Inzerce

Zdravé jídlo: nejlepší prevence nachlazení, vysokého tlaku i rakoviny

6. dubna 2015, Redakce Ordinace.cz   |   přečteno: 10406x

Lékaři postupně přicházejí na to, že základním kamenem odolnosti organismu proti nemocem je zdravé jídlo. Pokud tělu dodáte všechno potřebné k tomu, aby si udrželo dobrou obranyschopnost, je skoro vyhráno. V podstatě to lze shrnout velmi jednoduše: ke zdraví je nejlepší se projíst.

foto: shutterstock.com

Je prokázáno, že až 70 % všech onemocnění je způsobeno nesprávným životním stylem. Naše zdraví je tedy většinou v našich rukách. Kromě přiměřeného množství pohybu je další ze základních podmínek života dostatečný příjem kvalitní stravy. Čím tedy zastrašíte následující choroby?

Civilizační onemocnění

Hlavní příčinou úmrtí jsou kardiovaskulární onemocnění (CVO) – nemoci srdce a cév. Celkově zatím stojí v pozadí tzv. metabolický syndrom (abdominální obezita, vysoký tlak, porucha glukózové tolerance, dyslipidémie). Nicméně největší „zbraní“ proti této nemoci je strava!

„Kdo chce snížit riziko problémů se srdcem, měl by se soustředit na to, aby byla jeho strava bohatá na tučné ryby, rozpustnou vlákninu (ovesné vločky a luštěniny) a zeleninu a ovoce. Snědením kousku zeleniny nebo ovoce ke každému jídlu snížíte riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění o 27 procent,“ upozorňuje nás PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Důležité je, abyste přiměřeně kombinovali živočišné (máslo) a rostlinné tuky (např. olivový olej).
„Prevenci nemocí srdce a cév si můžete užívat. Vyžaduje totiž také díky vysokému obsahu vitaminů E, B, hořčíku, draslíku, vlákniny konzumaci ořechů nebo občasné zařazení sklenky vína a hořké čokolády do vašeho jídelníčku. Pomáhá i pití čaje.“

Jak na zvýšený cholesterol

„Cholesterol si udržíte ve správné hladině díky mléku a mléčným výrobkům. Podle řady studií má totiž konzumace těchto produktů s obsahem tuku do 2 procent hypocholesterolemický efekt,“ vysvětluje odbornice. Předpokládá se, že probiotické bakterie mohou trávit cholesterol a snížit tak jeho vstřebávání v zažívacím traktu.

Vysoký krevní tlak

„V prevenci tohoto onemocnění je důležité navýšit ve své stravě draslík. Dopřejte si tedy banány, sušené meruňky, brambory, zeleninu. Nezapomínejte ani na vápník  tedy mléko a mléčné výrobky - a N-3 mastné kyseliny, tedy především ryby – losos, makrela, sleď, pstruh. Je také potřeba omezit v potravě sodík – méně solte.“

Boj za co nejlepší imunitu

Kdo by nechtěl být co nejvíce zdravý – to totiž znamená méně starostí. Jak si ale stravou imunitu zvýšíme? I zde platí několik jednoduchých pravidel. „Jezte pestře, hodně pijte a ujistěte se, že jíte dostatek bílkovin, např. mléčné výrobky, libové maso, drůbež, ryby, vejce,“ vyjmenovává specialistka vhodné potraviny pro zvýšení obranyschopnosti organismu. „Dopřávejte se zakysané mléčné výrobky - mají blahodárný vliv na ve střevě, což je centrum imunity, dýňová semena - mají vysoký obsah zinku, para ořechy - obsahují selen, a pijte zelený čaj.“

Čtěte také: Jak posílit imunitu

Bojujte proti ledvinovým kamenům

Základem proti těmto nepříjemnostem je příjem dostatečného množství tekutin a konzumace nízkotučných mléčných výrobků. „Ukazuje se totiž, že vápník obsažený právě v mléce, jogurtech, tvarohu apod., pomáhá vázat šťavelany, které se uplatňují při vzniku ledvinových kamenů.“

Trápí vás menstruační obtíže? Nemusí!

Možná vás to překvapí, ale výzkumy upozorňují, že ženám pomáhají proti obtížím spojených s menstruačním cyklem mléčné výrobky!

