Inzerce https://www.lekarna.cz/zdravotni-potreby-a-pomucky/?utm_source=ordinace&utm_medium=leaderboard&utm_campaign=zdravotni-potreby-a-pomucky

Dyskalkulie aneb když dítěti nejde počítání

( Redakce Ordinace.cz | přečteno: 5231x )

Dyskalkulie, porucha matematických schopností, patří mezi poruchy učení zásadním způsobem ovlivňující zvládání základních početních úkonů – sčítání, odčítání, násobení i dělení. To má pochopitelně negativní vliv na chápání a výuku nejen matematiky, ale později třeba i fyziky a chemie, ale i v běžném životě třeba v nedostatečné orientaci v hodnotě bankovek či času.

shutterstock.com

Dyskalkulie je specifická porucha počítání. Zahrnuje specifické postižení dovednosti počítat, kterou nelze vysvětlit mentální retardací ani nevhodným způsobem vyučování. Porucha se týká ovládání základních početních úkonů (sčítání, odčítání, násobení, dělení) spíše než abstraktnějších dovedností v oblasti algebry, geometrie apod. V zásadě existují dva hlavní okruhy problémů - buď neschopnost zapamatovat si vzorce a obecné postupy řešení, nebo neschopnost uplatnit hlavní postupy při řešení příkladů. Dyskalkulie je tedy chápána jako porucha učení, která nesouvisí s nižší inteligencí.

Příčiny dyskalkulie

Všechny specifické poruchy učení jsou důsledkem určité dysfunkce v centrální nervové soustavě, kterou způsobí geny či samotný porod. Tato poškození v případě dyskalkulie následně naruší oblasti mozku, které ovládají matematické funkce. Podstatné ale je, že všeobecné rozumové předpoklady takto postižených dětí jsou průměrné, někdy dokonce nadprůměrné. V této souvislosti jsou jedinci se specifickými poruchami učení považováni za žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Důležité však je odlišit matematické potíže spojené s dyskalkulií od těch, které odpovídají nižší inteligenci. Dyskalkulie tedy nemůže být diagnostikována u osob s hodnotou IQ nižší než 90 či 85.

Jak se dyskalkulie projevuje?

Pro dyskalkulii je typické, že dítě nerozeznává matematické symboly, ať se jedná o číslice nebo znaménka (plus, mínus, krát, děleno). Dítě má pak i problémy s určením poměru/množství - nerozlišuje geometrické tvary, má problém je seřadit podle velikosti/vzdálenosti, není schopno uspořádat číselnou osu a nechápe vzájemné vztahy mezi hodnotami (fakt, že 2 x 2 = 4 si musí zapamatovat, není schopno jej logicky odvodit jako 2 + 2 = 4), číslice obecně špatně interpretuje, někdy zaměňuje číslice, náročnější příklady řeší dítě déle a často přesto špatně - raději naněkolikrát tipuje. Písemný projev je také často neúhledný a číslice nestejně velká. Při psaní čísel pod sebe žák neumisťuje správně jednotky pod jednotky, desítky pod desítky apod.

V geometrii se jedná zejména o poruchu prostorové představivosti a dítě tak často selhává při obkreslování a rýsování figur, při psaní a kreslení i v případě rozmístění figur a geometrických útvarů a těles v prostoru. 

Nesnadná je také orientace v čase a to především určování hodin, dnů, měsíců a ročních období. Pro děti také není snadné určovat zeměpisnou šířku a délku oblastí na mapě.

Ze specifických poruch učení dítě v průběhu let většinou nevyroste. Dokonce se uvádí, že v dospělosti přetrvává nejméně jeden ze symptomů. Obtíže se ovšem mohou minimalizovat a zlepšovat v rámci tréninku obtížných úkolů a prací s dítětem. Jedním z faktorů je také samotný rozsah poruchy. Jedinec tedy může mít problém jen v některé oblasti či jen s některými úkoly. Poté už vše záleží jen na stylu vedení a přístupu k dítěti. Proto je vhodné využít rad odborníků. Pedagogicko psychologické vyšetření ukáže, v jakých konkrétních oblastech má dítě problém, stanoví diagnózu a poskytne (nejen škole) podněty k jejich nápravě.

