Jak na zklidnění žaludku po zvracení?
Převoz sanitkou, který je hrazený z veřejného zdravotního pojištění, indikuje lékař. Ten musí vždy posoudit, zda aktuální zdravotní stav pacienta vyžaduje přepravu sanitkou, nebo je schopen přepravy běžným způsobem. Nárok na převoz sanitkou nevzniká z důvodů sociálních (například kvůli špatnému dopravnímu spojení apod.). Transport se zdravotnickým dohledem zajišťuje ošetřující lékař obvykle kvůli snížené pohyblivosti pacienta, malátnosti, infekčnosti daného onemocnění, při pooperačních stavech nebo psychiatrických onemocněních.
Příkaz ke zdravotnímu transportu
Pokud pacient splňuje kritéria stanovená zdravotní pojišťovnou, lékař vystaví na převoz poukaz a náklady jsou následně hrazeny ze zdravotního pojištění. Příkaz ke zdravotnímu transportu vyplňuje odesílající ošetřující lékař, který poskytnutí zdravotní péče požaduje. Příkaz ke zdravotnímu transportu zpět vyplňuje lékař, který zdravotní péči poskytl.
Pokud pacientovi ošetřující lékař dopravní službu sám nenabídne, může o ni klient lékaře požádat. Ten zhodnotí, jestli diagnóza a stav pacienta vyžaduje převoz sanitkou a odpovídá kritériím zdravotních pojišťoven pro úhradu přepravy z veřejného zdravotního pojištění.
Transport vozidly smluvní zdravotnické dopravní služby je hrazen zdravotní pojišťovnou pouze ve výši odpovídající vzdálenosti nejbližšího smluvního poskytovatele, který je schopen požadované hrazené zdravotní služby pacientovi poskytnout. Pokud pacient požaduje transport do vzdálenějšího smluvního zdravotnického zařízení, hradí sám dopravci vzniklý rozdíl. V případě takového požadavku musí pacient podepsat informovaný souhlas na zadní straně příkazu, stejný postup platí i pro cestu zpět.
Plánované kontrolní vyšetření
V případě plánovaného kontrolního vyšetření vypisuje příkaz ke zdravotnímu transportu ošetřující lékař toho smluvního zdravotnického zařízení, které o kontrole rozhodlo.
Pozor – může však nastat situace, kdy ošetřující lékař příkaz nevystaví. Např. pacient je pozván na kontrolu lékařem poskytujícím specializovanou ambulantní zdravotní péči (ambulantním specialistou) za delší časové období, kdy nelze vyloučit změnu zdravotního stavu pacienta a tím i indikace k dopravě. V takovém případě by se pacient měl obrátit na svého praktického lékaře, který posoudí jeho aktuální zdravotní stav, a je-li přeprava sanitkou ze zdravotních důvodů indikovaná, vystaví mu příkaz ke zdravotnímu transportu.
Zdravotní transport na cestě zpět
Příkaz pro cestu zpět ze zdravotnického zařízení vyplňuje lékař, který zdravotní péči poskytl. Opět je lékař povinen zhodnotit pacientův zdravotní stav, tzn. zda to pacientův zdravotní stav vyžaduje – zdravotní transport nemusí být nutný např. po ošetření nebo pobytu v nemocnici.
Může pacienta doprovázet jiná osoba?
Je-li ošetřujícím lékařem indikován doprovod pojištěnce, hradí zdravotní pojišťovna i přepravu doprovázející osoby, a to ve stejném rozsahu jako přepravu pojištěnce. Potřeba transportu doprovázející osoby také musí být konkrétně odůvodněna. Doprovodem se rozumí osoba, která není členem posádky vozidla a jejíž přítomnost je s ohledem na zdravotní stav pacienta nezbytně nutná pro následné ošetření či vyšetření u poskytovatele zdravotních služeb.
Mimořádné případy a výjimky v úhradách
V mimořádných případech nebo v případech, kdy je to ekonomicky výhodnější, se na základě indikace ošetřujícího lékaře a schválení zdravotní pojišťovnou hradí i nezbytná letecká doprava.
Pokud by hrozilo nebezpečí z prodlení, hradí zdravotní pojišťovna náklady i jinému poskytovateli zdravotních služeb. O takové přepravě rozhoduje ošetřující lékař.
Jde-li o osobu pohybující se převážně na vozíku pro tělesně postižené a přeprava je indikována ze zdravotních důvodů dopravní zdravotní službou, hradí zdravotní pojišťovna přepravu i jinému dopravci (podmínkou je, že přepravu zajišťuje dopravním prostředkem speciálně upraveným pro převoz osob na vozíku pro tělesně postižené). Dopravce provozuje silniční dopravu pro cizí potřeby jen na základě koncese. Také v tomto případě o přepravě rozhoduje ošetřující lékař.
V jakých případech si klient hradí převoz sanitkou sám?
Pokud diagnóza neposkytuje právo na přepravu zdravotnickou dopravní službou hrazenou zdravotní pojišťovnou, dopravu si může klient nebo jeho rodina objednat za vlastní úhradu.
Nárok na převoz sanitou hrazenou z veřejného zdravotního pojištění nevzniká:
- pokud daná diagnóza není indikována na převoz sanitním vozidlem,
- pokud si klient svévolně vybere vzdálenější zdravotnické zařízení, než je spádově nejbližší,
- pokud klient žádá převoz svého příbuzného ze zdravotnického zařízení, kde je trvale hospitalizován, na pobyt domů (svátky apod.) nebo žádá uskutečnit přepravu klienta do jiného bydliště, domova seniorů, hospice atd. Tento převoz je klasifikován jako nadstandardní péče a je plně hrazen samoplátecky. To platí i pro převozy mezi typy zařízení, které poskytují stejnou péči. Například z léčebny dlouhodobě nemocných do jiné.
Jak si objednat převoz Zdravotnickou dopravní službou?
- Ošetřující lékař vystaví pacientovi poukaz (Příkaz ke zdravotnímu transportu).
- Objednání sanitky je potřeba učinit ihned po vystavení poukazu. Spojení na provozovatele sanitek v rámci vašeho regionu byste měli získat od lékaře, který napíše žádanku.
- Telefonicky kontaktujte dispečink. Dispečer s Vámi vyřeší potřebné informace a naplánuje cestu.
- Nejpozději v den přepravy předá pacient posádce sanitky poukaz od svého ošetřujícího lékaře.
Nárok na náhradu cestovních nákladů
Pokud se pacient rozhodne místo transportu sanitkou pro dopravu soukromým vozidlem a ošetřující lékař takovou dopravu předem schválí, vzniká nárok na náhradu cestovních nákladů. Podmínkou je, že vozidlo řídí jiná osoba než pacient. Tato podmínka koresponduje s tím, že jde o pacienta, jemuž aktuální zdravotní stav neumožňuje dopravu běžným způsobem bez použití dopravní zdravotní služby a samozřejmě ani neumožňuje řídit soukromé vozidlo.
Ať už potřebujete pomoci s výběrem vhodného léku, doplňku stravy či vitamínu, obraťte se na lékárníky v online poradně na Lékárna.cz. Ve všední dny, v časech 18-22 hodin, zastihnete lékárníky i na online chatu. V ostatních časech můžete kontaktovat lékárníky na emailu - odpověď v tomto případě čekejte během následujících 24 hodin (v pracovní dny).
Zdroj: vzp.cz