„V dlouhodobé studii sledující více než 3000 žen se ukázalo, že ty, které přijímaly více mléčných výrobků, měly o 40 procent nižší riziko vzniku premenstruačního syndromu než ženy, jež mléčné výrobky jedí málo,“ zmiňuje expertka. Současně je ale důležité zvýšit i:

  • příjem vitaminu D - je také obsažen v mléce a mléčných výrobcích,
  • hořčík  - tedy špenát, luštěniny, celozrnné obiloviny,
  • vitamin E - rostlinné oleje, semena, ořechy,
  • železo - červené maso, vnitřnosti,
  • výrobky ze sóji - obsahují fytoestrogeny.

Lze ovlivnit (ne)plodnost?

Pokud chcete udělat maximum pro to, abyste mohli zplodit zdravého potomka, měli byste začít tím, že se budete udržovat přiměřenou hmotnost. To ale nestačí. „Zaměřte se, abyste ve své stravě navýšili příjem kyseliny listové, kterou obsahujelistová zelenina, zelenina obecně, celozrnné obiloviny, některé mléčné výrobky, n-3 mastných kyselin z ryb a zinku, který obsahují dýňová semena, plody moře, libové červené maso,“ upřesňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Zajímavé jsou výsledky studií na zvířatech. „Výzkumy u zvířat naznačují, že se u spermií v posledních okamžicích před oplodněním zvyšuje spotřeba vápníku, kdy spermie potřebují „energetickou bombu“ k průniku do vajíčka.“ V jedné studii prokázáno, že u polycystických ovarií, kde je potíž s ovulací, mohou vápník a vitamin D navrátit menstruaci.

Čtěte také: Za neplodností může být i obezita

Nespavost? Pomůže sklenka mléka

Možná to zní jako „babská rada“, ale sklenka teplého mléka s medem pomáhá navodit spánek. A důvod? Mléko obsahuje aminokyselinu tryptofan, ze které se tvoří serotonin, jenž napomáhá spánku.

Čtěte také: Dostatek spánku posiluje imunitu

Jak na onemocnění dásní

Této nepříjemnosti přispívá nízký příjem vápníku, který posiluje kost v čelisti. Pomáhá tak ničit bakterie vyvolávající kazivost zubů a záněty. „Kromě potravin bohatých na vápník konzumujte dostatek celozrnných potravin pro stabilní hladinu krevního cukru a ovoce a zeleninu pro navýšení antioxidačních látek.“

Otrava jménem „opar“

Buď nás trápí hodně, nebo máme to štěstí, že se nám vyhnuly. Zasvěcení dobře vědí, jakou bolest může opar způsobit. A ještě k tomu může vypadat docela hrozivě. „Bylo zjištěno, že herpes viry způsobující opary, využívají jako „potravu“ aminokyselinu arginin. Pokud přijímáme potraviny bohaté na aminokyselinu lysin, působení argininu se snižuje. Ideální je sníst během dne alespoň 3 gramy lysinu.“ Kde byste lysin hledali? Především v mase - hovězím, kuřecím, rybách, ale i v mléčných výrobcích - sýr čedar, cottage, bílý jogurt, mléko.

Jogurty proti průjmům

Zakysané mléčné výrobky můžete konzumovat nejen jako chutnou svačinu, ale i coby prevenci i léčbu průjmů. „Obzvlášť důležité je jejich užívání po antibiotické léčbě. Mají schopnost obohatit střevo prospěšnými bakteriemi. Mléčné výrobky obsahující Lactobacily také omezují závažnost rotavirových průjmů u dětí a mají své uplatnění i v prevenci respiračních onemocnění u dětí.“

Jak se nejlépe chránit proti rakovině?

I zde platí následující - navýšit příjem zeleniny a ovoce (zvlášť vhodná brukvovitá zelenina), celozrnných potravin, tučných ryb a luštěnin. Dobrou volbou je i zelený čaj. „Nezapomínejte ani na antioxidanty, jejichž zdroji jsou hrozny, čaje, česnek, cibule i hořká čokoláda,“ připomíná odbornice. „Konkrétně v prevenci rakoviny prsu, tlustého střeva a rekta se uplatňuje především vápník - mléko a mléčné výrobky - a vitamin D, tedy ryby, játra, žloutky, mléko, sýry.“

Čtěte také: Rakovinou prsu může onemocnět i muž

A co třeba senná rýma?

