podporuje kvalitní spánek. Nehledě na to, že cvičení a posilování svalstva zvyšuje rovnováhu a stabilitu a díky tomu snižuje riziko pádů. Základním pravidlem je samozřejmě střízlivě zhodnotit svůj zdravotní stav a na tomto základě volit náročnost fyzické zátěže. Pokud senior se sportem začíná až v této pokročilé fázi života, je dobré poradit se se svým či sportovním lékařem o nejvhodnější formě a náročnosti. V případě, že je člověk zdráv a bez omezení, je lepší soustředit se na posilování větších svalových skupin než jednotlivých partií.  

Čtěte také: Baňkování pomáhá uvolnit ztuhlé svaly

sport senioři„Třeba jen malou procházku by měl mít každý na svém denním rozvrhu. Pro lidi staršího věku je to obzvlášť důležité, i málo pohybu totiž pomáhá udržovat svaly aktivní a podporuje tak jejich soběstačnost.  Jedním ze základních pravidel je zachovávat si rezervy a necvičit do bolesti nebo dokonce přes práh bolesti,“ dodává docentka Holmerová.

Jak na to?

Důležitý je příjem bílkovin, který by denně neměl klesnout pod 0,8 g/kg tělesné hmotnosti, ale u starších lidí se doporučuje více: optimálně 1,2 g/kg tělesné hmotnosti. Dále by strava měla být pestrá a svým složením vyvážená. Jíst by lidé měli pomalu, pravidelně a ideálně větší množství menších porcí. Pokud člověk není schopen přijmout veškeré denní potřebné množství živin přirozenou cestou, pohodlné řešení nabízí nutriční drinky, které obsahují ideální množství živin ve vyváženém a doporučeném poměru, včetně energie. Na jídle si je třeba pochutnat a nebrat jej jako nevyhnutelnou součást každého dne, kterou ale samozřejmě je.       

„Se stoupajícím věkem klesá pocit hladu i žízně. A ač senioři říkají, že jim toho například k obědu stačí málo, že toho již tolik nesnědí, je třeba pamatovat, že tělo potřebuje denně dostat určité množství živin. Strava má velký vliv na fyzickou i psychickou kondici a jde ruku v ruce s vitalitou. I ve zralém věku, a řekla bych že zejména ve zralém věku, jsou pro kvalitu života důležitá dobrá kondice a dobré zdraví. doplňuje paní docentka Iva Holmerová.

Čtěte také: Opomíjené luštěniny

Strava by měla být:

  • Pestrá                                                                                                                
  • Vyvážená (vyvážený poměr bílkoviny/sacharidy/tuky)                                  
  • Bohatá na kvalitní bílkoviny                                                                                      
  • Podávaná v menších porcích vícekrát denně                                                     

Vše je třeba doplnit aktivním pohybem. Ten má pozitivní vliv na:

  • sport seniořiPsychickou, fyzickou i sociální kondici
  • prodloužení soběstačnosti
  • kvalitní spánek
  • působí pozitivně proti depresím
  • působí preventivně proti syndromu křehkosti

Zdroj: www.vyzivasenioru.cz

Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Inzerce
Nové články emailem
Anketa
Co děláte, když vás začnou bolet záda?
Zatím hlasovalo 323 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Mgr. David Hrdý (Zdravotní židle) 10. listopadu 2019, 17:10:36

    Porafat se s kamarádkou přece nemá smysl :) Ale je dobře, že o zdravém sezení uvažuje čím… Diskutovat

  • Lenca (operace krční páteře) 10. listopadu 2019, 18:27:13

    Ahoj jo dám vědět .Přijedeme až večer máme to daleko jsem z Moravy až. Diskutovat

  • Katarínka (Citalec a Neurol-zkušenosti s užíváním) 10. listopadu 2019, 18:26:37

    Ahojte tak ako sa máte v tieto upršané dni? Ja celkom ok ako kedy a ako kde :-) Eli hlavu hore… Diskutovat

Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.