Zdraví je to nejcennější, co máme. Když nás zradí, čekáme, že nám lékaři pomohou. Přesto je podle statistik až 10 % hospitalizovaných pacientů poškozeno. I na nás záleží, jestli se v nemocnici staneme obětí záměny nebo si z ní domů odneseme infekci či úraz.




Pacientským právům je v poslední době věnována stále větší pozornost. Nemocnice i ambulance už ví, že nestačí být špičkovým zdravotnickým pracovištěm, ale je potřeba dát pacientům záruku bezpečné péče: aby si vás zdravotníci s nikým nespletli, nedali vám špatné léky, nepřenesli na vás infekci… Vaše bezpečnost však není jen v jejich rukou, ale hlavně ve vašich. Nová příručka Ministerstva zdravotnictví Rádce pacienta vám pomůže zorientovat se v tom, na co máte právo a jaké jsou vaše povinnosti.
Rádce pacienta se představuje
"Rádce pacienta obsahuje řadu užitečných informací a rad v oblasti komunikace se zdravotnickými pracovníky, dále doporučení, jak si zvolit lékaře či nemocnici, seznamuje s jejich právy dospělé i dětské pacienty a obsahuje rovněž všechny důležité kontakty," výstižně popisuje obsah publikace ministryně zdravotnictví Dana Jurásková.
Rádce pacienta je určen všem, kteří se chtějí lépe orientovat v systému poskytování zdravotních služeb a také pacientům, kteří nepracují s internetem, starším občanům, chronicky nemocným či rodinám s dětmi. Distribuce Rádce pacienta bude totiž probíhat průběžně v krajských nemocnicích a prostřednictvím praktických lékařů pro dospělé. Je samozřejmě ke stažení na stránkách Ministerstva zdravotnictví.
Na publikaci spolupracovaly i pacientské organizace z Koalice pro zdraví, které počin ministerstva velmi ocenily. "Jsem velice ráda za tuto iniciativu ministerstva. Pacienti potřebují znát svá práva, orientovat se a mít dostatek informací. Informovaný pacient lépe dodržuje léčbu a ví, co a proč dělá," říká Jana Petrenko, výkonná ředitelka Koalice pro zdraví.
Ochutnávka z Rádce: Mlčet se nevyplácí
Rádce pacienta se na svých prvních stránkách věnuje tomu, že prvním krokem pro naše bezpečí v systému zdravotnické péče je: NEMLČET! Jak konkrétně?
- Pokud jdete k lékaři, poznamenejte si vše, co mu chcete sdělit, abyste na něco nezapomněli.
- Znejte sebe, svou i rodinnou anamnézu a podávejte o nich co nejvíc informací.
- Řekněte i informace, za které se stydíte. Lékař nebude vaše prohřešky soudit, ale potřebuje znát pravý stav věcí.
- Neustále upozorňujte na svou totožnost, pokud necítíte 100% jistotu, že zdravotníci vědí, kdo jste.
- Hlaste jakoukoliv nepohodu, změny svého zdravotního stavu!
- Nebojte se si říci o pomoc nebo radu!
- Ptejte se! Máte právo na srozumitelné informace.
S použitím publikace Rádce pacienta vydané Ministerstvem zdravotnictví ČR.
Čtěte příště: Co a koho máte právo si vybrat, Hygiena v nemocnici, Propouštění z nemocnice i další zajímavá a důležitá témata
autor: Irena Waldhauserová , Ordinace.cz