Studie naznačují, že hladinu histaminu v krvi a tím i projevy senné rýmy významně snižuje pravidelná konzumace zakysaných mléčných výrobků.

Žaludeční vředy – ubraňte se jim!

V dnešní uspěchané době jsou naše stravovací návyky všelijaké a pak můžeme začít trpět žaludečními vředy. Stojí nám to ale za to, když prevence je poměrně jednoduchá? „Zastavte se na chvilku a zamyslete se, jak se stravujete. Důležitou obranou před žaludečními vředy je pravidelný jídelní režim, menší, ale častější porce jídla a vyhýbání se kořeněným a horkým pokrmům,“ vysvětluje odbornice přes výživu. „Vředy „zastrašíte“ zakysanými mléčnými výrobky, protože nepříznivě působí na bakterii Helicobacter pylori, častého původce žaludečních vředů. Urychlují i jejich hojení. A samozřejmě se snažte co nejméně se  stresovat,“ dodává PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Jíte zdravě? Napište nám o tom v diskusi nebo na mailu redakce@ordinace.cz.

Inzerce
Léky a doplatky

Vyhledejte lék pomocí jeho celého názvu nebo jeho části. V databázi najdete kompletní příbalovou informaci daného léku a průměrný doplatek v lékárně.

Např.: wobenzym
Poraďte se s lékařem

Potřebujete se poradit s lékařem o svém zdravotních stavu? Jeho odpověď obdržíte do 3 pracovních dnů. Napsat lékaři

Podívejte se na zveřejněné odpovědi o zdraví a nemocech. Všechny odpovědi

Vyhledat lékaře
Vyhledat zdravotnické zařízení
Druh zařízení:
Co nejblíže k:
Diskuse k článku
šárka1 poděkování

Jím dost zdravě,ovoce, zeleninu,ale i tak dost trpím na nachlazení a časté onemocnění.Teď to řeším tak,že jsou si koupila probiotika biopron.Beru je první měsíc,ale i tak se cítím o něco lépe.Dávám je i dceři,která od září chodí do školky,tak aby nebyla tak často nachlazená a nemocná.

Reagovatpoděkovatnahlásit

22. ledna 2013, 10:49:53

lenka

Tak probiotika jsou hodně populární.je fakt, že dětem jsem je nezkoušela,ale já je od podzimu až do začátku jara preventivně beru,abych nebyla tolik náchylná na nachlazení a onemocnění.Ale nejdůležitější je vhodná strava pln vitamínů,to dělá opravdu hodně

Reagovatpoděkovatnahlásit

23. ledna 2013, 09:17:02

pavlatko1 poděkování

Určitě je zdravé jídlo dobrou prevencí, ale taky tam zařadila eliminaci stresu a hodně pohybu. Preventivní programy teď podporuje VZP: http://www.trijednicky.cz/produkt-mesice/vzp-nabizi-mimoradne-vyhody-do-konce-cervence?strana=1

Reagovatpoděkovatnahlásit

31. května 2013, 11:54:00


Celkový počet příspěvků v diskusi: 6. Vstoupit do diskuse.
Přidat nový komentář

 Neradi počítáte? Přihlášení uživatelé nemusí.

 [ pravidla diskuse ]
Nové články emailem
Anketa
Inzerce
Inzerce http://www.stopstigma.cz
Inzerce
Aktuální diskuse
  • Lgy (krční páteř - bolesti) 17. ledna 2017, 21:53:53

    Měla jsem to samé jako ty. Je mi 30. až už jsem ze strachu z toho, že mi bude spatně atd.… Diskutovat

  • Verca (antikoncepce Vreya) 21. ledna 2017, 12:03:19

    Dobrý den, mam takovy dotaz vybrala jsem platicko 21tabletek nyni po 6 dnech jsem to dostavala… Diskutovat

  • Petr (Rivotril) 23. ledna 2017, 18:15:17

    Prosím Tě, nevíš, jak se snižuje Rivotril s pomocí Diazepamu? Díky. Diskutovat

Napsali jste nám

Děkujeme Vám za všechny dotazy a připomínky.
Vaše redakce

Naši partneři
Inzerce
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.