Inzerce https://www.lekarna.cz/akce-3-za-cenu-2/?utm_source=ordinace&utm_medium=leaderboard&utm_campaign=akce-3-za-cenu-2

Lékařské fórum: Pacient musí mít pocit, že ho chceme

( Redakce Ordinace.cz | přečteno: 16485x )

Vzájemná důvěra mezi lékařem a pacientem nevzniká automaticky. Pacient od lékaře očekává pochopení, lékař od pacienta pravdivá slova. Podle názoru lékařů je pacient ochoten vysvětlit své nejniternější potíže až v okamžiku, kdy je uvolněný a cítí od lékaře podporu. Na vztah pacientů a lékařů se zeptala Ordinace.cz lékařů různých specializací po celé zemi.

shutterstock.com

Třinácti lékařek a lékařů jsme se zeptali, co považují ve vztahu lékař-pacient za nejdůležitější. Dobrou zprávou je zjištění, které potvrzuje výsledky průzkumu mezi pacienty: Vztahy lékař – pacient jsou většinou dobré. I lidé v bílých pláštích považují za nejdůležitější vzájemnou důvěru, po které volali pacienti. Vědí o tom, jak potřebují jejich pochopení ve chvíli, kdy jim něco je. "Pacientka musí mít pocit, že jste v ordinaci jenom pro ni," říká brněnský gynekolog a porodník doc. MUDr. Vít Unzeitig, CSc. "Pocit vzájemné důvěry vychází z vytvoření atmosféry, kdy je zřejmé, že pacientovi mohu a hlavně chci pomoci. Je to jakési fluidum, které je těžko popsatelné a přichází až s praxí. U někoho až s delší praxí, u někoho, bohužel, nikdy. Teprve potom nemocný vycítí podporu a vysvětlí své nejniternější potíže," reagoval na otázku specialista na civilizační nemoci MUDr. Jiří Holečko z Luže. "Vždy se snažím si představit, jak bych chtěla, aby lékař zacházel s mojí maminkou, a podle toho se snažím k pacientům chovat," říká primářka pražské oční kliniky DuoVize MUDr. Lucie Valešová.

Otevřenost a přátelský přístup jsou devizy zubní lékařky MUDr. Jany Piptová z Mariánských Lázní i krnovského endokrinologa MUDr. Lukáše Burdy: "Snažím se všechno v klidu probrat a vysvětlit, proč to či ono děláme a najít společnou notu. Každý jsem jiný a každý také potřebuje jiný přístup. Snažím se být otevřený a přátelský. Snad to pomáhá, ale to musí posoudit moji pacienti."

Mluvte s námi!

V nedávném průzkumu Ordinace.cz Češi v ordinacích si někteří pacienti stěžovali na to, že s nimi lékař nemluví, nezajímá ho jejich názor. "Vzájemná komunikace vnáší světlo i do případů zdánlivě bláznivých a neřešitelných. Je to náročné na čas, ale potřebuji pochopit pacientovy pohnutky. Každý dobrý lékař musí být výborným pozorovatelem - pokud touto schopností nedisponuje, hodí se spíše do laboratoře či výzkumu," oponuje MUDr. Jitka Marková, alergoložka a klinická imunoložka z Českých Budějovic.

Aby byla vzájemná komunikace opravdu přínosná, je potřeba, abychom se naučili s lékaři mluvit upřímně a nezatajovali, co se nám nehodí. Diabetoložka MUDr. Eva Pěkná z Havlíčkova Brodu k tomu doslova říká: "Pro mě osobně je od pacienta nejdůležitější pravdivost jeho slov. Pokud pacient řekne "tohle dělat nebudu", jen se obvykle zeptám na důvod. Protože tím může být strach, nedostatek informací. Pacient má právo navržené postupy léčby odmítnout. Nese za toto odmítnutí samozřejmě zodpovědnost, pokud si toho je vědom a přijímá ji, nemám problém s tím, že volí jinak, než doporučím. Trochu hůř snáším, pokud mi dospělý člověk lže, i když samozřejmě také přemýšlím, proč to dělá."

Doktore, stydím se

Přes průzkum Češi v ordinacích pacienti také vzkázali svým lékařům, že se občas stydí a potřebují citlivější přístup. Co na to lékaři? Jak si se studem poradí? Na úsměv a humor sází dermatolog z Prahy, MUDr. Spyridon Gkalpakiotis, i již zmíněná MUDr. Jitka Marková. "Stud pacientek překonávám mluvením. Povídám si s nimi o všem možném – od počasí přes problémy s dopravou až po jejich zdravotní problémy – minulé i současné," říká gynekolog doc. Vít Unzeitig.

