Inzerce

11 rad, jak předcházet bolestem zad

22. srpna 2017, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 1544x

Pro komfort zad a život bez bolesti se dá preventivně udělat mnohé. Vedle zdravé životosprávy, samozřejmě bez kouření, a udržování optimální hmotnosti je velmi důležité vhodné cvičení. Dobré postavení, vyváženost, posilování svalů okolo páteře, flexibilita – to vše napomáhá posilování středu těla a podpoře páteře, udržuje kosti a celé tělo pevné a silné a jako takové přispívá k urychlení procesu hojení v případě úrazu.

foto: shutterstock.com

11 rad, jak předcházet bolestem zad

  1. Pravidelným, přiměřeným a pestrým pohybem se udržujte v dobré fyzické kondici. Vyberte si správný sport. Záleží na tom, co vás baví, ale také na tom, v jakém stavu se nacházíte, když s ním začínáte. Vhodnými sporty jsou plavání, kalanetika, jóga, rekreační běh na lyžích, ale i obyčejná chůze.
  2. Udržujte si optimální hmotnost, konzumujte vyváženou stravu.
  3. Pořiďte si vhodnou, nejlépe balanční židli, která je opatřena výkyvným sedákem na pružině. Ten zajistí pánevní pohyblivost, což zpevňuje zádové i břišní svaly. Páteř je tak stále udržována ve správné poloze, čímž se zabrání nevratným změnám a bolestem zad. Při sezení na jakékoli židli byste vždy měli mít kolena o něco níž než zadek, nohy přitom spočívají celými chodidly na zemi. Nikdy nezůstávejte v jedné nehybné pozici (například sezení) déle než 30 minut. Při práci nezapomínejte na vhodné protažení. Vyvarujte se déletrvající práci v předklonu.
  4. Dbejte na podporu zad při poloze vleže. Na lůžku je zapotřebí podepírat páteř a její přirozená zakřivení (například polštářem). Bolestem zad předejdete výběrem správné postele, nejlépe s lamelovým roštem, zdravotní matrací a středně velkým polštářem. Z lůžka se také musí umět vstávat. Jak na to? Po probuzení se pořádně protáhněte. Poté se natočte na bok, spusťte nohy dolů z postele, opřete se o ruku a zvedněte do sedu. Nikdy se nezvedejte do sedu z polohy na zádech.
  5. Dejte pozor na správnou polohu v autě. Od věci není pořídit si speciální sedák nebo masážní opěrku do auta. Během dlouhých jízd dělejte časté přestávky spojené s protažením a uvolněním krční páteře. Nezapomínejte na protahování nohou.
  6. Věnujte odpovídající pozornost psychické relaxaci, přijatelným způsobem řešte stresující situace.
  7. Snažte se o rovnováhu mezi námahou a odpočinkem. Pamatujte na pravidelnou dovolenou. Naučte se relaxovat i v práci či při delší jízdě autem, v pravidelných intervalech si udělejte přestávku a protáhněte se nebo se projděte.
  8. Posilujte střed těla (core) a posilujte flexibilitu zádových svalů, nejlépe pod vedením zkušeného trenéra (fyzioterapeuta). Osvědčenou metodou je například SM systém.
  9. Pozor na rotaci zad při zvedání těžkých břemen. K těžkému břemenu se vždy postavte tak, abyste po celou dobu zvedání mířili jedním směrem. Během prací, jež se vykonávají nejčastěji vkleče (zahradničení), nezapomínejte na kompenzaci – dělejte si časté přestávky spojené s protažením celého těla.
  10. Kvalitním oblečením se vyvarujete prostydnutí, i lehké ofouknutí může být příčinou nepříjemné bolesti zad.
  11. Používejte kvalitní, ortopedicky správnou obuv, která napomáhá udržovat správné držení těla.

Pokud vás bolest zad i přesto přepadla, zastavte se, odpočiňte si a konzultujte svůj problém s lékařem nebo fyzioterapeutem. Ignorování bolestí zad může vést k mnohem větším komplikacím. I pracovní stůl se dá používat různě, z různých poloh – chvíli u něj můžete stát, chvíli sedět na desce stolu, chvilku klečet, hlavně nesedět jen v jedné nehybné pozici.

Čtěte také: Dornova metoda odstraní bolest

Zdroj: Kniha Bolesti zad: mýty a realita

komerční sdělení polstar_k_matraci_zdarma.png
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Kde hledáte informace o novinkách v léčbě cukrovky?
Zatím hlasovalo 14 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Sabina (zánět šlach na ruce) 17. listopadu 2017, 16:04:39

    Také trpím na občasné bolesti šlach,tak si beru přírodní tabletky Forcapil. Diskutovat

  • Otakar (antidepresivum Prozac) 13. listopadu 2017, 13:05:03

    Podléháme těm nejhorším , takřka středověkým bludům a typicky české neznalosti,… Diskutovat

  • Alenka (Rivotril) 12. listopadu 2017, 17:27:23

    Michaeli, děkuji za radu, bohužel trittico jsem již zkoušela, brala jsem ho necelý měsíc 75… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.