Inzerce

Snídaňové dilema: máslo nebo margarín

20. března 2011, Věra Boháčová   |   přečteno: 12817x

Co je vlastně pro tělo zdravější – namazat si hned ráno rohlík máslem nebo margarínem. To chtěl vědět náš čtenář Květoslav Podsedník. Vzhledem ke složení, které pomůže snížit riziko srdečně-cevních onemocnění, dává nutriční terapeutka Věra Boháčová hlas margarínu.

Právě ohledně tuků koluje mezi lidmi mnoho mýtů a polopravd. V hlavní roli jsou většinou dva „protivníci“, tedy máslo amargarín. Na různé strany barikády se dostaly už v historii, kdy byl právěmargarín brán jako náhražka, tedy něco horšího, méně kvalitního. Jak to je ale s modernímimargaríny? O tom se v posledních letech dost diskutovalo. Nejprve odborníci soudili, že jsou zdravější, pak zase, že vysokým obsahem transmastných tuků mohou být dokonce horší než máslo. Tenhle názor vlastně donutil výrobcemargarínů, aby používali jiný výrobní postup a snížili obsah transmastných tuků na minimum. Zatímco v roce 2004 obsahovaly (dle odborných analýz) některé margaríny až 27,5 % transmastných tuků, v roce 2007 měly margaríny nejvíce 7,2 % transmastných tuků. V dnešní době již v obchodech jen těžko najdeme margarín, který by obsahoval více transmastných tuků než máslo. To ostatně potvrzuje i prohlášení profesora Willeta z května 2010, v němž uvádí: „Plně souhlasím s tím, že margaríny s nízkým obsahem transmastných tuků jsou lepší než máslo, a že jejich zvýšená konzumace významným způsobem přispěla ke snížení srdečně-cévních onemocnění v některých východoevropských zemích. Příjem nasycených tuků by měl být co nejnižší.“

Přetrvávajícím problémem jsou tuky používané pro průmyslovou výrobu potravin, které jsou vyráběny ztužováním a jsou tedy bohaté na transmastných tuků. Následně jsou na transmastných tuků bohaté i konečné výrobky (některé druhy trvanlivého pečiva, sušenky, polevy, apod.). Abychom dodrželi doporučení odborníků, měli bychom na volné použití (úprava pokrmů, mazání na pečivo…) používat tuky, které jsou zdrojem nenasycených tuků, tedy rostlinné oleje a výrobky z nich vyrobené, např. margaríny, dále tuky ryb, ořechy a semínka. Tyto tuky můžeme, díky složení, označit jako dobré tuky. Navíc některé z nich jsou esenciální, tedy takové, které náš organizmus nezbytně potřebuje, ale musíme je pravidelně dodávat stravou, protože si je organizmus neumí sám vytvořit.

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Měl by stát a zdravotní pojišťovny podle vás více přispívat na léčbu celiakie?
Zatím hlasovalo 50 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Rose (Jak dodat kostem dostatek vápníku) 20. května 2017, 17:17:34

    No, já jsem vsadila na doplneni vapniku sumivkama maxi kalz...chutne a ucinne tabletky :) Diskutovat

  • JiB (Klasická léčba (chirurgická operace, ozařování, chemoterapie)) 21. května 2017, 23:42:31

    Lindo, jste obdivuhodná a velmi laskavá ..... přestože prožíváte bolest a smutek,… Diskutovat

  • michaela (ProctoClinic a zkušenosti s ní) 19. května 2017, 07:59:06

    Dobrý den, Ilono. Jak dlouho jste po ligaci? Já třetí den a mám stejný problém - bolesti… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.