Diagnostika dyskalkulie

Pro diagnostikování dyskalkulie mají v pedagogicko-psychologických poradnách speciální testy, které zahrnují všechny oblasti matematických schopností. Na tyto testy se rodič může objednat sám, na základě vlastního podezření či na doporučení učitele. Výsledné vyrozumění je pak vhodné poskytnout škole a vyučujícímu, který na základě výsledků dítěti stanoví plán, který bude k těmto individuálním zvláštnostem přihlížet. 

Jak řešit dyskalkulii?

1. Předně je nutné odborné vyšetření, potvrzení diagnózy.
2. Je nutná trpělivost a vstřícnost rodičů a učitelů, motivace dítěte.
3. Lze využít speciální pomůcky, osvědčují se zejména počítačové programy
4. Matematická cvičení by měla být zaměřena vždy na konkrétní jev a zároveň je pro děti vhodnější mít na očích stále přesné zadání příkladů - dítě ví, na co se zaměřit, navíc není zbytečně zatěžováno soustředěním na další jevy a souvislosti - a to jak při domácím procvičování, tak při školních testech.
5. Dítě by mělo mít k dispozici odpovídající pomůcky - třeba i krejčovský metr, aby si představilo číselnou osu, případně tabulku s číslicemi a znaménky s jejich verbálním přepisem, mělo by mít rovněž k dispozici vzorce opět s verbalizovaným popisem, v neposlední řadě i kalkulačku, optimálně i vlastní pomůcky a "taháky".

Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Inzerce https://www.ordinace.cz/clanek/odborne-poradny-na-ordinace-cz/

Chcete mít přehled
o novinkách na ordinaci.cz

Objednejte si zdarma náš pravidelný zpravodaj.

Inzerce https://www.lekarna.cz/zdravotni-pojistovny/?utm_source=ordinace&utm_medium=square&utm_campaign=zdravotni-pojistovny

Anketní otázka

Máte rádi zázvor?

76%
24%
Zatím hlasovalo 205 lidí

Mohlo by vás zajímat

Vysoký krevní tlak ohrožuje také děti

Vysoký krevní tlak není jen záležitostí dospělých. Hypertenzi může mít i dítě. V dětském věku znamená zvýšený krevní tlak (hypertenze) krevní tlak, který přesahuje normální hodnotu krevního tlaku zdravých dětí stejného pohlaví, věku a výšky při alespoň při 3 opakovaných měřeních ve 3 různých dnech.

Když bolí ouško

Bolest ucha se v dětském věku objevuje relativně často. Nejčastěji je vyvolána zduřením sliznice zevního zvukovodu nebo středoušní dutiny při zánětu.

Jak správně léčit nachlazení u dětí

Podobnou situaci už zažil asi každý rodič. Dítě se vrátí ze školy či školky, je trochu malátné a stěžuje si na únavu nebo bolest hlavy. Potom si zaleze do postýlky a častokrát jej přemůže spánek. Když pak rodiče sáhnou dítěti na čelo, je jim vše jasnější. Zvýšená teplota nebo dokonce horečka bývá projevem virového onemocnění - nachlazení či chřipky.

Onemocnění ledvin u dětí nemusí provázet žádné typické příznaky

Nechutenství, bolesti hlavy, zpoždění v růstu nebo třeba zhoršení prospěchu, i tak mohou vypadat příznaky onemocnění ledvin u dětí. Na problémy s ledvinami tak nemusí upozornit typické potíže jako časté močení, slabý nebo přerušovaný proud moči, změna barvy moči či pomočování u starších dětí. I proto by rodiče měli mít alespoň základní povědomí o tom, že onemocnění ledvin se mohou vyskytnout i u jejich dítěte.

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce