Inzerce

FYZIOporadna: Od bolesti zad uleví i správné vstávání z postele

7. června 2018, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 904x

Nemoci zad a páteře, včetně té krční, dlouhodobě trápí více než třetinu Čechů. Na vině bývá nedostatek pohybu, sedavé zaměstnání nebo naopak těžká manuální práce. Účinnou prevencí před bolestí beder a kříže přitom může být už správné ranní vstávání.

foto: shutterstock.com

Podle výsledků studie EHES 2014 (Zjišťování zdravotního stavu populace) patří nemoci páteře a zad (21,9 %) a nemoci krční páteře (13,1 %) vůbec k nejčastějším onemocněním Čechů ve věku 25 až 64 let. Přes dvě třetiny sledovaných tyto problémy označilo jako částečně až zcela omezující.
„Lidé si způsobují bolest převážně špatným několikahodinovým sezením u pracovních stolů. Nesprávné držení těla s vysunutou bradou dopředu, hrbením nebo choulením se do židle vyvolává největší zápřah právě na bedra a krční páteř. Velmi špatný a bohužel také častý, zejména u žen, je sed s nohou přes nohu, který způsobuje posun v křížokyčelních kloubech a v konečném důsledku špatné postavení pánve, a tím i celé páteře,“vysvětlila hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Čtěte také: Bolest zad – kdy určitě k lékaři

Podle Ivy Bílkové je každé, i malé, protažení vsedě nebo vestoje přínosem. Občasné bolesti beder a krční páteře jsou prvními signály, které při delším ignorování přechází v palčivý problém. Například v podobě posunu obratle nebo výhřezu meziobratlové ploténky.
„Následující cviky lze cvičit preventivně ráno a večer nebo kdykoli během dne jako první pomoc při pocitu bolesti. Pokud už vás záda bolí, přerušujte dlouhé sezení a protahujte se pravidelně, nejlépe každou jednu až dvě hodiny. Zabráníte tak svalovému přetížení a vleklým problémům. Čím déle necháte bolavá záda být, tím déle bude trvat jejich regenerace,“ varovala Iva Bílková.

1. Metoda Aloise Brüggera pro správné posazení na posteli

Na správné držení těla bychom měli dbát už od probuzení.
„Každodenním správným posazením na posteli působíme preventivně proti nepříjemným bolestem páteře a každý by se ho měl naučit jako zažitý pohybový stereotyp, zejména pokud už ho bedra akutně bolí,“ poradila fyzioterapeutka.

V lehu na zádech pokrčte nohy v kolenou. Přetočte se na levý bok. Spusťte nohy z postele a zároveň se pomocí zapření o pravou ruku a levé předloktí posaďte. Videoukázka cviku

Čtěte také: 11 rad, jak předcházet bolestem zad

2. Záklon vestoje při bolestech bederní páteře

Cviky na protažení zad by měly jít spíše do záklonu a úklonu než do předklonu, ke kterému páteř shrbeného člověka tíhne celý den.
„Výbornou technikou proti akutní blokádě kolem beder je snadný záklon v oblasti bederní páteře. Cvik se provádí vestoje s dlaněmi opřenými o bedra a prsty směřujícími dolů k hýždím. V této poloze je třeba co nejvíce zaklonit svůj trup včetně hlavy dozadu,“ popsala Iva Bílková. Videoukázka cviku

3. Protažení svalů okolo páteře

K protažení malých hlubokých svalů v okolí páteře jsou vhodné úklony hlavy vykreslující ležatou osmičku nebo do stran se snahou vytáhnout se nahoru za mírně nakloněnou hlavou. Cvik se provádí s jednou rukou pod stehnem, druhá ruka je přiložena přes hlavu na protilehlé ucho – úklon k rameni. Během setrvání v úklonu na levé straně směřuje zrak s nádechem doprava nahoru, s výdechem naopak doleva dolů. Opakuje se dvakrát a stejným způsobem cvik pokračuje s obličejem stočeným od ramene k podlaze. Videoukázka cviku

Čtěte také: Chronickou bolest zad nepodceňujte. Může signalizovat nedostatek pohybu i vážnější problém.

„Dalšími jednoduchými cviky, které ulevují při dlouhém sedu a bolesti zad, jsou jednoduché spojení dlaní za zády, kdy stále držíme vzpřímený sed bez prohnutí zad a odlepení sedacích kostí od podložky, nebo kroužení celých paží vestoje na jednu a druhou stranu,“ dodala Iva Bílková.

Zdroj: www.FYZIOklinika.cz

komerční sdělení 2018_MagniSmartech_BasicVisual_web_ocz.png
Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Inzerce
loading...
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Partner rubriky Bolesti zad a kloubů
Nové články emailem
Inzerce
banner_voucher_ordinace_3.jpg

Chcete zdravě spát? Stáhněte si voucher s 10% slevou na zdravotní matrace a polštáře Magniflex a využijte jej při nákupu v Showroom Magniflex, Šaldova 1, Praha-Karlín, nebo v síti certifikovaných obchodních partnerů Magniflex po celé ČR.
Anketa
Opalujete se na jarním sluníčku?
Zatím hlasovalo 138 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Věra (Metličkové žilky na nohou) 15. června 2018, 14:56:03

    To nemyslíte vážně snad!!! Nejste normální! Diskutovat

  • Klára (Kvasinkové infekce pochvy) 13. června 2018, 16:23:02

    Kvasinek jsem se zbavila az kdyz jsem vymenila spodní pradlo z umelych vlaken za bavlnu, pak po… Diskutovat

  • Jindris (Máte někdo zkušenosti s novým lékem CHAMPIX?) 15. června 2018, 11:16:22

    Já jsem holka :-D a díky za podporu  Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.