Kompletní odpovědi lékařů na otázky redakce najdete zde.

V prosinci provedla Ordinace.cz unikátní průzkum mezi svými čtenáři. Ptali jsme se, s čím chodí do lékařských ordinací nejčastěji, jak jsou se svými lékaři spokojeni či zda a proč jim vadí či nevadí dlouhé vysedávání v čekárnách. Přesné znění otázek naleznete zde. Výsledky jsou shrnuty v tomto textu.

Děkujeme pacientům i lékařům za odpovědi a spolupráci na projektu Češi v ordinacích.

Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Diskuse k článku
pacien
4x

MUDr.Božena Dlouhá,co posílá pacienty s vysokým tlakem na psychiatrii,MUDr.Milada Pokorná,co dokáže snížit krevní tlak na louzelných 170/100 a další.Ne naše zdravotnictví není 4.nejhorší v Evropě(Transparency International),ale v galaxii.Proboha lékaři jděte na Měsíc nebo raději na Marz,ať jste dál,rádi vám zaplatíme letenky.My občané se umíme léčit lépe,víte chcem zůsta na živu.Jak je možné,že MUDr není chcopna snížit krevní tlak,když laik je schopen snížit Argininem na 120/80.Ty hnoje,co nám dáváte neléčí,pouze snižují tep(Arginin regeneruje endotely,oxid jako neuropřenašeč snižuje krevní tlak).Více na ulož,stahuj,rapidshare a vipfile pod NWO,lékaři a syndrom bílého pláště.


Celkový počet příspěvků v diskusi: 1. Vstoupit do diskuse.

Přidat nový komentář

Inzerce https://www.ordinace.cz/clanek/odborne-poradny-na-ordinace-cz/

Chcete mít přehled
o novinkách na ordinaci.cz

Objednejte si zdarma náš pravidelný zpravodaj.

Inzerce https://www.lekarna.cz/vzdalena-odborna-pece/?utm_source=ordinace&utm_medium=square&utm_campaign=vzdalena-odborna-pece

Anketní otázka

Máte rádi zázvor?

84%
16%
Zatím hlasovalo 31 lidí

Mohlo by vás zajímat

Lékařské fórum: kompletní odpovědi lékařů

Na vztah pacientů a lékařů se zeptala Ordinace.cz lékařů různých specializací po celé zemi. Nepřekvapí, že za nejdůležitější ve vztahu se svými pacienty považuje většina z nich důvěru. Ale ne výlučně. Někdo dává vedle ní na 1. místo i spolupráci, respekt, trpělivost… V odpovědích mnoha z nich najdete i důraz na to, aby se pacient cítil chtěný a důležitý.

Lékařské fórum: Pacient musí mít pocit, že ho chceme

Vzájemná důvěra mezi lékařem a pacientem nevzniká automaticky. Pacient od lékaře očekává pochopení, lékař od pacienta pravdivá slova. Podle názoru lékařů je pacient ochoten vysvětlit své nejniternější potíže až v okamžiku, kdy je uvolněný a cítí od lékaře podporu. Na vztah pacientů a lékařů se zeptala Ordinace.cz lékařů různých specializací po celé zemi.

Lékařské fórum vyvrací mýty o cukrovce

Inzulín je droga, nahradí ho borůvky, ale i to, že cukrovka je nakažlivá – to jsou mýty, se kterými se můžete často potkat. Bojují s nimi dokonce i diabetologové ve svých ordinacích. Lékařské fórum potvrdilo, že mýtů je spousta, stejně jako těch, kteří jim věří.

Lékařské fórum na téma chřipka: Úplné znění

V Lékařském fóru na téma chřipka odpovídali MUDr. Jiří Šoukal, lékařský ředitel Moje ambulance a.s., doc. RNDr. Lubomír Opletal, CSc., Farmaceutická fakulta UK v Hradci Králové a MUDr. Jaromil Gillár, Kardiologie a interna, Liberec, internista MUDr. Lukáš Burda a Doc. MUDr.Jan Plzák, PhD., ORL,1.LF UK,FN v Praze-Motole. Uctivě jim děkujeme za spolupráci.

Nejčtenější články

Nejnovější témata

Nejnovější diskuze

19. června 2008, 10:54:48

Dobrý den .Ano opět bych přestával kouřit bez šidítek ,.Vážím si sám sebe a nebudu se…

28. června 2008, 09:42:17

Hele ty nulo ty ještě žiješ? Dofám ,že nekouříš.kam jedeš na dovolenou ? Nebolí tě oči…

28. června 2008, 09:57:08

Tak vážení poděkujte Karlovy slíbil jsem mu pro zdar Vašeho odvykání ale spíše pro něho…

Naši partneři

Inzerce