Inzerce

Vápník nad zlato, ale jen s vitaminem D a dalšími minerály

24. ledna 2012, Eva Vlastníková   |   přečteno: 8243x

Onemocnění štítné žlázy, chronické potíže s játry, cukrovka, nádorová onemocnění, ale i nadváha nebo nedostatečný přísun vápníku a dalších potřebných látek. To jsou rizikové faktory, které uspíší rozvoj osteoporózy. V České republice žije 600 000 lidí s touto diagnózou.

foto: shutterstock.com

„Kosti jsou více náchylné ke zlomeninám. Nejprve to jsou mikro zlomeniny, kterých si pacient často vůbec nevšimne. Naprostá většina zlomenin po 55. roce u žen a po 65. roce u mužů jsou zlomeninami osteoporotickými,“ vysvětluje MUDr. Hana Pospíšilová.

Vyšší věk znamená vyšší riziko, že se rozvine osteoporóza. Pak přicházejí velice nepříjemné komplikace v podobě zlomenin krčku stehenní kosti nebo obratlů. Rozvoj nemoci ovlivňuje nedostatek estrogenů u žen a testosteronu u mužů. Mezi další rizikové faktory počítáme onemocnění štítné žlázy, chronická onemocnění jater, ledvin, cukrovku, nádorová onemocnění, imobilizaci nebo některé léky. „Již třetí den na lůžku vede ke zvýšenému vylučování kalcia močí,“ upozorňuje MUDr. Hana Pospíšilová.

Pro prevenci a léčení je klíčový příjem vápníku. K tomu, aby se dobře vstřebal, je také třeba mít dostatek vitamínu D. Ten, vedle osteoporózy, příznivě ovlivňuje svalovou sílu a snižuje riziko pádů u starší populace o 22–49 %. Právě jeho nedostatek je u seniorů velmi častým jevem, zejména pokud žijí v sociálních ústavech. Na vině je především jeho nedostatečný příjem potravou nebo dlouhodobý pobyt v uzavřených místnostech. „U seniorů dochází k výraznému poklesu účinku enzymů, které zajišťují tvorbu vitamínu D v kůži,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. „Senioři zároveň často trpí poruchami funkcí ledvin, kde dochází k přeměně vitamínu D na jeho účinnou formu.“

Z těchto důvodů je u starších osob v období zimních měsíců doporučena suplementace (400-800 IU/den). Senioři by také měli dbát o dostatek zinku. Jeho nedostatek se ve stáří může podílet na demineralizaci a poruše architektury kosti. Doporučená výživová dávka je 10–12 mg denně, kostní denzitu příznivě ovlivňují dávky vyšší než 15 mg.

V dospělosti se také snižuje procento vápníku, který je naše tělo schopné vstřebat. Zatímco v dětství a dospívání se vstřebá až 75 % z celkového množství přijatého vápníku, v dospělosti je to 25 - 40 %. Velkou úlohu sehrává složení stravy. Z mléčných výrobků je dostupnost asi 32 %.

„To znamená, že z 200 ml mléka (220 mg Ca), 150 g bílého jogurtu (270 mg Ca) a 50 g tvrdého sýra (250 mg Ca) se do organismu vstřebá asi 270 mg vápníku,“ upřesňuje Karolína Hlavatá.

autor: Eva Vlastníková

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Měl by stát a zdravotní pojišťovny podle vás více přispívat na léčbu celiakie?
Zatím hlasovalo 87 lidí.
Inzerce
Inzerce
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Pavel (krční páteř - bolesti) 25. května 2017, 16:18:42

    Dobrý den,čtu si Vaše zprávy a i když je vše nepříjemné,musím se přiznat,že mne… Diskutovat

  • Ludmila (Co vás čeká na vyšetření CT) 26. května 2017, 20:30:11

    Mám jít na CT vyšetření,prý dávají kontrastní látku nitrožilně to já absolutně… Diskutovat

  • Míša (Projímadle) 25. května 2017, 13:42:32

    Projímadla obecně nejsou nebezpečná, naopak dokáží opravdu účinně a rychle pomoci :)… Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.